صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

از خروش تازه ترامپ تا مدارک ناکافی دادستانی کل منهتن

امریکا به سوی جهنم دوپارگی پیش می‌رود

استیفن کالینسن، گزارشگر و مفسر سیاسی
مترجم: وصال روحانی
 


دو ترس عمده قبل از دادگاهی شدن دونالد ترامپ وجود داشت یکی اینکه پرونده‌های آلوین براگ، دادستان کل منطقه منهتن نیویورک علیه رئیس جمهوری سابق امریکا به‌رغم داشتن مستندات فراوان و ادله لازم به سبب مرور زمان کهنه به‌نظر برسد و مردم این کشور آن را داغ نیابند و دوم اینکه ترامپ با آن زبان تند بی‌مهارش چنان دادگاه را به هم بریزد که یک آشوب دیگر از همان دست که در ژانویه 2021 کاپیتول هیل را در بر گرفت، به راه بیفتد و شعله‌های آن نیویورک را دوباره به آتش بکشد.
هر دو مورد فوق کم و بیش محقق شد. موضوع تخلف ترامپ در‌مورد یک بازیگر زن سابق فیلم‌های ضد اخلاقی و رشوه‌های داده شده به این بازیگر آنقدرها هم مردم امریکا را به هیجان نیاورد و ترامپ هم به رغم حفظ سکوتش در دادگاه و بیان عباراتی کوتاه همانند «من بی‌گناهم» پس از ترک دادگاه آتش به‌پا کرد. او با اکثر خبرنگاران هم صحبت نکرد اما وقتی دادگاه را ترک می‌کرد، با صدای بلند و با لحنی هشدار‌دهنده در‌قبال پرونده‌های مفتوح شده علیه خویش گفت: «کشور ما به سوی جهنم می‌رود. من را با مشتی اباطیل و توطئه‌های آشکار رودررو کرده‌اند.»
گرایش مردم به سوی رقبای ترامپ
ترامپ معتقد است آخرین پرونده‌های مفتوحه علیه وی در منهتن سبک‌تر از سایر پرونده‌هایی است که علیه وی جریان دارد و سرآمد آنها همان واقعه حمله طرفداران او به ساختمان کنگره در شهر نیویورک پس از قطعی شدن شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 امریکا مقابل جو بایدن است که این شهر را به آشوب کشید و چندین و چند مصدوم و بازداشتی‌های متعدد را در بر داشت. با این حال ترامپ متوجه شده که تعدد این پرونده‌ها موضع او را سست کرده و می‌تواند به جایگاه او در انتخابات سال آینده امریکا لطمه وارد کند و مقدمات پیروزی حریفان او و بویژه «ران دو سانتیس» را که رقیب اصلی وی و فرماندار ایالت فلوریدا است، فراهم آورد. یکی دیگر از پرونده‌های مفتوحه علیه وی که هنوز حکم نهایی آن صادر نشده، استفاده شخصی او از برخی مدارک مهم دولتی و انتقال بخشی از آن به منزل مسکونی اوست که البته با ورود مأموران فدرال امریکا به خانه او و جمع‌آوری این مدارک و بازگرداندن آن به مراجع ذیصلاح تا حدی ساماندهی شد ولی ترامپ می‌داند که از هر گوشه کشور صدای مخالفی با او برمی‌خیزد و با این اوصاف باز شدن چند پرونده دیگر علیه او در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو آنقدرها هم احتمال دور از ذهنی نیست. اگر این روند شدت گیرد و حکم صادره چند دادگاه بررسی‌کننده اتهامات ترامپ علیه وی باشد و گرهی تازه بر دست‌های او بزند، مردم خواه ناخواه به سمت رقبای او در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان که از ژانویه 2024 (دی ماه 1402) شروع می‌شود، گرایش خواهند یافت.

صحنه‌های غیر‌قابل فراموشی
تأکید آلوین براگ، دادستان کل منهتن در پروسه پیگرد قضایی ترامپ بر این مبنا استوار است که هرگونه قانون‌شکنی و تخلفی در امریکا باید بررسی و فرد مجری آن دادگاهی شود و هیچ‌کس حتی اگر رئیس جمهوری پیشین کشور باشد، از این پروسه مبرا نیست و نباید از این قضیه مصون بماند. وکلای ترامپ در دفاعیه خود از وی متذکر شده‌اند که چنین پیگردی را می‌پذیرند اما این سؤال را دارند که اگر برخی خطاهای نسبت داده شده به وی را آدم‌های غیر‌معروف و معمولی مرتکب شوند، آیا سیستم قضایی اصلاً زحمت پیگرد و دادگاهی کردن آنها را بر خود هموار خواهد کرد؟ براگ پاسخی به این سؤال نداده اما در شکوائیه او به عنوان مدعی‌العموم منطقه منهتن آمده است که ترامپ در راه شرکت پیروزمندانه‌اش در انتخابات سال 2016 امریکا ده‌ها شکوائیه علیه خود را به طریق غیر‌قانونی لاپوشانی کرد تا صدمه‌ای به او در روند این انتخابات وارد نشود. شاید اثبات همه موارد فوق هفت سال پس از وقوع آن بسیار سخت باشد و مردم امریکا آنها را اصلاً به یاد نیاورند اما همین مردم واقعه تازه‌ای را که در اواخر هفته گذشته در زمان ورود ترامپ به دادگاه نیویورک روی داد، به این زودی‌ها از خاطر نخواهند برد. آنجا در بدو ورود مأموران ترامپ را برای انگشت‌نگاری که مختص مجرمان است، به محل مربوطه بردند. این پروسه و حرف‌های اندک ترامپ در دادگاه یک ساعت هم زمان نبرد و او پس از خروج از دادگاه و آغاز سفرش به سمت فلوریدا به آرامشی می‌اندیشید که شاید آنجا در انتظارش باشد، اما او از این نظر در یادها خواهد ماند که اولین رئیس جمهوری در تاریخ حیات تقریباً 250 ساله این کشور است که این‌چنین بازداشت می‌شود و در‌خصوص او پیگرد قضیه صورت می‌گیرد.

ادعاهایی بی‌ضمانت
دموکرات‌ها مدعی‌اند ترامپ در راه شرکت در هر دوره انتخابات 2016 و 2020 امریکا بسیاری از پرونده‌های اقتصادی توأم با فساد خود را لاپوشانی و شرکای خود در این دست پولشویی‌ها را زرخرید کرد تا علیه وی در انتخابات اقدام نکنند و با اینکه قانون «مرور زمان» در امریکا اعتبار دارد و نمی‌توان به هر یک از سنوات دور و نزدیک گذشته سفر کرد تا جرم روی داده در آن را بررسی و اعلام مجازات کرد اما براگ می‌گوید قانون وی را مخیر می‌سازد که حتی تخلفات روی داده در انتخابات 2016 را پیگیری و اعلام جرم کند. با این حال بسیاری از دموکرات‌ها معترفند که امیدواری‌ها و ادعاهای براگ بیش از حد و غیر‌اصولی است و ضمانتی بر اجرای آن وجود ندارد.

فضای هیجانی و نا‌آرام
همه این ضد و نقیض‌ها ابهام‌های زیادی را بر شرایط کلی ترامپ حاکم ساخته است اما دو موضوع خلل‌ناپذیر به‌نظر می‌رسند. یکی اینکه به رغم تمامی کوشش ترامپ برای ورود به غائله انتخابات بدون برداشتن زخم‌ها و جراحات عمیق سیاسی چنین چیزی شکل نگرفته و اگر هم اصولاً به چنان نقطه‌ای برسد، مانند بوکسوری خواهد بود که آنقدر مشت خورده که دیگر نای ایستادن ندارد. دوم اینکه فضای جامعه امریکا چنان هیجانی و نا‌آرام شده که انتظار هر چیزی را می‌توان داشت الا برگزاری انتخاباتی در سال 2024 که از آن جنجال و بحران نبارد و مردم را بیش از پیش از کشور خود و سیاسیون آن نا‌امید نکند.
منبع: CNN
 

جستجو
آرشیو تاریخی