صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پکن در آستانه دیدار رئیس‌جمهور تایوان با رئیس مجلس نمایندگان امریکا، هشدار داد:

اشتباه گذشته‌تان را تکرار نکنید

جزیره منازعه امریکا که به باور کارشناسان نظامی اش از قدرت در حال ظهور چین به هراس افتاده، درصدد است تایوان را پایگاه خود علیه پکن کند

زهره صفاری
خبرنگار


اطلاعیه دفتر کوین مک کارتی برای دیدار با رئیس‌جمهور تایوان همزمان با سفر او به کالیفرنیا آن هم در کمتر از 9 ماه از سفر جنجالی رئیس سابق مجلس نمایندگان امریکا به این تنگه، با بیانیه تند پکن پاسخ داده شد؛ بیانیه‌ای که بیشتر بوی تهدید می‌داد و تکرار این اشتباه از سوی واشنگتن را با تبعاتی سخت‌تر از گذشته همراه می‌دانست.
به گزارش رویترز، در این بیانیه چین با تأکید بر اینکه این دیدار نه تنها به صلح و ثبات در منطقه کمکی نمی‌کند بلکه چینی‌ها را در برابر یک دشمن مشترک متحد خواهد کرد، صریحاً پاسخ این کشور به امریکا را به مراتب سخت‌تر از گذشته اعلام کرد.
گرچه در ظاهر سفر تسای اینگ-ون به امریکا، یک سفر رسمی و دیپلماتیک به شمار نمی‌رود و به گفته مقامات تایوان، رئیس‌جمهور این تنگه در مسیر بازگشت از سفر خود از امریکای مرکزی توقفی در لس‌آنجلس خواهد داشت، اما چین معتقد است این یک ادعای واهی است و این دیدار را نمایشی سیاسی از سوی تایوان و امریکا خواند. در بیانیه کنسولگری چین در امریکا آمده است: «مهم نیست این دیدار قرار است در چه سطحی صورت بگیرد، واقعیت آن است این ملاقات از هر لحاظ می‌تواند احساسات مردم چین را خدشه‌دار کند و همچنین سیگنال اشتباهی به تایوان بفرستد. در عین حال بدون شک این دیدار می‌تواند بر روابط امریکا و چین نیز تأثیر بسیار اساسی بگذارد. این اتفاق نه تنها به صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای مربوط نمی‌شود بلکه منافع مشترک مردم امریکا و چین را نیز 
در بر نخواهد داشت.»
این بیانیه تأکید کرد: «به نظر می‌رسد مک کارتی قصد عبرت گرفتن از تبعات اشتباه سلفش را ندارد و همچنان سرسختانه بر بازی با کارت تایوان اصرار می‌کند. اما مسلماً او نیز با تکرار اشتباهات گذشته، روابط امریکا-چین را وارد مرحله سخت‌تری خواهد کرد. تنها نتیجه این سرسختی تقویت عزم مردم چین برای مقابله با دشمن مشترک و حمایت از اتحاد ملی خواهد بود.»
در همین حال مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: «تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخش جدایی‌ناپذیر آن است. بنابراین همانطور که بارها تأکید کرده‌ایم ما به شدت مخالف هر گونه تعامل رسمی میان طرف امریکایی و مقامات تایوان هستیم و با آن مقابله می‌کنیم.»
انفعال کاخ سفید
به رغم این هشدارها و در شرایطی که خاویر چانگ، سخنگوی رئیس‌جمهور تایوان، صراحتاً با زیر سؤال بردن جایگاه چین، تعامل با امریکا را حق این تنگه می‌داند و آشکارا بر آتش این خشم می‌افزاید اما کاخ سفید همچنان اقدام عملی برای توقف این دیدار نداشته است.
به نوشته الجزیره، گرچه هفته گذشته کاخ سفید نسبت به تکرار ماجرای جنجال‌آفرینی نانسی پلوسی در تایوان هشدار داد اما سخنگوی وزارت دفاع  تأکید کرد چینی‌ها نباید به خاطر این توقف چند ساعته اقدامی در قبال تایوان داشته باشند. در عین حال مقامات کاخ سفید تأکید کردند نمی‌توانند در برنامه و دستور کار ملاقات‌های مک کارتی دخالتی داشته باشند. این موضع‌گیری در شرایطی است که روابط دو کشور در سال‌های اخیر علاوه بر تایوان در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و نظامی نیز بشدت چالش‌برانگیز شده و نگرانی امریکا از قدرت در حال ظهور پکن در ایندوپاسیفیک رو به افزایش رفته است.
آماده‌سازی برای تقابل احتمالی
همزمان با این تنش‌آفرینی‌های امریکا برای چین، گزارش پنتاگون درباره مکان چهار پایگاه دریایی جدید خود در فیلیپین، چالش با چشم بادامی‌ها را وارد مرحله تازه‌ای کرده است. زیرا آنطور که این گزارش نشان می‌دهد سه مورد از این پایگاه‌ها در مناطق شمال شرقی این جزیره و برای مقابله بهتر با چین در منطقه ایندوپاسیفیک در نظر گرفته شده است.
این آرایش نظامی در شرایطی است که به نوشته رویترز، گزارش اخیر پنتاگون نشان می‌دهد چین برای نخستین بار یک زیردریایی حامل موشک‌های بالستیک هسته‌ای را در مواضع مهمی در دریا مستقر کرده که این اقدام، نگرانی امریکا و همپیمانان آن را نسبت به قدرت نظامی چین به شدت بالا برده است.
کارشناسان نظامی امریکا قدرت در حال رشد نظامی تسلیحاتی چین را نگران‌کننده می‌دانند چراکه بر این باورند حتی اگر قرارداد جدید آکاس با استرالیا و انگلیس برای ساخت زیردریایی هسته‌ای به فوریت به بهره‌برداری نیز برسد دست کم دو دهه دیگر می‌توان از زیردریایی‌های آن استفاده کرد اما زیردریایی حامل موشک‌های بالستیک چین آماده بوده و هر لحظه می‌تواند آرامش واشنگتن و متحدان‌شان را بر هم بزند.
در واقع این تدبیر چین نیز برای رونمایی از زیردریایی با موشک‌های دوربرد و هسته‌ای خود چندان به تنش‌آفرینی امریکا نامربوط نیست زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد پکن تصمیم به رونمایی از این تسلیحات غول‌پیکر در سال‌های آینده داشته اما به دلایل امنیتی نظامی در تصمیم خود تجدیدنظر کرده است. با این حال تاکنون مقامات چین حاضر به پاسخگویی درباره گزارش پنتاگون نشده‌اند.
تیموتی رایت، تحلیلگر دفاعی مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک معتقد است: «توسعه سریع قدرت هسته‌ای چین به معنای آن است که امریکا همزمان علاوه بر روسیه با رقیب هسته‌ای دیگری نیز روبه‌رو است. موضوعی که بدون شک برای امریکا نگران‌کننده است و مواضع آن را در نقاط مختلف جهان با تهدید جدی همراه می‌کند.»
در جست‌و‌جوی همپیمانان جدید
سخنگوی وزارت خارجه چین در آستانه سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به این کشور، این دیدار را فرصتی برای تقویت شراکت راهبردی با پاریس و کمک به تقویت صلح و ثبات جهانی دانست. 
به نوشته فارس، مائونینگ گفت: «ما از این سفر به عنوان فرصتی برای گرفتن نتایجی جدید از یک شراکت راهبردی جامع، نزدیک و بلندمدت بین چین و فرانسه، ایفای نقشی مثبت در توسعه سالم روابط میان چین و اتحادیه اروپا و همچنین مشارکت در تقویت صلح، ثبات و توسعه در جهان بهره می‌گیریم.»
اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا به دعوت رئیس‌جمهور فرانسه در این سفر حضور خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا درصدد بازنگری روابط با چین است. 

 

خبر پلاس

رد ادعای جاسوسی چین در امریکا
پنتاگون اعلام کرد گزارش شبکه ان بی سی نیوز امریکا را درباره مأموریت بالن سرنگون شده چینی در نزدیکی سواحل کشورش تأیید نمی کند. این شبکه مدعی شده بود که این بالن با پرواز بر فراز چند مکان نظامی حساس این کشور، اطلاعات جمع‌آوری و همزمان به پکن مخابره کرده است. سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون گفت: «این موضوع را که این بالن به انتقال همزمان اطلاعات به چین پرداخته، نمی‌توان تأیید کرد و ما اکنون در حال بررسی و تحلیل این مسأله هستیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی