صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲

محسن منصوری از افتتاح طرح‌های مهم پالایشگاهی در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به خوزستان خبر داد

دولت بر مدار توسعه پالایشگاهی

29 اسفند 1401 افتتاح بخش نخست فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان

معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام کرد که آیت‌الله رئیسی در چهارمین سفر استانی خود در دور دوم سفرها، اوایل اردیبهشت ماه به خوزستان سفر می‌کند. محسن منصوری، دو روزه بودن، پیگیری اجرای مصوبات گذشته و حضور رئیس جمهور در چند شهر استان را از ویژگی‌های این سفر برشمرد و گفت: همچنین در این سفر برخی از طرح‌های مهم نفتی و پالایشگاهی به بهره‌برداری می‌رسد. دور دوم سفرهای استانی از ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱ و با سفر به استان خراسان جنوبی آغاز شد و تا پایان سال، رئیس جمهور در این دور، به استان‌های یزد و بوشهر هم سفر کرد. اما آنچه سفر خوزستان را مهم می‌کند، نخست خود استان است که تاکنون چندین بار مقصد سفرهای آیت‌الله رئیسی بوده و دیگری نوع طرح‌های اصلی و مهمی است که قرار است در این سفر افتتاح شود.

5 سفر برای بهبود استان مقاومت
از شهریور 1400 که خوزستان نخستین مقصد سفر استانی آیت‌الله رئیسی بود، چه پس از زلزله اندیکا یا حادثه متروپل و یا افتتاح طرح پالایشگاهی در اسفند 1401، رئیس جمهور تاکنون 5 بار به خوزستان سفر کرده است، امری که نشان دهنده اهتمام جدی دولت سیزدهم برای رفع مشکلات مردم و پاسخ به دغدغه‌ها و نیازهای آنان است. یکی از جلوه‌های مهم اهتمام دولت به رفع مشکلات استان، اجرای طرح آبرسانی غدیر است که هرچند با پیشرفت 10 درصدی به دولت سیزدهم تحویل شده بود، اما در کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسید و زمینه رفع تنش آبی از 52 درصد شهرها و روستاهای خوزستان شد. تعداد حضور آیت‌الله رئیسی در خوزستان و نیز مصوبات و طرح‌های افتتاح شده، به منزله عزم جدی دولت برای تحقق یکی از وعده‌های رئیس جمهور به خوزستان، مبنی بر حل مشکلات استان است.
 
بدون برجام، بدون FATF
در کنار حضور میدانی دولت و عالی‌ترین مقام آن در خوزستان، افتتاح طرح‌های ملی بویژه در حوزه نفت و گاز نیز قابل توجه است. از جمله بخش نخست فاز ۲ پالایشگاه آبادان که 29 اسفندماه سال گذشته در سفر رئیس‌جمهور افتتاح شد. با افتتاح این طرح که بزرگ‌ترین طرح در نوع خود در غرب آسیا عنوان شد، ۴ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور و ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید گازوئیل کشور اضافه شد. به طور کلی دولت سیزدهم، از ابتدای فعالیت خود توجه ویژه‌ای به توسعه صنعت نفت و گاز و توسعه پالایشگاهی کشور داشته است که یکی از مهم‌ترین نمودهای آن، امضای تفاهمنامه تأمین مالی احداث دو پروژه پالایشگاهی شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران بود که در مردادماه 1401 در حضور رئیس جمهور صورت گرفت. مجموعه این تحولات در صنعت نفت و گاز، باعث افزایش توانایی کشور در مقابله با تحریم‌ها و فشارها، بویژه افزایش فروش و صادرات نفت و محصولات نفتی شد. کما اینکه چهارشنبه گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت از ثبت رکورد جدید در فروش نفت خبرداد و گفت که ما در سال ۱۴۰۱، ۲۰۳ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و همچنین ۹۰ میلیون بشکه هم بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت فروختیم و به بیش از ۹۲ درصد تکالیف خود در بودجه عمل کردیم. وی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای جلوگیری از خام فروشی اظهار کرد: سال گذشته یک پالایشگاه گازی و یک پتروپالایشگاه (فاز ۲ آبادان) به بهره‌برداری رسید و ان‌شاءالله امسال هم افتتاح پروژه‌ها ادامه خواهد داشت.
به نظر می‌رسد بخشی از افتتاح‌های مورد اشاره اوجی، در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به خوزستان اتفاق بیفتد.

جستجو
آرشیو تاریخی