ورود نخستین محموله‌های کالاهای اساسی به کشور در سال 1402

125 هزارتن گندم و کنجاله سویا از گمرکات جنوب کشور ترخیص شد

امین محمودی
خبرنگار

با پایان تعطیلات نوروزی روند واردات کالاهای اساسی به کشور سرعت گرفته تا کشورمان دچار هیچ‌گونه خلل، نوسان و کمبود کالا نباشد، به طوری که خبرها حاکی از آن است که اولین محموله‌های حامل کالاهای اساسی از جمله گندم و کنجاله سویا وارد کشور شده است.
دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند از یک سو با توجه به خشکسالی گسترده در کشورهای اصلی تولیدکننده محصولات کشاورزی  و از سوی دیگر تداوم و افزایش درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین به‌عنوان دو کشور اصلی تولیدکننده غلات و نهاده‌های دامی، علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی میزان واردات کالاهای اساسی را افزایش دهند.
این امر به این دلیل صورت می‌گیرد که بسیاری از کشورهای جهان با توجه به افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی در سطح جهان با  کمبود محصولات غذایی روبه‌رو شده‌اند، بنابراین پرواضح است که باید سیلوها و انبارهای ذخایر کالای اساسی پر باشد تا امنیت غذایی کشورمان تأمین شود. آخرین آمارهای گمرک نشان می‌دهد در یازده ماهه سال گذشته حدود 23 میلیون تن کالای اساسی به ارزش 16 میلیارد دلار وارد کشور شده است، به همین دلیل در ایام نوروز شاهد هیچ‌گونه کمبود کالای اساسی در بازار نبودیم و این کالاها نوسان خاصی را تجربه نکرد.

ورود نخستین کشتی گندم وارداتی به کشور در سال جدید
نخستین کشتی حامل گندم به کشور در سال جاری، در بندر شهید رجایی هرمزگان پهلوگیری کرد و تخلیه آن به وزن ۶۳ هزار و ۸۴۹ تن از ۱۵ فروردین آغاز شد. محموله‌های این کشتی گندم که تخلیه آن هم‌اکنون در بندر شهید رجایی در جریان است، به صورت حمل یکسره به مراکز و تأسیسات ذخیره‌سازی در نقاط تعیین شده انجام می‌شود که این امر در کاهش هزینه‌های جابه‌جایی و انبارداری بسیار مؤثر است.  با این حال با توجه به تولید 13میلیون تنی گندم در سال جاری و آغاز خرید تضمینی این محصول در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و بوشهر به نظر می‌رسد کشورمان نیاز به واردات این محصول نداشته باشد و این گندم وارداتی در انبارها به صورت ذخایر استراتژیک نگهداری شود.

پهلوگیری کشتی ۶۱ هزار تنی کنجاله سویا در اسکله بندر امام
کنجاله سویا یکی از مهم‌ترین نهاده‌های دامی است که سال گذشته مشکلاتی بر سر واردات آن به وجود آمد به همین دلیل دامداران، واحدهای مرغداری و صنایع مرتبط از دولت خواستند روند واردات این محصول را سرعت ببخشد. به همین دلیل دیروز مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از پهلوگیری کشتی ۶۱ هزار تنی کنجاله سویا در اسکله بندر امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: محموله این کشتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور از برزیل سفارش و خریداری شده است. وی ادامه داد: هم‌اکنون چهار فروند کشتی حامل کنجاله سویا، جو و ذرت دانه‌ای به وزن 340 هزار تن در انتظار پهلوگیری در اسکله «فله بار» بندر امام خمینی(ره) هستند.  

جستجو
آرشیو تاریخی