صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

محاکمه تاریخ ساز پشت درهای بسته

دونالد ترامپ، نخستین رئیس‌جمهور سابق امریکا که علاوه بر دو بار استیضاح و یک پرونده باز آشوبگری در کاخ کنگره، به خاطر پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در سال 2016 متهم شناخته شده بود، سرانجام دیروز با حواشی بسیار و با اسکورتی امنیتی از فلوریدا وارد نیویورک شد تا در ساعت 2 و 15 دقیقه عصر به وقت محلی امریکا در برابر قاضی و هیأت منصفه دادگاه، پاسخگوی جرایمش باشد.
به گزارش سی ان ان، اما این محاکمه تاریخ‌ساز، نیویورک را به حال آماده‌باش درآورده و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بسیاری را در گوشه و کنار این شهر و بویژه در مسیر برج ترامپ تا ساختمان دادگاه با پوشش گسترده در خیابان‌ها مستقر کرده بود. براساس آخرین گزارش‌ها، فهرستی با حدود 30 اتهام برای ترامپ تهیه شده است که بنا به دستور قاضی تا زمان حضور متهم در دادگاه با جزئیات افشا نخواهد شد.
دونالد ترامپ مانند یک متهم انگشت‌نگاری شده و در برابر دوربین، عکس پرسنلی انداخت اما دستبندی به دست او زده نشد و با وجود هیجان بالای امریکا برای پیگیری این خبر که می‌تواند حتی داغ‌ترین سوژه سال را بسازد، حضور خبرنگاران و پوشش مستقیم این دادگاه از سوی رسانه‌ها ممنوع اعلام شده بود. بنا بر روال دادگاه نیویورک، متهمان در صورت رفع اتهام از درب جلویی ساختمان خارج می‌شوند اما از آنجا که مواجهه ترامپ با هوادارانش می‌تواند جنجال‌برانگیز شود، مأموران امنیتی برنامه خروج او را از راهروی عقبی منتهی به دفتر دادستان ترتیب داده بودند. ترامپ براساس برنامه تعیین شده از دادگاه مستقیم به فرودگاه برده شد و به ویلایش در فلوریدا رفت؛ جایی که او برنامه یک سخنرانی پرطمطراق را برای حامیانش تدارک دیده بود.

تغییر دقیقه نودی
رئیس‌جمهور سابق امریکا در آستانه سفر به نیویورک در تیم حقوقی‌اش تغییراتی ایجاد کرد و تاد بلانچ را که در تیم وکلای مدافع رودی جولیانی مشاور سابق ترامپ و چند نفر از رؤسای کمپین‌های او حضور داشت، به کادر حقوقی‌اش اضافه کرد.
اما آنچه در اتاق دادگاه همه منتظر آن بودند و خبرنگاران برای شکار تصویر این صحنه رقابت داشتند، رویارویی ترامپ و وکلایش با آلوین براگ، قاضی این پرونده است که در هفته‌های اخیر حتی تهدید به مرگ نیز شده بود.
به نوشته فاکس‌نیوز، دونالد ترامپ حتی تا آخرین لحظات صفحه شخصی‌اش را فعال نگه داشته بود و علیه قاضی و مخالفانش پست‌های انتقادی و اعتراضی می‌گذاشت و اتهام وارد شده به خود را بی‌اساس می دانست. او حتی به جو بایدن نیز تاخت و خطاب به او گفت: «بایدن مقصر این همه گرفتاری است نه من». براساس رأی هیأت منصفه دادگاه منهتن، دونالد ترامپ متهم است در فهرست پرداختی‌ها به میشل کوهن، وکیل شخصی سابقش، 130 هزار دلار بابت حق‌السکوت به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی امریکا پرداخت کرده است تا او رسوایی رابطه پنهانی با ترامپ را در آستانه انتخابات 2016 مسکوت نگه دارد.

اقدام عجیب دی سانتیس
در روزی که همه توجهات در امریکا معطوف به دادگاه منهتن شده بود، ران دی سانتیس، رقیب اصلی دونالد ترامپ برای انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری، به عنوان فرماندار فلوریدا مالکیت سلاح را در این ایالت بدون توجه به سوابق کیفری فرد، مجاز اعلام کرد. به نوشته الجزیره، او که یکی از شانس‌های اصلی نامزدی حزب جمهوریخواه به شمار می‌رود، در ضیافتی خصوصی از مجوز جدیدش پرده برداشت. براساس این مجوز که از اول جولای اجرایی خواهد شد هر فردی بدون بررسی سوابق و آموزش لازم می‌تواند در این ایالت برای خود اسلحه تهیه کند. او در توجیه اقدامش گفت: «حمل قانونی سلاح فقط در کتاب‌ها آمده است.» این مجوز در حالی در فلوریدا آزاد شده است که آزادی سلاح در امریکا روزانه شمار زیادی را به کام مرگ می‌کشاند.

جستجو
آرشیو تاریخی