صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

تزریق 4250 میلیارد تومان پول قدرتمند به بازار سهام

با افزایش ریسک در بازارهای رقیب، سرمایه‌گذاری در سهام جذابیت بیشتری دارد

 بررسی آمارهای مالی نشان می‌دهد در سال جدید، بازار سهام با اقبال مناسبی از سوی سرمایه‌گذاران همراه شده است و توانسته جذب چشمگیری از سرمایه حقیقی را در روزهای اخیر تجربه کند.
جذابیت بازار سهام در کنار حمایت ورود پول حقیقی از ابتدای سال‌جاری فشار تقاضا را بر عرضه برتری داده و ارتفاعات جدیدی را برای شاخص کل رقم زده است.
آمار نشان می‌دهد بازار سرمایه در جریان معاملات روز یکشنبه، ورود یک هزار و 66 میلیارد تومان پول حقیقی را به معاملات خرد تجربه کرده و در مجموع از ابتدای سال‌جاری موفق به جذب بیش از 4 هزارو 259 میلیارد تومان خالص پول حقیقی به معاملات خرد شده است.
در واقع تداوم جریان تزریق پول حقیقی به بازار سهام در روز‌های اخیر، بیانگر کاهش نسبی ریسک سرمایه‌گذاری در این بستر، نسبت به ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب است.
در این راستا، بازار ارز یکی از بازارهای رقیب برای بازار سهام جهت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
 با وجود اینکه بازار ارز در ماه‌های اخیر تلاطم‌های زیادی را تجربه کرده است، عده‌ای از دلالان با دامن زدن به این تنش‌ها و انجام فعالیت‌های سوداگرانه اقدام به کسب سودهای کلان و افزایش التهابات بازار ارز کردند. از این رو بانک مرکزی نیز جهت کنترل این تلاطم‌ها و مقابله با فعالیت‌های دلالی و سوداگرانه در این بازار دست به اقدامات مهمی زد. یکی از مهمترین تصمیمات بانک مرکزی در روزهای اخیر، سیاست تغییر در نحوه تخصیص ارز سهمیه‌ای با کارت ملی و الزام متقاضیان به افتتاح حساب ارزی است. این سیاست بانک مرکزی در مقابله با فعالیت سوداگرانه دلالان صورت گرفت که اغلب با خرید ارز با استفاده از اجاره کارت‌های ملی، تقاضای کاذب ایجاد کرده و با نرخ سازی‌های غیرمنطقی اقدام به فروش ارز خود به قیمت‌های دلخواه می‌کردند.
رصد بازار ارز نشان می‌دهد، این سیاست بانک مرکزی توانست تا حد چشمگیری موفق واقع شود و از طریق نظارت دقیق‌تر بر حساب‌های ارزی، با فعالیت‌های سوداگرانه دلالان مقابله کند.
براین اساس، بررسی روند نرخ دلار آزاد نشان می‌دهد، پس از اجرای این سیاست از فشارهای کاذب تقاضا کاسته شده است با برتری عرضه در بازار ارز قیمت دلار کاهش یافت. از این رو، با افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این بازار، جذابیت خرید دلار کاهش یافته و سرمایه‌گذاران اقدام به عرضه ارزهای خود و خروج سرمایه‌هایشان از این بازار کرده‌اند. در مقابل، بازار سهام با ریسک کمتر نسبت به سایر بازارهای رقیب بخصوص بازار ارز همراه شده و با تداوم تزریق پول از سوی سرمایه‌گذاران، رشد قابل توجهی را در ایام اخیر تجربه کرده است.
  عملکرد بازار سرمایه در معاملات روز یکشنبه
 معاملات روز یکشنبه 20 فروردین نیز مانند تمام روزهای معاملاتی سال‌جاری با رشد شاخص کل بورس به پایان رسید و بازار سهام توانست بیش از یک هزار و 66 میلیارد تومان پول حقیقی را در این روز جذب کند.
 با پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس به رغم آنکه نوسانات زیادی را تجربه کرد، اما در نهایت با رشد 10 هزار واحدی همراه شد و با ثبت بازدهی 0.47 درصدی تا ارتفاع 2 میلیون و 212 هزار واحد قد کشید. شاخص کل هم وزن نیز با نرخ 1.68 درصدی و رشد 11 هزار واحدی همراه شد و تا سطح 687 هزار و 900 واحد افزایش یافت.
بازار فرابورس نیز در این روز بازدهی 1.58 درصدی را تجربه کرد تا با افزایش 428 واحدی در تراز 27 هزار و 487 واحد قرار گیرد.
 در جریان داد و ستد روز یکشنبه، ارزش معاملات خرد بازار سهام به 16 هزار و 322 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل با کاهش 11 درصدی همراه بود. این در حالی است که ارزش این معاملات، از میانگین 3، 6 و 9 ماهه آن بالاتر است. همچنین آمار نشان می‌دهد روز یکشنبه، از مجموع 754 نماد مورد معامله در این روز، 534 نماد با تغییرات قیمتی مثبت و 230 نماد با تغییرات قیمتی منفی به معاملات خود پایان دادند.
در همین راستا، در پایان معاملات این روز 238 نماد در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار گرفته بودند و در مقابل تنها 10 نماد به صف خرید رفتند.

ترین‌های بازار سهام روز یکشنبه
گزارش‌ها نشان می‌دهد، بیشترین ورود پول حقیقی در این روز به گروه‌های خودرو، کانه فلزی و حمل‌ونقل و به نمادهای حکشتی، کگل، خودرو، خگستر، وکغدیر و فباهنر صورت گرفته است و در مقابل بیشترین خروج پول از گروه‌های صندوق‌ها، نفتی و مخابرات و از نمادهای فملی، شستا، فارس، شپنا، شتران، وبانک و شغدیر تجربه شده است.
همچنین مطابق آمار، نمادهای گکل، رمپنا، خودرو، حکشتی و مبین بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل بورس و نمادهای مارون، آریا، وسپهر، فجهان و شگویا بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس داشته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی