اخبــار استــانی

بارش‌های پراکنده در کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش‌های پراکنده در برخی نقاط و وزش باد شدید و گردوخاک در بعضی استان‌ها خبر داد.
صادق ضیائیان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز در ارتفاعات البرز و جمعه و شنبه (۱۸ و ۱۹ فروردین) در ارتفاعات شمال غرب، شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: بعدازظهر چهارشنبه در استان‌های واقع در شمال غرب و غرب و جمعه و شنبه علاوه بر این مناطق در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و مرکزی وزش باد شدید و در نقاط مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان ادامه داد: تا روز شنبه در اغلب مناطق کشور افزایش دما خواهیم داشت. یکشنبه (۲۰  فروردین) برای شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی افزایش ابر و بارش پراکنده و در شمال غرب و غرب کشور وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران امروز کمی ابری و وزش باد، از بعد ازظهر افزایش ابر و وزش باد شدید و گاهی گردوخاک با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و روز جمعه (۱۸ فروردین) صاف تا کمی ابری و از بعدازظهر افزایش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان در پایان گفت: طی دیروز و امروز (۱۶ و ۱۷ فروردین) اهواز با دمای ۳۲ و ۳۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۳- و ۲- سردترین مراکز استان کشور هستند. سازمان هواشناسی کشور همچنین نسبت به خیزش گردوخاک در ۹ استان هشدار نارنجی و نسبت به کاهش دید و کیفیت هوا در ۲۳ استان هشدار زرد صادر کرد. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از افزایش شدید گرادیان فشاری، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک بویژه در ساعات بعدازظهر خبر داد.
این وضعیت جوی امروز در استان‌های مرکزی، زنجان، جنوب آذربایجان شرقی، همدان و نیمه جنوبی اردبیل و در روز جمعه (۱۸ فروردین) در غرب خراسان جنوبی، سمنان، شمال غرب سیستان و بلوچستان و شرق کرمان مورد انتظار است.

 

قول تکمیل متروی پرند 
در بهار امسال
معاون وزیر راه و شهرسازی اخیراً اعلام کرده که متروی فرودگاه امام(ره) ـ پرند به طول ۱۸ کیلومتر در بهار سال جاری تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.
تکمیل پروژه متروی تهران ـ پرند به طول ۵۰ کیلومتر که تا فرودگاه امام(ره) از سال‌ها قبل تکمیل شده و ۱۸ کیلومتر آن تا شهر جدید پرند از حدود ۱۶ سال قبل باقی‌مانده، سال‌هاست در انتظار تأمین منابع مالی به سر می‌برد که وعده تکمیل آن در دوره‌های گذشته دائماً تجدید شده است.
از اوایل سال گذشته با استفاده از تهاتر اراضی شرکت عمران با پیمانکار پروژه، روند اجرای این خط شتاب گرفت و قرار بود تا دهه فجر ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد که نشد. 
به تازگی علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، تکمیل و راه‌اندازی متروی تهران- فرودگاه امام‌خمینی - پرند به طول ۱۸ کیلومتر در بهار سال جاری را از جمله برنامه‌های این شرکت عنوان کرده است. هفدهم آذرماه 1401، رئیس‌جمهور از طرح متروی پرند بازدید کرد که در جریان این بازدید، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران ابراز امیدواری کرد که تزریق ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه نقدی امسال این خط در مصوبات سفر استانی لحاظ شود.
بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با 5 ایستگاه به شهر جدید پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده است، اما ۱۸ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است با اقداماتی که اخیراً انجام شده در آستانه‌ بهره‌برداری قرار دارد.

 

 رشد ۱۶ درصدی حضور زائر در مشهد 
استاندار خراسان رضوی با اشاره به رشد ۱۶ درصدی از نظر حضور زائر در مشهد گفت: از نظر تعداد سفر رشد ۲۹ درصدی داشته‌ایم.
یعقوبعلی نظری ظهر چهارشنبه در نشست خبری اقدامات قرارگاه عملیات مرکزی زائران خراسان رضوی با بیان اینکه امسال شرایط خاصی حکمفرما بود و پیش بینی می‌شد بعد از سال‌های کرونا اقبال بیشتری صورت بگیرد، اظهار کرد: رشد ۱۶ درصدی از نظر حضور زائر را به مشهد داشتیم و از نظر تعداد سفر نیز رشد ۲۹ درصدی داشته‌ایم. وی بیان کرد: پیش بینی این بود حدود ۱۰ میلیون زائر سفر کنند که این اتفاق افتاد و بیش از ۱۰ میلیون زائر از ۱۵ اسفند تا ۱۳ فروردین وارد مشهد شدند و به همین ترتیب نیز ۱۰ میلیون زائر و مسافر وارد استان خراسان رضوی شدند. در ادامه نظری حضور رهبر معظم انقلاب را از افتخارات امسال شهر مشهد برشمرد و گفت: از کل تعداد زائر ۶ درصد با وسیله عمومی و ۵ درصد ریلی و ۳ درصد هوایی و ۸۶ درصد با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر کرده‌اند. به گفته استاندار خراسان رضوی ستاد خدمات سفر مستمر و دائمی است و در ایام شب‌های قدر و عید فطر آمادگی اولیه وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی