صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اعضای کابینه دیروز در حیاط پاستور پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند

خیز وزارت اقتصاد برای مهار تورم و رشد تولید

وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت خاندوزی تأکید کرد که وزارت اقتصاد برنامه‌‌های مشخصی برای تحقق شعار سال از جمله در زمینه بازارهای سرمایه‌ای تدارک دیده است

 اعضای کابینه پس از پایان نخستین جلسه هیأت دولت در سال جدید، با حضور در حیاط پاستور در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا پاسخگوی سؤالات آنان باشند. انتشار شایعاتی درباره «افزایش قیمت بنزین» و گزارش‌های ضد و نقیض در خصوص «حمله ناکام پهپادی به یک مرکز نظامی» در اصفهان، مهم‌ترین سؤالات خبرنگاران را به خود اختصاص دادند. سؤالاتی که در پاسخ به آنها، وزیر نفت افزایش قیمت بنزین را رد کرد و وزیر کشور هم حمله ریزپرنده در اصفهان را تأیید نکرد.
 
اوجی: تحقق 92 درصدی تکالیف وزارت نفت در بودجه
جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با رد شایعاتی که درباره افزایش قیمت بنزین منتشر شده، گفت: بارها اعلام شده است که هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت، وزارت نفت و مجلس نیست.  وزیر نفت همچنین خبر داد: نخستین مجتمع جمع‌آوری گازهای همراه نفت در چند هفته آینده در منطقه هویزه به بهره‌برداری می‌رسد که روزانه ۲۵۰ فوت مکعب گازهای مشعل از میادین غرب کارون، آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران، یادگاران و یاران جمع‌آوری شده و تبدیل به ارزش افزوده می‌شود. اوجی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری این پروژه بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار بوده و اشتغالزایی ۵۰۰۰ نفری را به همراه داشته است. وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد جدید در فروش نفت گفت: ما در سال ۱۴۰۱، ۲۰۳ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و همچنین ۹۰ میلیون بشکه هم بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت فروختیم و به بیش از ۹۲ درصد تکالیف خود در بودجه عمل کردیم. وی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای جلوگیری از خام‌فروشی اظهار کرد: سال گذشته یک پالایشگاه گازی و یک پتروپالایشگاه (فاز ۲ آبادان) به بهره برداری رسید و ان‌شاءالله امسال هم افتتاح پروژه‌ها ادامه خواهد داشت.
اوجی با اشاره به میزان تسویه بدهی‌های گازی عراق به ایران گفت: همه پول‌های فروش گاز در بانک TBI دریافت می‌شود. البته شروطی دارند که این پول‌های دریافتی برای خرید دارو و کالاهای اساسی اختصاص داده شود که به طرف عراقی گفتیم این محدودیت برداشته شود و امیدواریم با رایزنی‌ها این اتفاق بیفتد.
 
وحیدی: حمله پهپادی در اصفهان را تأیید نمی‌کنیم
احمد وحیدی وزیر کشور در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا گزارش‌ها درباره حمله ناکام پهپادی به یک مرکز نظامی در اصفهان را تأیید می‌کنید، گفت: خیر گزارش مبنی بر ورود ریزپرنده را تأیید نمی‌کنیم و نیازمند بررسی است. وی همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره مسمومیت دانش آموزان در تبریز گفت: این خبر تأیید نمی‌شود و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد.
 
میرکاظمی:شکایت از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات
مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از رفتارهای یکی از نمایندگان مجلس در قبال مطالبات فرهنگیان، اقدامات او را پوپولیستی و برای جذب رأی دانست و گفت: آقای منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از کسانی بود که تحریک‌کننده آموزش و پرورش برای تخلف محسوب می‌شد و ما شکایت خود از وی را رسماً به دستگاه نظارتی ارجاع داده‌ایم. میرکاظمی خط قرمز این سازمان را رعایت قانون و انضباط مالی دانست و گفت: ما جلوی هر کسی که بخواهد از فشار سیاسی و رسانه‌ای و سایر ابزاری که در اختیار دارد، استفاده کند تا دولت را بی نظم کند، محکم ایستاده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم، در گذشته هم اجازه ندادیم و در آینده هم اجازه نمی‌دهیم.
 
بهادری جهرمی: وقت رسیدن به حواشی را نداریم
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی درباره تأثیر انتشار خبری از عباس عراقچی بر قیمت ارز گفت: آنقدر مردم و مملکت کار دارند که وقت رسیدن به حاشیه را نداریم. وی گفت: بعضی علاقه دارند دنبال حاشیه بروند، ولی دولت باید به اصل بپردازد؛ آنقدر مردم و مملکت کار دارند که وقت رسیدن به حاشیه را نداریم. ماه رمضان ایام برکت و رحمت و غفران الهی است برخی‌ها در رابطه با کارهای گذشته خودشان، دستاوردها، گزارش‌ها و نتیجه آماری عملکردشان در طول یک دهه گذشته تدبر و یک مقدار استغفار و دعا کنند.
 
خزعلی: رهبر ی مشخص کردند حجاب یک امر دینی است
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حجاب گفت: ستادی در وزارت کشور تشکیل شده که بیشتر جنبه‌های آموزشی، مهارت‌آموزی و پشتیبانی را دارد. وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری به خوبی مشخص کردند که حجاب یک امر دینی است و همه در مجموعه‌های خود موظف هستند از نظر اجرایی به ستاد کمک کنند.
 
زارع‌پور: شبکه فیبر نوری را توسعه می‌دهیم
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با اشاره به مشکل ساعت تلفن‌های همراه گفت: پارسال پس از تصویب قانون تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در نیمه اول سال، به مراجع جهانی موضوع را اعلام کردیم. اما برخی از گوشی‌هایی که عمدتاً قدیمی بوده و یا نیازمند به‌روزرسانی هستند، دچار مشکل شدند. وی اضافه کرد: از همان ابتدای بروز مشکل مذاکره با تولیدکنندگان گوشی همراه شروع شد که البته این کار وظیفه وزارت صمت است. زارع‌پور در ادامه با اشاره به توسعه شبکه فیبر نوری گفت: سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون پوشش ایجاد شد و برنامه داریم که امسال آن را به ۱۰ میلیون برسانیم و با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه قرار شد صندوقی در این زمینه تشکیل شود، امیدواریم این اقدام تسهیل شود.
 
خاندوزی: وزارت اقتصاد برنامه مشخصی برای مهار تورم دارد
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد درباره مهار تورم گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲ در مهار تورم و افزایش تولید، وزارت اقتصاد و دارایی برنامه مشخصی را در دستور کار خود قرار داده است. وی اضافه کرد: ابتدایی‌ترینِ آن، تسریع و فراگیر شدن صدور مجوزهای کسب و کار است که سال گذشته آغاز شده بود و تا امروز ۲۸۴ هزار کارآفرین و فعال اقتصادی توانستند مجوز خود را دریافت کنند. وی ادامه داد: برنامه دیگر استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه‌ای کشور برای تأمین مالی تولید در کشور است. ما در سال گذشته موفق شدیم ۱۰۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌های غیردولتی و بورسی را اضافه بر افزایش سرمایه سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.
 
منصوری: ۱۶ هزار میلیارد تومان برای مصوبات سفرهای استانی
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور از واریز بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفرهای استانی به حساب استان‌ها در هفته منتهی به پایان سال خبر داد. معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین گفت: پس از نشستی که رئیس‌جمهور با برخی از تولیدکنندگان داشت و در جلسه ای چهارساعته نقطه نظرات آنها را شنید، با هدف تحقق شعار سال رئیس جمهور تصمیم گرفت که به صورت هفتگی زمان موسعی را برای حل مسائل تولیدکنندگان اختصاص دهد. منصوری عنوان کرد: رئیس جمهور همچنین برای رفع مشکلات حوزه تولید و حمایت از تولیدکنندگان دستوری را صادر کرد که مقرر شد کارگروهی در این زمینه در معاونت اجرایی ریاست جمهوری شکل گیرد و به صورت موردی پیگیر مسائل تولیدکنندگان و صنعتگران باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی