فرستادگان سعودی در تهران

عربستان هیأتی را برای بازگشایی سفارت و کنسولگری خود به تهران فرستاد و هیأتی از کشورمان نیز هفته جاری راهی ریاض می شود

پس از ورود هیأت عربستانی و عمانی به صنعا، مذاکرات صلح یمن کلید خورد

هیأت سعودی برای نخستین دیدار با مقامات انصارالله دیروز ساعاتی پس از حضور هیأت عمانی در صنعا وارد پایتخت یمن شد و در نخستین گام پس از این سفر، عربستان 13 اسیر یمنی را آزاد کرد.
به گزارش العالم، این دو هیأت عالیرتبه دیروز در حالی برنامه سفر خود به یمن را به انجام رساندند که عربستانی‌ها از زمان آغاز جنگ 8 ساله یمن تاکنون به این کشور سفری نداشته و این بار در سایه توافق با ایران و کاهش تنش‌های منطقه‌ای، با میانجیگری عمان و با هدف دستیابی به آتش بس دائم تن به این سفر داده‌اند. المسیره نوشت ریاست تیم اعزامی عربستان را محمد بن سعید الجابر، سفیر عربستان در یمن برعهده دارد و گفته می‌شود اگر توافقی صورت گیرد، آتش‌بس تا پیش از عید فطر اعلام خواهد شد و کارشناسان، آزادی 13 اسیر یمنی از سوی سعودی‌ها را نشانه مثبتی در این مسیر ارزیابی کرده‌اند.

عجله نکنید
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله همزمان با ورود هیأت‌های عربستانی و عمانی به صنعا و آغاز مذاکرات در توئیتی نوشت: «هنوز زود است قاطعانه مذاکرات کنونی در صنعا با هیأت‌های عمان و عربستان را موفقیت‌آمیز بدانیم اما بدون شک فضای صلح بر منطقه حاکم است که این امر موجب امیدواری و خوشبینی است. تحقق صلح میان صنعا و ریاض، پیروزی برای دو طرف است و باید همگان برای حفظ فضای صلح و بستن صفحات دردهای گذشته گام برداریم و از تلاش برای کسب امتیاز از طریق رسانه خودداری کنیم. در واقع نباید آنچه را که اتفاق افتاد فراموش کنیم تا فاجعه تکرار نشود.»
همچنین ایسنا به نقل از اسپوتنیک نوشت، احمد عوض بن مبارک، وزیر خارجه دولت دست نشانده یمن مذاکرات مستقیم میان عربستان و انصارالله برای احیای آتش‌بس را تأیید کرد و گفت: «تلاش‌های عربستان، نشستن یمنی‌ها بر سر یک میز را تسهیل کرده و دولت از این گفت‌و‌گوها آگاه است.» دفتر ریاست جمهوری در صنعا اعلام کرد: «هیأت‌های عمان و عربستان با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن درباره لغو محاصره و توقف عملیات ائتلاف عربی و احقاق حقوق ملت خواهد بود.» پیش‌تر یک مقام ارشد دولت وابسته به عربستان در یمن اعلام کرده بود که توافقی برای آتش‌بس با انصارالله به مدت شش ماه تا یک سال به دست آمده و پس از اجرای آن، مذاکرات مستقیم سیاسی برای یافتن راه‌حل جامع حل بحران این کشور انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی