چطور هیأت مدیره برای‌طلب فتح‌الله‌زاده مصوبه می‌گذارد اما برای استراماچونی نه!

واعظ آشتیانی: مدیر ناتوان افراد ناتوان‌تر را کنار خود قرار می‌دهد

محمدمحمدی سدهی
روزنامه‌نگار

حواشی استقلال تمامی ندارد و این تیم در مشکلات بسیار زیاد غوطه ور است. از بی‌پولی باشگاه گرفته تا پرداخت مطالبات مربیان و بازیکنان خارجی که در صدر آنها ‌طلب 100 میلیارد تومانی آندره‌آ  استراماچونی است اما مهمترین موضوع در خصوص آبی پوشان حذف آنها از لیگ قهرمانان آسیا است. موضوعی که باعث جدال مسئولان مربوطه شده که آخرین آن در برنامه فوتبال برتر اتفاق افتاد.
امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل استقلال در اواخر دهه 80 در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص این موضوعات می‌گوید: «یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود چنین اتفاقاتی در باشگاه‌های بزرگ پرسپولیس و استقلال بیفتد این است که مدیران این 2 باشگاه هیچ‌گاه براساس متر و معیار خاصی انتخاب نشده‌اند. در واقع از دهه 90 به بعد مدیران عامل این 2 باشگاه به هیچ وجه در حد و اندازه این باشگاه‌ها نبودند و این موضوع باعث شد تا از آن زمان این دو تیم با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند؛ مشکلاتی که انباشته شده و حالا این مشکلات بسیار بزرگ‌تر شده است.»
او صحبت هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «در حالی که این باشگاه‌ها باید براساس قانون تجارت اداره می‌شدند، این اتفاق نیفتاد و در واقع وزارت ورزش باید نقش نظارتی خود را ایفا می‌کرد اما هیچ نظارتی نداشت. 12 سال است که فریاد می‌زنم که چرا این 2 تیم براساس قانون تجارت اداره نمی‌شوند و شفافیت مالی ندارند. وزارت ورزش خواب است و به وظایف خود عمل نمی‌کند. 10 درصد سهام این 2 باشگاه واگذار شده است و وزارت ورزش و شخص محمد پولادگر، معاون وزیر ورزش باید نظارت می‌کرد که پول فروش سهام چگونه و در کجا هزینه می‌شود اما پولادگر هیچ نظارتی در این خصوص نداشت.»
واعظ آشتیانی در ادامه بیان کرد: «پرویز مظلومی به عنوان عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال در برنامه زنده می‌گوید که قانون را نمی‌داند و این موضوع واقعاً فاجعه است. البته قطعاً اکثر اعضای هیأت مدیره استقلال و حتی تیم‌های دیگر اساسنامه را یک بار نخوانده‌اند و در واقع عدم آگاهی این افراد موجب ضرر و زیان تیم‌ها می‌شود. هیأت مدیره‌ای که وظایف خود را نمی‌داند چگونه می‌خواهد به تیم کمک کند؟»
او در خصوص‌طلب 5 میلیاردی فتح‌الله‌زاده می‌افزاید: «چطور هیأت مدیره استقلال برای‌طلب مدیرعامل باشگاه مصوبه می‌گذارد اما برای پرداخت طلب استراماچونی این کار را انجام نمی‌دهد؟ طبق ادعای حسین قربانزاده، رئیس خصوصی‌سازی 2 بار‌طلب استراماچونی به باشگاه پرداخت شده است چگونه می‌شود که پول او را که تبعات منفی برای باشگاه دارد، نمی‌دهند اما فتح‌الله زاده‌طلب خود را به راحتی دریافت می‌کند؟ این موضوعات به دلیل عدم نظارت است و اگر نظارت می‌شد چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.»
مدیرعامل اسبق استقلال با اشاره به این موضوع که فروش سهام پرسپولیس و استقلال اشتباه بزرگی بود، می‌گوید: «فروش سهام دو باشگاه دولت را در حفره بزرگی فرو برد و نمی‌تواند به سادگی از این حفره خارج شود. در واقع پول‌هایی که بابت 10 درصد سهام 2 باشگاه در حساب شان بود، به دلیل خرج‌های بیهوده دود شد. الان می‌گویند استقلال به دلیل عدم پرداخت‌طلب استراماچونی از آسیا حذف شده در حالی که این حذف تنها به این موضوع مربوط نمی‌شود.»
واعظ آشتیانی در ادامه بیان می‌کند: «یکی از ایرادات مهم ای اف سی در خصوص مجوز حرفه‌ای این بود که استقلال و پرسپولیس دولتی هستند و ما نتوانستیم این 2 تیم را واگذار کنیم. می‌گویند پرسپولیس جایگزین استقلال می‌شود در حالی که پرسپولیس هم دولتی است، پس چطور می‌شود که این تیم جایگزین استقلال خواهد شد؟ در واقع بیان این موضوعات بازی با احساسات هواداران است.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «فرض بگیریم که پول استراماچونی پرداخت شود و این مشکل حل شود، با دولتی بودن استقلال چکار می‌کنند؟ فوتبال ما از آماتور هم آماتورتر است. سطح فوتبال ما بسیار پایین است و این به دلیل حضور مدیران کوچک در حوزه مدیریتی ورزش است. تا کی باید به سراغ امثال فتح‌الله‌زاده برویم. او 4 دوره به عنوان مدیرعامل باشگاه انتخاب شد و دیگر چیزی برای ارائه ندارد. می‌گویند که او تجربه لازم را برای مدیریت باشگاه دارد، اما همه چیز به تجربه نیست و تجربه باید همراه علم روز باشد.»
مدیرعامل اسبق استقلال بیان می‌کند: «افراد زیادی در حوزه مدیریت تحصیل کرده‌اند و می‌توان از این افراد در حوزه مدیریت استفاده کرد. مدیران ناتوان افراد ناتوان‌تر را در کنار خود قرار می‌دهند و در واقع نمی‌خواهند با انتخاب افراد توانا به اهداف خود برسند. علاوه بر این ما می‌بینیم که افراد هیأت مدیره افرادی هستند که در حوزه سیاسی، اقتصادی و... فعالیت می‌کنند که البته حضور همین افراد در هیأت مدیره نشان می‌دهد که ما به هیچ وجه حرفه‌ای نیستیم. در کجای دنیا مدیرعامل به دنبال اسپانسر می‌رود؟»
واعظ آشتیانی در ادامه می‌گوید: «در دنیا افراد مجرب در کنار مدیرعامل قرار می‌گیرند که حوزه فعالیت این افراد در بخش‌های اقتصادی و حقوقی است. در واقع این افراد در هیأت مدیره هستند و هرکدام شان استراتژی خاصی دارند. کجای دنیا پیشکسوت تیم را عضو هیأت مدیره می‌کنند؟ بکن باوئر با آن بزرگی مدیرعامل افتخاری بایرن‌مونیخ است. به هیأت مدیره چه ربطی دارد که دنبال پول برود و پول بیاورد.»

جستجو
آرشیو تاریخی