عرضه کالاهای تخفیف‌دار تا پایان سال تمدید شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سود صفر درصد کالاهای اساسی در طرح «فجر تا فطر» مشارکت کرده‌اند

 دولت با اجرای طرح «فجر تا فطر» که با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۱۲ بهمن سال قبل در سراسر کشور اجرا شد، اقدام به عرضه کالاهای اساسی کرد و از ابتدا اعلام نمود برای حمایت از مصرف‌کنندگان این طرح را تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه می‌دهد تا به این واسطه مواد غذایی با قیمت‌های مناسب در شب عید و ماه رمضان با همکاری بخش خصوصی و اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود.
در این طرح ۳۴ قلم کالا که جزء کالاهای اساسی و مصرفی مردم است با تخفیف 5 تا 25 درصد عرضه می‌شود و شامل  کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم اعم از برنج، مرغ، گوشت قرمز، روغن، لبنیات، حبوبات، چای و کنسرو‌ها می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرده است «توانسته‌ایم با صفر کردن سود ۳۴ قلم کالا، کنترل مناسبی روی بازار داشته باشیم و این تجربه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در طول سال نیز ادامه می‌دهیم. تلاش می‌کنیم با این ابزار کنترل و مهار بازار را در سال ۱۴۰۲ ادامه دهیم و محصولات کشاورزی را با نرخ مناسبی توزیع کنیم.»
به گفته ساداتی نژاد، وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل بازار اقداماتی از جمله توزیع اقلام پروتئینی همچون ۵۲ هزار تن گوشت مرغ منجمد و گوشت گوسفند عشایری، ۱۵۰ هزار تن برنج هندی با قیمت هرکیلوگرم ۳۵ هزار تومان، ۸۰ هزار تن شکر با قیمت هرکیلوگرم ۱۸ هزار تومان و۱۳ هزار تن پیاز کرد و تلاش شده است تا بازاررسانی مناسبی داشته باشد.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سود صفر درصد کالاهای اساسی در این طرح مشارکت کرده‌اند که تأثیر آن کاهش قیمت مواد غذایی است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای پای کار آمده و در این طرح شرکت دارند و با نصب بنر طرح فجر تا فطر، از اجرای طرح و تخفیف‌های آن اطلاع رسانی کردند و با استقبال مردم در روزهای پایانی سال نیز مواجه شدند.  
با توجه به افزایش قیمتی که در سال گذشته در نرخ کالاهای اساسی به ویژه در قیمت گوشت و برنج ایجاد شد، تداوم طرح‌هایی مانند «فجر تا فطر» که به کاهش سود اقلام مورد استفاده مردم منجر می‌شود، می‌تواند به کنترل بازار کمک کند و با عرضه کالاهای با کیفیت، جلوی نوسان غیر منطقی در بازار آزاد را بگیرد.
مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برگزاری طرح «فجر تا فطر» و اقدامات دولت در حوزه واردات گوشت که افزایش قیمت بالایی را تجربه کرد به «ایران» گفت: «کیفیت گوشت‌های عرضه شده در این طرح در فروشگاه‌ها مورد تأیید سازمان دامپزشکی است و سازمان نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای سلامت گوشت‌های وارداتی اعمال کرده است.»
به گفته امراللهی، «واردات گوشت گوساله و گوسفندی تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد و توزیع آنها به شکل بسته‌بندی و غیربسته‌بندی توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال توزیع است.»
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی همچنین تأکید کرده است:«دولت با طراحی سامانه‌هایی اقدام به نظارت بر انبارها کرده است تا از این طریق مشکلات و نوع توزیع و انباشت کالاها به شکل جزئی و کلی را رصد کند.»
یکی از ویژگی‌های اجرای طرح «فجر تا فطر» که حالا قرار است تا پایان سال ادامه داشته باشد، ارائه اقلام با تخفیف برای همه شهرستان‌ها و شهرهای کوچک یا فروشگاه‌هایی که جامعیت بیشتری دارند، است، چراکه این طرح فقط اختصاص به شهرهای بزرگ یا مراکز استان‌ها نداشته و شهرهای کوچک را هم درنظر گرفته است. مجموعه اقدامات انجام گرفته توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند فضای بازار را تا حدودی آرام کند و دسترسی شهروندان و مردم به کالاها با قیمتی نازل‌تر از قیمت بازار را توسط تولیدکنندگان فراهم نماید.  

جستجو
آرشیو تاریخی