صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

تدوین 4176 عنوان استاندارد مهارتی از ابتدای دولت تا اسفند پارسال

در دولت سیزدهم استاندارد مهارت‌های آموزشی نوین متناسب با نیاز بازار کار تدوین و عملیاتی شد

اجرای الگوهای استاندارد مهارتی در قالب طرح‌های آموزشی استانداردهای مهارتی در قالب آموزش‌های محیط واقعی کار، نخلستان، کهاد و آموزش‌های آزاد که توسط مراکز آموزشی فنی-حرفه‌ای خصوصی اجرا می‌شوند، عملیاتی شده است

بررسی‌های صورت گرفته از داده‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نشان می‌دهد که از ابتدای مهر ماه سال 1400 تا پایان اسفند ماه سال گذشته بیش از 4 هزار و 100 الگوی استاندارد آموزشی مهارت تهیه و تدوین شده است.
در سه دهه گذشته پس از جنگ تحمیلی، آنچه بازار کار را با مشکل مواجه کرده است، وجود کارجویانی بوده که فاقد مهارت لازم برای بازار کار بودند. 
این ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که با گذشت زمان و پیشرفت علم، نیازهای بازار کار نیز در سه دهه گذشته دستخوش تغییر و تحولاتی شده و این موضوع نیز همچنان ادامه دارد. به‌طوری که چند وقت پیش، غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این‌باره گفته بود که تا دو سال دیگر 71 میلیون شغل در جهان از بین می‌رود و 78 میلیون شغل جدید با نیازهای روز بازار کار جهانی به‌وجود می‌آید.
هنوز یادمان نرفته قصه غمبار کارکنان لابراتوار سینما را که با دیجیتال شدن سینما مواجه شدند  و خاکستر سال‌ها فعالیت‌شان را به نظاره نشستند که اگر متولی برای این موضوع بود و خود را به‌روز می‌کردند هرگز شاهد دود شدن یک عمر تلاش‌شان نمی‌شدند.
طبق این گزارش، این موضوع نشان می‌دهد که چالش بازار کار کشور علاوه بر موضوعات اصلی، با دو مقوله مهم عدم مهارت‌آموزی و استاندارد مهارت‌آموزی نوین براساس نیازهای آن مواجه است.
برای حل این چالش چاره‌ای جز آسیب‌شناسی وجود نداشته و ندارد؛ به همین خاطر است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دوران جدید یعنی در دولت سیزدهم راهکار اصلی را در به‌روز کردن مهارت آموزشی بر اساس نیاز بازار کار می‌داند. نشان به آن نشان که غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس این سازمان که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز است به این موضوع اذعان کرده و گفته است که در حال حاضر نظام آموزشی کشور، فراگیران را متناسب با نیاز زمان تربیت نمی‌کند و پاسخگوی نیاز آینده نمی‌تواند باشد، مسائل آینده را تنها می‌توان با راه‌حل‌های مربوط به آینده پیش‌بینی و حل کرد.
این مسئول سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دولت سیزدهم، مؤلفه تغییر در آموزش مهارت‌ها را اصلی‌ترین راهکار برای عبور از این چالش عنوان کرده و گفته است که کشور برای رسیدن به انقلاب چهارم صنعتی چاره‌ای جز تدوین تغییر در آموزش‌های مهارتی ندارد.
آنجا گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مورد انقلاب چهارم صنعتی مصداق می‌یابد که در یک دهه اخیر اینترنت اشیا، (به ارتباط اینترنتی بین اشیا و تجهیزات می‌گویند) که در محیط پیرامون ما قرار دارد، اقتصاد جهان را زیر و رو کرده و شاهد بیکارانی بودیم که بر اثر هجوم ملخ‌آور این تکنولوژی زمانی شاغل بودند و آوازه‌ای برای خود داشتند.
یواش یواش، کتابدارها برای ما به خاطره تبدیل می‌شوند... خرید بلیت مسافرتی یا دیگر خدمات مثل خرید اینترنتی به آرامی جایگزین نیروهای انسانی شده‌اند، بدون آنکه کوچک‌ترین حسی نسبت به این تغییر داشته باشیم. 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، پیش‌بینی برای تعیین تقاضای متغیر مهارت‌های آینده را از عناصر کلیدی در آماده‌سازی نیروی انسانی توانمند برای توسعه اقتصادی کشور برشمرد. لذا در این شرایط ضروری است در ارائه آموزش‌های مهارتی، تکنولوژی‌های برافکن را در نظر بگیریم و جوانان کشور را برای این دنیای پر رقابت آماده کنیم.
بر این اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بررسی بازار کار کشور تصمیم به تهیه و تدوین الگوی‌های استاندارد آموزشی مهارت گرفت و بنابر داده‌های این سازمان به نظر می‌رسد که این سازمان در اجرای برنامه‌هایش در این زمینه تاکنون موفق بوده است؛ محض  نمونه، 4176 عنوان استاندارد مهارتی از اول مهر ماه سال 1400 تا پایان زمستان سال 1401، در بخش‌های خدمات، صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر عملیاتی شده است.
بنا به گفته مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در 18 ماه منتهی به فروردین ماه سال 1402، این میزان استانداردهای آموزشی در قالب برنامه‌های مهارت‌آموزی‌ به اجرا درآمده است.
آمار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نشان می‌دهد که در 6 ماهه دوم سال 1400، یک هزار و 129 استاندارد آموزشی مهارت‌آموزی‌ تدوین و عملیاتی شده است و گفته شده در سال 1401 نیز 3 هزار استاندارد آموزشی مهارت‌آموزی نیز به این میزان اضافه شده است.
آموزش در محیط واقعی کار، نخلستان، کهاد، آموزش‌های آزاد از جمله طرح‌هایی هستند که این استانداردها در قالب آنها عملیاتی شده است.

 

بــــرش

تأکید سازمان فنی و حرفه‌ای بر آموزش مهارت‌های نوین
سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با توجه به در پیش بودن انقلاب چهارم صنعتی در  سطح جهان، مقوله تغییر نگر ش در آموزش‌های خود را از ابتدای دولت سیزدهم به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داد. 
چنانچه بنا به گفته رئیس این سازمان، الگوهای استاندارد آموزشی با شناسایی نیازهای بازار کار در دست تهیه و تدوین قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی