صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد

ثبت ١۵٩ دستاورد جدید هسته‌ای در سال ١۴٠١

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، شنبه شب به مناسبت فرارسیدن ۲۰ فروردین «روز ملی فناوری هسته‌ای» با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول، از ثبت ١۵٩ دستاورد جدید هسته‌ای در سال ١۴٠١ خبر داد و سال جدید را نقطه عطفی برای گسترش این زیرساخت‌ها دانست. به گفته اسلامی، ١۵٩ دستاورد به این معناست که هر 1.5 روز کاری، در سازمان انرژی اتمی یک دستاورد به‌دست آمده است. وی همچنین وعده داد که با توجه به این موارد مردم در ٢٠ فروردین سال ١۴٠٣ با دستاوردهای بسیار متفاوت‌تر و کارآمدتری آشنا خواهند شد.
 رادیوداروهای درمان سرطان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسلامی با بیان اینکه ما سخت‌ترین سال را پشت سر گذاشتیم و فشارهای سیاسی و عملیات روانی زیادی به کشور وارد شد، به ثبت بالاترین دستاوردها اشاره کرد و افزود: یکی از این دستاوردها بحث کارکردن روی ایزوتوپ‌های پایداری بود که با یک زنجیره ۲۰تایی برای تولید ایزوتوپ تریتیوم ۱۳۱ که تبدیل به ید ۱۳۱ برای درمان سرطان تیرویید و تیرویید پرکار می‌شود، به‌کار می‌رود. این مورد در ۱۴۰۲ به تولید انبوه می‌رسد و مورد استفاده برای بخش رادیودارو قرار خواهد گرفت. وی افزود: مرکز تولید رادیو دارو که یک مرکز بزرگ منطقه‌ای خواهد شد هم در دست احداث و سرمایه‌گذاری است و امیدوارم تا قبل از ۱۴۰۴ افتتاح شود.
 پروژه آب‌شیرین‌کن
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه پروژه آب شیرین کن تا کجا پیش رفته است، تصریح کرد: چند ماه طول کشید تا زمین را تحویل گرفته و آماده‌سازی آن را انجام دهیم و عملیات مطالعات ژئوتکنیک، مطالعات مربوط به خود سیستم صنعتی را که می‌خواهیم انجام دهیم، مطالعاتش را انجام دادیم و سیستم آب‌شیرین‌کن را انتخاب کردیم و قراردادهایش امضا شده، پیمانکار و سازنده مستقر هستند و عملیات اجرایی هم آغاز شده است. اسلامی ادامه داد: وعده دو سال دیگر را برای تکمیل آن داده‌ایم، یعنی تا ابتدای ۱۴۰۴ باید آب شیرین در لوله‌ها باشد و مردم بتوانند از آنها بهره‌مند شوند. ۷۰ هزار متر مکعب یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن کشور قلمداد می‌شود.
 نیروگاه‌های اتمی با ظرفیت 10 هزار مگاوات
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه تولید برق یکی از موارد مهم مورد انجام است، گفت: اکنون روند امور دو پروژه دو و سه بوشهر که با روسیه قرارداد داریم، در حال انجام بوده و اکنون در حال پیشرفت است. وی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه کانون اثر استان خوزستان سال گذشته شروع شده است. سایر پروژه‌ها برای هدف ۱۰ هزار مگاواتی در مناطق ساحلی کشور تأسیس شدند، زمین‌ها شناسایی شده و در فرایند مطالعات و تملک اراضی قرار داریم تا بتوانیم پروژه‌های ۱۰ هزار مگاوات جدید را هم فعال کنیم. اسلامی اضافه کرد: مجموعه فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد حرکت ما را برای اینکه بتوانیم از ظرفیت صنعتی کشور برای نیروگاه‌سازی بیشتر استفاده کنیم، تندتر خواهد کرد. نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه اتمی را با دقت تام و تمام تهیه کرده‌ایم و تمام شرکت‌های فناور و صنعتی کشور که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند در این زنجیره تعریف شده‌اند و به یاری خدا در سال ۱۴۰۲ و پس از آن یک گستره‌ای از صنعت کشور را برای ساخت قطعات مربوط به تجهیزات نیروگاه‌های اتمی به کار می‌گیریم.
جستجو
آرشیو تاریخی