صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۴

دولت بایدن پس از حدود دو سال طفره رفتن از پاسخگویی درباره خروج شتابزده از افغانستان تأکید کرد

ترامپ مقصر بود

 کمتر از دو سال از خروج مفتضحانه امریکا از خاک افغانستان، دولت جو بایدن با ارائه گزارشی درباره ابعاد این اقدام و علل شتابزدگی آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق را مقصر خواند و مورد سرزنش قرار داد.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، در این گزارش که بیشتر بر توجیه علل تصمیمات جو بایدن در مواجهه با اخطارهای طالبان در سال 2021 متمرکز بود، آمده است: «انتخاب‌های رئیس جمهور برای اجرای دستور کار خروج از افغانستان با شرایطی که سلفش ایجاد کرده بود، به‌شدت محدود بود. دولت ترامپ مذاکرات و توافق‌ها برای خروج از افغانستان را با طالبان انجام داده بود و بایدن تنها متعهد به اجرای آن بود. در این میان در زمان انتقال دولت‌ها نیز هیچ سازکاری برای اجرای این توافق در دولت قبلی تعیین نشده بود و بنابراین زمانی که رئیس جمهور بایدن سر کار آمد، در مدت سه ماه باید تدارک این خروج را می‌دید.»

درسی برای آینده
در ادامه این گزارش دولت بایدن در حالی که تمام تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خود و پاک کردن این ننگ از کارنامه چهارساله خود داشت تأکید شد: «خروج سال 2021 از خاک افغانستان، به واشنگتن ثابت کرد که باید برای سناریوهای پرریسک آینده آمادگی بیشتری داشته باشد.»
جان کربی، مسئول شورای امنیت کاخ سفید نیز در جمع خبرنگاران تقصیر را به گردن نظامیان افغانستانی انداخت و گفت: «دولت امریکا پیش‌بینی شکست نیروهای افغانستانی را پس از 20 سال حمایت امریکا نکرده بود. اما درس دیگری که از این اتفاق گرفتیم این بود که ما نیازمند برنامه سریع و گسترده برای مقابله با سناریوهای بزرگ و پرخطر هستیم. ترامپ برای آزادی 5 هزار زندانی طالبانی توافق کرده بود آن هم بدون اینکه دولت وقت افغانستان در جریان قرار داشته باشد و در این رابطه مسئول بوده است.»اما ترامپ که این روزها به خاطر رسوایی پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی به دردسر افتاده است، در واکنش به اتهامات کاخ سفید به خود گفت: «من مانند بقیه متوجه این فاجعه شدم و باید بگویم بایدن مقصر همه چیز است نه کس دیگری.»

رسوایی جدید
افشای اسنادی درباره نمودارهای تحویل تسلیحات پیش‌بینی شده، قدرت نیروها و سایر جزئیات مرتبط با ضد حمله بهاری برنامه‌ریزی شده اوکراین علیه نیروهای روسی در فضای مجازی، پنتاگون را مجبور به پاسخگویی کرده است.
به گزارش ایسنا، مقامات ارشد دولت بایدن به نیویورک تایمز گفته‌اند برنامه‌های محرمانه امریکا و ناتو برای تأمین کمک به اوکراین پیش از حمله احتمالی این کشور علیه روسیه فاش شده و نیازمند بررسی فوری از سوی پنتاگون است. این افشاگری که از سوی رسانه‌های حامی روسیه انجام شده، نخستین پیروزی چشمگیر مسکو در جنگ اطلاعاتی است.

جستجو
آرشیو تاریخی