صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

۱۵ رکورد اصلی و تاریخی بورس کالا شکسته شد

بررسی معاملات بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۱ بیانگر جابه‌جایی رکوردهای تاریخی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی از سال ۸۶ (زمان تأسیس بورس کالا) تاکنون است. در این سال با افزایش ۵۸ درصدی ارزش کل معاملات در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰، این متغیر مهم از ۱۰۴۸ هزار میلیارد تومان عبور کرد و حجم معاملات بازار فیزیکی نیز با افزایش ۵۵ درصدی از ۱۱۷.۷ میلیون تن فراتر رفت.
به گزارش کالاخبر، داده‌کاوی‌های آماری در بورس کالا نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ جدا از ثبت رکوردهای جدید در حجم و ارزش معاملات به تفکیک محصول‌های مختلف، ۱۵ رکورد اصلی و تاریخی جابه‌جا شدند، به طوری‌ که علاوه بر ارزش کل معاملات در حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی، حجم و ارزش معاملات صنعتی و معدنی در حجم و ارزش معاملات پتروشیمی و ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی نیز شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بودیم.
براساس آمار سال گذشته در مجموع بیش از ۱۱۷ میلیون و ۷۲۲ هزار تن انواع محصول و ۶۸ هزار و ۲۱۵ دستگاه خودرو در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد و ارزش بیش از ۹۵۶ هزار میلیارد تومانی را به ثبت رساند. بررسی‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات، افزایش ۵۵ درصدی و ارزش آن رشد ۵۲ درصدی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ داشت که بالاترین سطح افزایش در تاریخ معاملات بورس کالا از ابتدای تأسیس تاکنون به شمار می‌رود.
معامله‌گران در سال گذشته ۹۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تن انواع محصول‌های صنعتی و معدنی را به ارزش ۵۷۱ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار دادند که به لحاظ حجم ۷۰ درصد و به لحاظ ارزش ۵۴ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بود. در تالار محصولات پتروشیمی نیز با ثبت رکوردهای جدید و رشد ۱۸۰ درصدی حجم و ۲۷ درصدی ارزش معاملات، دادوستد ۶ میلیون و ۳۴۹ هزار تن محصول به ارزش ۱۸۴ هزار میلیارد تومان گزارش شد.
در تالار محصول‌های فرآورده‌های نفتی نیز اگر چه حجم معاملات کاهش اندک ۲ درصدی داشت و به ۱۲ میلیون و ۶۲۱ هزار تن رسید، اما ارزش معاملات شاهد ثبت رکورد جدید بود و با ۳۴ درصد افزایش به ۱۴۳ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان رسید. در بازار فرعی هم بالغ بر ۹۰۰ هزار و ۹۱۲ تن انواع محصول در این بازار فروخته شد که ارزش ۱۲ هزار و ۹۶۲ میلیارد تومانی را رقم زد.
در تالار کشاورزی در بخش فیزیکی ۱۰ تن زعفران به ارزش ۳۰۴ میلیارد تومان معامله شد که نسبت به سال قبل‌تر افزایش ۷۵ درصدی در حجم و ۳۰۱ درصدی در ارزش را شاهد بود.
در بخش معاملات شمش طلا نیز یک هزار و ۲۱۹ کیلوگرم طلا به ارزش ۲ هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.
جستجو
آرشیو تاریخی