«ایران» ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای تزریق نیرو در آموزش و پرورش را بررسی می‌کند

78 هزار معلم جدید تا 31 شهریور

طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش سونامی معلمان بازنشسته را در سال 1402خواهیم داشت

اکرم رضایی ثانی
خبرنگار


گفته می‌شود آموزش و پرورش در سال‌جاری با موجی از بازنشستگی همراه خواهد بود زیرا طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش سونامی معلمان بازنشسته را در سال 1402خواهیم داشت؛ اما پیشنهاد این معاونت اضافه شدن خروجی دانشگاه فرهنگیان است در حالی که متأسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان کفاف نیاز وزارت آموزش و پرورش را نمی‌دهد. مدیران آموزش و پرورش اعتقاد دارند ما ناچاریم از آزمون استخدامی منطبق با ماده ۲۸ استفاده کنیم تا از چالش بازنشستگی معلمان برای اضافه شدن نیروی جدید و جوان و انقلابی استفاده کنیم. وی با بیان اینکه ۸۴ هزار بازنشسته قطعی در سال آینده خواهیم داشت. حتی اگر ۲۰ درصد این افراد هم مایل به ادامه حضور در آموزش و پرورش باشند؛ هفتاد هزار نفر به طور قطعی از نظام آموزشی کشور خواهند رفت و ما نیازمند نیروی متعهد و جوان هستیم. بر همین اساس در گفت‌و‌گویی که با یکی از مسئولان دانشگاه فرهنگیان داشته ایم، ظرفیت این دانشگاه برای تزریق نیرو در آموزش و پرورش بررسی شده است. 
سعید غیاثی ندوشن، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره تزریق نیروی انسانی به وزارت آموزش و پرورش، با توجه به میزان نیروهایی که در سال‌جاری از مدارس سراسر کشور بازنشست خواهند شد، توضیح داد: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی مأموریت‌گرا است که وظیفه تأمین، تربیت و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش را به دو شیوه پذیرش از آزمون سراسری و استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه (مهارت آموزی) به‌عهده دارد. 
وی در ادامه به پیش‌بینی تعداد قابل توجهی از معلمان از بدنه آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بر همین اساس این دانشگاه با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی از سال ۱۳۹۷ با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان در سال‌های اخیر، نسبت به تأمین نیروی انسانی اقدامات لازم و ضروری را به‌عمل آورد. 
غیاثی ندوشن تأکید کرد: بنابراین در پاسخ به تأمین نیروی انسانی برای سال‌جاری، این دانشگاه حدود ۲۴۰۰۰ نفر دانشجومعلم دانش آموخته و حدود ۲۸۰۰۰ نفر مهارت آموز را در مرحله اول و ۲۶۰۰۰ نفر در مرحله دوم تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ به وزارت آموزش و پرورش تزریق خواهد کرد. لذا، معلمان مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تأمین می‌شوند. 
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سؤال که باتوجه به بازنشستگی تعداد قابل توجهی از معلمان، آیا این موضوع که با هر شیوه‌ای دست به جذب معلم آن هم خارج از قاعده دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی بزنیم، صحیح است، گفت: دانشگاه پس از بررسی و کار کارشناسی و برای کیفیت بخشی به جذب، تربیت و تأمین معلم، شیوه‌های جدید پذیرش را با تصویب هیأت امنا دانشگاه فرهنگیان، جایگزین پذیرش از طریق مهارت آموزی (ماده ۲۸) کرده که عبارتند از: طرح شهید آشتیانی که براساس این طرح از استعدادهای برتر نظام دانشگاهی و دانش‌آموزی استفاده خواهد شد. 
وی در ادامه توضیح داد: از جمله این طرح‌ها طرح روش‌های مشارکتی ۲+۲ است. به عنوان مثال یک دانشجویی که در دانشگاه‌هایی که با آنها توافق می‌کنیم مانند دانشگاه تهران بعد از دو سال تحصیل در آن دانشگاه، به دانشگاه فرهنگیان می‌آیند و دو سال آخر را به اتمام می‌رسانند. در نهایت یک مدرک مشترک از هر دو دانشگاه دریافت می‌کنند. طرح ۱+۳ طرحی شبیه به همان طرح است اما برای دانشجویان نخبه‌ای خواهد بود که پس از گذراندن سه سال از دوره تحصیلی در دانشگاه خود، تصمیم دارند یک سال آخر را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند. بنابراین یک سال آخر را برای جذب به دانشگاه فرهنگیان می‌آیند و ادامه تحصیل می‌دهند. از میان متقاضیان سایر دانشگاه‌ها در حوزه‌های مورد تقاضای وزارت آموزش و پرورش و روش ۲ مدرکی با همکاری دانشگاه‌های برتر کشور است. شیوه پذیرش دوره دوساله کارشناسی ارشد ناپیوسته متعهد خدمت و همچنین طرح پذیرش دوره دوساله ویژه مناطق عشایری، محروم و مرزی که این شیوه‌های جدید تأمین معلم می‌تواند تحول بسیار مهم و معلمانی با کیفیت بیشتری را به چرخه تعلیم و تربیت کشور وارد کند. 
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پایان گفت: همچنین، با توجه به توسعه فضاهای فیزیکی و زیرساخت‌های مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان و شیوه‌های جدید جذب معلم با همکاری حوزه‌های مرتبط ازجمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و طی مراحل قانونی، افزایش پذیرش دانشجو قابل تحقق خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی