صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

توافق ایران و روسیه برای افزایش ترانزیت

حمل‌ونقل ایران و روسیه در بخش‌های ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی با هدف افزایش ترانزیت میان دو کشور توسعه می‌یابد

ایران و روسیه سال گذشته برای افزایش ترانزیت کالاهای روسیه از مسیر ایران تا 10 میلیون تن توافق کردند که این عدد با مشارکت کشورهای دیگر مانند آذربایجان تا 15 میلیون تن و کشورهای آسیای میانه و حاشیه خزر تا 30 میلیون تن ظرفیت افزایش را دارد. در راستای تحقق این برنامه در سفر دستیار رئیس‌جمهور روسیه به ایران، توسعه حمل‌ونقل میان دو کشور در تمام بخش‌ها مورد تأکید قرار گرفت. 
مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی در دیدار با ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه بر توسعه همکاری‌ها در بخش هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای و استفاده از ظرفیت ترانزیت از مسیر دریایی خزر تأکید کردند.
مهرداد بذرپاش در دیدار و مذاکره با ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی بین دو کشور را موجب کسب منافع توسط دو طرف دانست و گفت: اگرچه تاریخ تجارت دریایی بین بنادر دو کشور سابقه بسیار طولانی دارد، اما استفاده از ظرفیت بنادر فعال دو کشور در دریای خزر در همکاری‌های جدید می‌تواند مدنظر باشد. 
ظرفیت بنادر حاشیه خزر 30 میلیون تن است که در حال حاضر از 7 میلیون تن آن بهره‌برداری می‌شود. با توافق ایران و روسیه و افزایش ترانزیت کالا، ظرفیت بنادر شمالی افزایش خواهد یافت.

ورود کشتی رو-رو روسیه به نوشهر
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به میزبانی ایران از اولین کشتی باری رو-رو روسیه پس از ۲۱ سال در بندر نوشهر، این ترددها را گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و روسیه برشمرد و بیان کرد: قراردادهای ایران و روسیه برای کشتی‌سازی در دریای خزر حائزاهمیت است و توسعه «حمل‌ونقل چندوجهی» با ورود اولین محموله ترانزیتی روسیه در سال گذشته از مسیر کریدور بین‌المللی شمال–جنوب می‌تواند نویدبخش همکاری‌های حمل‌ونقلی مــــؤثرتری بـاشـــــــد.
بذرپاش اظهار داشت: گسترش ظرفیت ترانزیتی مسیر دریایی از طریق کریدورهای دریای خزر از جمله کریدورهای شرق و غرب دریای خزر می‌تواند بر کاهش ترافیک زمینی سنگین قفقاز نیز مؤثر باشد.
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به همکاری‌های دو کشور در صنایع هوایی خواستار توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل هوایی بین ایران و روسیه شد.
وی ادامه داد: با تکمیل ۳۵ کیلومتر از مسیر ریلی رشت تا بندر کاسپین که یک بندر دریایی واقع در منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی است، شبکه ریلی، بندرانزلی و بندر کاسپین را به بنادر جنوبی ایران در خلیج‌فارس بویژه بندرعباس متصل می‌کند که تحول مهمی در حمل‌ونقل چندوجهی با بنادر روسیه در شمال دریای خزر خواهد بود.
در این دیدار ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه به بیان جمع‌بندی جلسات کارشناسی و بازدید صورت گرفته توسط هیأت روسی از مسیر ریلی رشت-آستارا پرداخت و خواستار توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی در تمام شقوق شد.
روز گذشته هیأت روسی از مسیر ریلی در حال ساخت رشت-آستارا بازدید کردند. محمد منجمی، مجری طرح راه‌آهن رشت-آستارا در این خصوص به «ایران» گفت: روسیه و ایران در ساخت مشارکت خواهند داشت و مشارکت روسیه تنها در بخش مالی نخواهد بود. به همین دلیل هیأت‌هایی از روسیه در یک سال اخیر چند بازدید از این مسیر به عمل آورده‌اند.
در سفر دی‌ماه گذشته این مقام روس  به ایران، دو کشور توافق کردند بخش باقی مانده از گذرگاه راهبردی شمال-جنوب که قطعه رشت به آستارا است، با سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه احداث شود.

تکمیل 4 کریدور در مسیر شمال-جنوب
علاوه بر خط ریلی رشت-آستارا که بخش انتهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، خط ریلی رشت تا بندر کاسپین نیز بخشی از شبکه سراسری ریلی است که در شبکه بین‌المللی کریدورهای کشور واقع است. این خط تا پایان بهار امسال به بهره‌برداری می‌رسد. 
عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد با راه‌اندازی راه‌آهن رشت-کاسپین بخشی از رشد ترانزیت و رونق تبادل کالا از دریای خزر شکل می‌گیرد.
به گفته خطیبی ریل چابهار نیز که در بخش شرقی کریدور شمال-جنوب واقع است بر اساس برنامه تا 1403 تکمیل می‌شود.
او افزود: برای تکمیل این خط 10 هزار میلیارد تومان هزیه نیاز است که در تأمین آن مشکلی نداریم.
ساخت خط ریلی شلمچه-بصره و اتصال راه‌آهن ایران به عراق، یکی دیگر از کریدورهای ترانزیتی است که در مسیر جنوبی کریدور شمال-جنوب است. اخیراً ایران و عراق برای ساخت و تکمیل این خط توافق کرده‌اند.
به این ترتیب 4 خط ریلی کریدور شمال-جنوب شامل رشت-آستارا، رشت- کاسپین و چابهار-زاهدان و شلمچه-بصره در دست ساخت است که با ورود آن به شبکه کریدوری کشور، رشد ترانزیت و اجرای توافقنامه با کشورهای منطقه قابل دستیابی خواهد بود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی