صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

باید در برخی محدودیت‌های ایجاد شده برای پلتفرم‌ها بازنگری شود


 
آخرین اخبار از بازنگری سیاست و مصادیق فیلترینگ کشور، چرایی عدم تحقق وعده ارائه بسته‌های ۶۰ گیگابایتی اینترنت به مردم و جدیدترین تصمیم‌گیری‌ها درباره نحوه فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور، برخی سؤالاتی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا به آنها پاسخ داد.
عیسی زارع‌پور درباره آخرین اطلاعات از نتیجه نامه دفتر رئیس جمهور مبنی بر رفع فیلتر پلتفرم‌های خارجی، اظهار کرد: ایجاد محدودیت و رفع محدودیت نه از سوی وزارت ارتباطات و نه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است. آقای توانگر، نماینده محترم تهران در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به دفتر رئیس جمهور نوشته و درخواستی را مطرح کرده بودند، دفتر ریاست جمهوری هم نامه را از جنبه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به ما ارجاع دادند که بررسی کنیم.
 وی افزود: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرجع تصمیم‌گیری برای فیلتر و رفع فیلتر نیست، در این راستا ما جلسه این کارگروه را تشکیل داده و وضعیت کسب و کارها را در شش ماه گذشته و بعد از ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم امریکایی، ارزیابی کردیم؛ آمارهای بانک مرکزی و شرکت ملی پست هم بررسی و جمع‌بندی دوستان این شد که با وجود آسیب و بروز مشکل برای کسب و کارها در ماه‌های اول، اکنون روند طبیعی کسب و کارهای اینترنتی در جریان است؛ به طوری‌که آمار ترافیک شرکت ملی پست از نظر جابه‌جایی تعداد مرسوله‌ها، نسبت به شهریورماه افزایش پیدا کرده است. این آمار در ماه‌های مهر و آبان کمی افت داشت اما اکنون هم درآمد شرکت ملی پست و هم تعداد مرسوله‌ای که جابه‌جا می‌کند، افزایش پیدا کرده است.

بازنگری در محدودیت‌های ایجاد شده برای پلتفرم‌ها
زارع‌پور در ادامه درباره رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها مانند گوگل پلی و پلتفرم‌های مشابه آن اظهار کرد: مرجع تصمیم‌گیری درباره فیلتر و رفع فیلتر در شرایط عادی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور واقع شده و ۱۳ عضو دارد که در این ترکیب وزارت ارتباطات یک رأی دارد و دولت هم شش عضو دارد؛ ما اعتقاد داریم که باید در برخی محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شد، بازنگری‌هایی انجام شود و آقای رئیس جمهور هم در یکی از بندهای حکمی که برای دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی صادر کردند، به بازنگری در سیاست و مصادیق فیلترینگ اشاره داشتند که طبیعتاً باید با تعامل در این کارگروه انجام شود.
مرجع تصمیم‌گیری فیلتر و رفع فیلتر در شرایط عادی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است و ما اعتقاد داریم که باید در برخی محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شد، بازنگری انجام شود و رئیس جمهور در حکم دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی، به بازنگری در سیاست و مصادیق فیلترینگ اشاره داشتند. وی با بیان اینکه پیشنهاداتی را به کارگروه مذکور اعلام کردیم که در حال بررسی است، ادامه داد: بخش‌هایی اعمال شده و بخش‌هایی مانند گوگل پلی و کلاب هاوس در حال بررسی و نیازمند اجماع و موافقت تمام اعضاست و تلاش می‌کنیم تا سکوها، سایت‌ها و پلتفرم‌های مورد نیاز که نمونه مشابه ندارند و می‌شود با ملاحظاتی با آنها کنار آمد، برای مردم باز و بدون محدودیت شوند اما مرجع تصمیم‌گیری وزارت ارتباطات نبوده و در شرایط فوق‌العاده امنیتی هم مراجع امنیتی تصمیم‌گیرند. محدودیت‌های اخیر هم با تصمیمات آنها اعمال شد و شروطی برای ادامه فعالیت دو پلتفرم خارجی داشتند که از طریق نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا اعلام شد تا چنانچه قواعد کشور را بپذیرند اجازه فعالیت قانونی در کشور داشته باشند؛ این موضوع مختص به دو پلتفرم خارجی نبوده و حتی درباره استارلینک هم اعلام شد که اگر قواعد لندینگ رایت ما را بپذیرند، اجازه خواهند داشت.
طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هر صورت در تلاشند تا محدودیت برخی پلتفرم‌های مشابه گفته شده برداشته شود زیرا فلسفه و شرایط آنها در طول سال‌ها تغییر کرده است و دولت از هر پلتفرمی که قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرد استقبال می‌کند.

رفع فیلتر برخی سرویس‌های محدود شده طی روزهای آینده
زارع‌پور همچنین درباره توافقات انجام شده در سفر اخیر رئیس جمهور به چین، در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: تفاهمنامه‌ای با وزیر همتای خود در چین توسط وزیر محترم امور خارجه به نمایندگی از بنده امضا شد. ما در حوزه‌های گوناگون مانند فضایی و ساخت ماهواره‌های مشترک و بحث ساخت گوشی و توسعه شبکه، به دنبال توسعه همکاری هستیم. همچنین در حوزه توسعه ارتباطات نسل پنجم تنها سه کشور سازنده تجهیزات باکیفیت وجود دارد که یکی از آنها چین است. علاوه بر موارد ذکر شده در حوزه تعاملات ارتباطات و انجام کارهای تحقیق و توسعه مشترک در موضوعات گوناگون هم تفاهمنامه امضا شده اما نیازمند پیگیری است.
وی تأکید کرد: ما به دنبال توسعه همکاری با همه کشورهایی هستیم که ظرفیت‌هایی داشته باشند یا ما ظرفیت خود را در اختیارشان قرار بدهیم؛ در این راستا یکی از برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم، توسعه روابط بین‌المللی است. همچنین در رابطه با پیام‌رسان‌ها هم صحبت‌های کلی انجام شده اما تصمیم خاصی گرفته نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی