صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هشت - ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

خبر در خبر

    مکاتبات انجام‌ شده برای استرداد سنگ‌نگاره ساسانی توقیف‌ شده در انگلیس، نشان می‌دهد این اثر باستانی ایران از امارات به لندن قاچاق شده است.

 علی دارابی، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: بسته اقدام مشترک حفاظت و احیای ۱۰۰ روستای تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور در افق دو ساله در دستور کار مشترک معاونت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن قرار گرفت.

 هلنا کعبی، مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست از افزایش تطابق سوخت با استانداردها، صدور مجوز توسعه واحدهای پالایشگاهی کشور توسط دولت و خرید دستگاه جدیدی منطبق بر استاندارد یورو ۵ برای سنجش غلظت‌های پایین گوگرد خبر داد.

 محمد‌اسماعیل اسمعیلی‌جلودار (دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران) یکی از سرپرستان کاوش در محله سرمسجد استرآباد، درخصوص یافته‌های این فصل از کاوش گفت: نتیجه کلی کاوش در این محل، به کشف اولین مجموعه فلزی (بویژه مفرغی) از صدر اسلام و به احتمالی دوره سلجوقی طی فرایند باستان‌شناسی منجر شد. این در حالی است که پیش از این نمونه‌های متعددی از این اشیا از قاچاقچیان ضبط و توقیف شده و حتی نمونه‌های متعددی از این دست اشیا به فروش رفته است و در حال حاضر در موزه‌های مطرح دنیا نگهداری می‌شود اما در نهایت طی فرایندی علمی و پژوهشی حدود ۴۰۰ قطعه شی‌ء فلزی در کنار سایر یافته‌های فرهنگی از قبیل سفال و شیشه از دوره سلجوقی در یک کاوش باستان‌شناسی به دست آمد.

 علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بر ابلاغ ضوابط استقرار واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی تا پایان فروردین‌ماه امسال تأکید کرد و گفت: باید تمام سامانه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست  تا پایان خردادماه جاری به صورت ۱۰۰ درصد تکمیل شده باشند و در این زمینه هیچ عذری پذیرفتنی نیست.   ‌  ر

 اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در ایران گفت: در پی تصمیم دولت آستانه برای لغو روادید ۱۴ روزه جهت سفر ایرانیان به این کشور، تهران نیز چنین امکانی را برای شهروندان قزاقستانی به منظور سفر به ایران فراهم کرده است.

 امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: میزان اعتبار مورد نیاز به منظور سرمایه‌گذاری برای مرمت، احیا، تجهیز و آزادسازی‌ها در مسیر اجرای طرح بهره‌برداری از کاروانسرای شاه عباسی سمنان ۱۴۰ میلیارد تومان است.

جستجو
آرشیو تاریخی