روایتی از شب بی‌سابقه فوتبال ایران که ناگفته‌ها در آن گفته شد

قربان‌زاده حرف خصوصی نداشت!

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

آشفتگی و بی‌در و پیکری. این تعبیر کوتاه و به نظر جامع و کاملی بود که حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره وضعیت مدیریت باشگاه استقلال ارائه داد. برنامه «فوتبال برتر» در حالی این هفته در ساعات پایانی دوشنبه شب آغاز شد که تمام آنچه که در آن گذشت، چیزی جز بهت و حیرت برای بینندگان تلویزیونی باقی نگذاشت. برنامه ابتدا با حضور پرویز مظلومی و علی فتح‌الله‌زاده آغاز شد و مظلومی خیلی زود سوار بر میدان، طعنه‌هایی را متوجه رئیس سازمان خصوصی‌سازی کرد که او بیش از اندازه در تلویزیون جولان می‌دهد و مگر کاری در سازمان خصوصی‌سازی ندارد. فتح‌الله‌زاده هم که سعی داشت با تُن آرام صدایش با حالتی جدید، چهره‌ای اقناع‌کننده برای هواداران استقلال به نمایش بگذارد اما پس از گذشت زمانی از برنامه، قربان‌زاده به جمع آنها وارد شد و در هیبت یک حسابرس خبره و با علنی‌کردن چند سند مالی، معادلات باشگاه استقلال را به‌صورت کامل تغییر داد. او کنار محمدحسین میثاقی نشست و از همان ابتدا با تسلط کامل، کاری با مدیرعامل استقلال کرد که همه کسانی که این برنامه را می‌دیدند، متوجه شدند که چه افتضاح مدیریتی در باشگاه استقلال در زمان فتح‌الله‌زاده و البته پیش از او در زمان مدیریت مصطفی آجورلو رخ داده است. قربان‌زاده در این گفت‌و‌گو، جزئیات متفاوت و مکرری از تخلفات، مغایرت‌ها، نابلدی‌ها و مسائل عجیب رخ‌ داده در بخش مالی باشگاه استقلال را در صحبت‌هایش منعکس کرد و با اطمینان کامل مدیرعامل استقلال را به چیزی متهم کرد که هیچ‌کس پیش از این آن را انجام نداده بود.
 
کلیدواژه 5 میلیاردی
فتح‌الله‌زاده پس از موج اول حملات قربان‌زاده، او را تهدید به شکایت کرد و با حالتی برآشفته تأکید کرد او کاره‌ای نیست و ابتدا باید صحبت‌هایش را در دادگاه ثابت کند و اگر قاضی اتهاماتش را تأیید کرد او حق به زبان‌آوردنش را دارد اما با گذشت زمان قربان‌زاده با تأکید بر اینکه صد درصد از ریزجزئیات این‌ ماجرا مطلع است، فتح‌الله‌زاده را به گوشه رینگ برد تا مدیرعامل استقلال دوباره با تغییر لحن، مدام از لفظ دکتر برای قربان‌زاده استفاده کند و به همراه مظلومی حتی از در دلجویی و نوعی مودت با وی دربیایند اما هربار که رشته کلام به دست قربان‌زاده می‌افتاد، او تأکید می‌کرد که فتح‌الله‌زاده باید همین فردا پنج میلیارد را به باشگاه استقلال برگرداند. اصرار قربان‌زاده بر عدد پنج میلیارد و لزوم بازگرداندن آن به صندوق باشگاه، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی بود که او در این مناظره از آن استفاده کرد و تا آخرین بخش برنامه چه با کمی شیطنت و چه به‌صورت جدی این مسأله را به بخشی از مطالبه خود از مدیرعامل‌ باشگاه استقلال تبدیل کرد که پس از حمله اولیه، خیلی زود سپر انداخت و سعی کرد تا پایان برنامه از در دیگری به بحث با قربان‌زاده بپردازد. چیزی که هرگز در آن موفق نبود.
  
مظلومی به‌دنبال فرار از مسئولیت
یکی دیگر از نکات جالب این برنامه، حضور مظلومی به‌عنوان عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال بود که هیچ حرف خاصی برای گفتن نداشت. او خود و سایر اعضای هیأت مدیره را مبرا از اتهامات می‌دانست و می‌گفت:«ما به مدیرعامل تفویض اختیار کرده بودیم و اعضا فقط صورت جلسه‌ها را امضا می‌کرده‌اند!» مظلومی در پاسخ به انتقاد رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره ایراد داشتن سیستم مدیریتی باشگاه و عملکرد هیأت مدیره گفت «روال کار از قدیم همین‌طور بوده است!» مظلومی چندین بار به این اشاره داشت که عضو فنی هیأت مدیره است تا به این ترتیب، مسئولیت اشتباهات را از خود سلب کند اما سؤال اینجاست که اگر قرار بود هیأت مدیره تمام اختیارات را به مدیرعامل بدهد و خود نه مسئولیتی داشته باشد و نه نظارتی، پس اساساً چرا باید کسانی را به‌عنوان عضو هیأت مدیره منصوب می‌کردند؟ البته ایراد از مظلومی و فتح‌الله‌زاده نیست چون یکی ذاتاً مدیر نیست و سال‌ها مربیگری کرده و صرفاً به‌عنوان سهمیه پیشکسوتان باشگاه عضو هیأت مدیره شده است. دیگری هم سال‌ها با تفکر قدیمی‌اش مدیریت کرده و حالا که استقلال وارد فرابورس شده، نمی‌تواند خود را با شرایط وفق دهد. جالب اینکه فتح‌الله‌زاده جایی گفته قربان‌زاده چیزی از فوتبال نمی‌داند و نمی‌داند وقتی به بازیکن پول ندهی، بازی نمی‌کند تا به این ترتیب توپ را در زمین بازیکنان بیندازد که البته روزبه چشمی هم به مخالفت با او پرداخت.

 

تریبون

بی اطلاعی فتح‌الله‌زاده از اصول ابتدایی مدیریت
قربان‌زاده در مباحث مربوط به نحوه اداره شرکت‌ها و همین‌طور موضوع سازمان بورس در پاسخ به فتح‌الله‌زاده و مظلومی صحبت‌هایی را مطرح کرد تا عدم آشنایی آنها با مفاهیم مربوط به تجارت بیشتر به چشم بیاید. او همچنین در لابه‌لای حرف‌هایش تأکید کرد که این‌ حرف‌ها را به این خاطر می‌زند که از این به بعد تأثیر این افشاگری را در نحوه اداره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ببیند. طلایی‌ترین بخش صحبت‌های قربان‌زاده آنجایی بود که به فتح‌الله‌زاده گفت سه بخش صورت‌های مالی را برای من بگویید که مدیرعامل استقلال از پاسخ دادن به این سؤال طفره می‌رفت و بی‌اعتباری مدرک تحصیلی اقتصاد مدیر استقلال و همچنین کم‌اطلاعی او در نحوه اداره یک شرکت به نمایش گذاشته شد. قربان‌زاده در اینجا تقصیر را متوجه وزارت ورزش کرد که چنین مدیری را برای باشگاه استقلال انتخاب کرده است. اینجا جایی بود که تفاوت یک مدیر به‌ اصطلاح ورزشی و مدیری که قرار است یک شرکت بورسی را اداره کند، به روشنی به چشم آمد.

 

بــــرش

شفافیت قربان‌زاده؛ نیاز فوتبال ایران
دوشنبه شب، شب تلخی برای فتح‌الله‌زاده بود که تازه استعفای خود را پس گرفته است. او در همه مباحث مغلوب توانایی و تسلط فردی شد که علاوه بر آگاهی کامل از شرایط، در مناظره هم فوق‌العاده عمل کرد و کوچک‌ترین نقطه‌ضعفی به دست طرف مقابل نداد و کاری کرد که مدیرعامل یکی از باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایران اصطلاحاً به «تته پته» بیفتد. بخصوص در جایی که بحث صرافی و پول‌های واریزی به حساب باشگاه سانتاکلارا و پول دریافتی از امیرحسین حسین‌زاده مطرح بود و تبدیل به یک مچ‌گیری فاجعه‌آمیز علیه مدیریت استقلال شد. قربان‌زاده اگرچه همچنان جوان (متولد ۱۳۵۸) است اما بیش از دو دهه سابقه مطبوعاتی دارد و به همین دلیل با تسلط مناسبی این مناظره را اداره کرد و حتی می‌شود گفت از یک مجری هم مسلط‌ تر بود.
 او هیچ نکته‌ای را از قلم نینداخت و از کوره در نرفت تا هوش بالای خود را به نمایش بگذارد. قربان‌زاده هرگز در طول مناظره از دایره ادب خارج نشد. حال آنکه علی فتح‌الله‌زاده چندباری با عصبانیت سعی کرد او را به چالش بکشاند و یک بار نیز از کلمه «مرد حسابی» برای خطاب‌ قراردادن او استفاده کرد. 
آنچه که قربان‌زاده به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی در حیطه ورزش از خود نشان داد، همان چیزی است که در سالیان طولانی از آن بی‌بهره بودیم اما چه خوب که با به‌نمایش درآمدن شمایی از آن حالا امیدواریم که بتوانیم این دریچه تازه را باز کرده و هوایی عوض کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی