صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

بسته حمایتی واشنگتن برای کی‌یف

یک روز پس از آنکه نیروهای گروه واگنر روسیه تصویر برافراشتن پرچم این کشور را بر فراز ساختمان دولتی شهر باخموت منتشر و سقوط آن را به‌رغم انکارهای اوکراین اعلام کردند، کاخ سفید در حمایت از کی‌یف برآمد و با رد ادعای مسکو تأکید کرد:«نبرد در باخموت همچنان ادامه دارد.»
به نوشته الجزیره، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در این باره به خبرنگاران گفت:«اوکراینی‌ها هنوز در باخموت هستند و بسته‌های حمایتی برای اوکراین در این هفته به دست‌شان خواهد رسید.»امریکا در حالی از بسته‌های حمایتی تسلیحاتی به اوکراین صحبت می‌کند که براساس آخرین گزارش‌ها تاکنون تنها 19 درصد تسلیحات سنگین وعده داده شده غرب به این کشور رسیده است.
ورود رهبران خارجی برای صلح
گرچه مقامات اوکراینی تاکنون هر گونه همکاری برای آغاز مذاکرات را رد کرده‌اند اما همچنان تلاش‌های بین‌المللی در این باره ادامه دارد. به نوشته المیادین، مشاور لولا داسیلوا به تازگی از دیدار رئیس‌جمهور برزیل با ولادیمیر پوتین پرده برداشته؛ دیداری که محور اصلی آن مذاکرات صلح با اوکراین بوده است. لولا داسیلوا در این دیدار پیشنهاد تشکیل گروهی از ملت‌ها به‌عنوان میانجی صلح را ارائه کرد. او قرار است این طرح را نیز 13 آوریل با همتای چینی‌اش مطرح کند. پیش‌تر چین نیز سندی دوازده‌ بندی برای صلح در شرق اروپا پیشنهاد داده بود که به‌رغم مخالفت غربی‌ها از سوی طرفین این منازعه مورد بررسی قرار دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی