صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

شاخص کل بورس بر فراز قله 2.11 میلیون واحدی

سقف تاریخی بورس شکسته شد

روز سه‌شنبه نیز بازار سهام مثبت و صعودی کار خود را آغاز کرد، به نحوی که در ساعت اول معاملات برتری تقاضا کنندگان شاخص کل بورس را با رشد بیش از 44 هزار واحد همراه کرد تا سقف رکورد تاریخی خود را بشکند، اما پس از آن فشار عرضه کنندگان افزایش یافته و از صعود شاخص کل کاسته شد. 
طی معاملات روز سه‌شنبه 15 فروردین 1402، به رغم آنکه شاخص کل بورس ابتدا با رشد 2.12 درصد تا بیش از 2 میلیون و 134 واحد قد کشید اما در ادامه از صعود آن کاسته شد و در نهایت با ثبت رشد 1.4 درصدی و صعود 29 هزار واحدی نسبت به روز قبل، در ارتفاعی فراتر از سقف رکورد تاریخی خود در مرداد سال 1399 قرار گرفته و در پایان معاملات در سطح 2 میلیون و 119 هزار واحد ایستاد تا کماکان روند صعودی خود را در سال جدید حفظ کند.
شاخص کل هم‌وزن نیز روز سه‌شنبه روندی مشابه شاخص کل داشت و در نهایت با ثبت رشد 1.11 درصد و با افزایش 7 هزار واحدی در ارتفاع 637 هزار و 700 واحد قرار گرفت.
شاخص کل فرابورس نیز در این روز بالاترین ارتفاع تاریخی خود را تجربه کرده و در نهایت با رشد 1.12 درصدی و افزایش ارتفاع 285 واحدی در تراز 25 هزار و 864 واحد به معاملات خود پایان داد.
 
رشد ارزش معاملات خرد
با پایان معاملات بازار سرمایه در روز سه‌شنبه، ارزش معاملات خرد به 14 هزار و 677 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل با حدود 5 درصد رشد روبه‌رو بود. همچنین در این روز تراز پولی منفی بوده و معاملات خرد با 455 میلیارد تومان خروج پول حقیقی همراه شد. در مقابل صندوق‌های درآمد ثابت نیز 419 میلیارد تومان خروج پول حقیقی را تجربه کردند.
مطابق آمار، در این روز از مجموع 763 نماد مورد معامله، 402 نماد با تغییرات قیمتی مثبت و 361 نماد با تغییرات قیمتی منفی نسبت به قیمت پایانی روز قبل به معاملات خود خاتمه دادند.
همچنین در پایان داد و ستد روز سه‌شنبه، 146 نماد در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشتند و در مقابل تنها 18 نماد به صف فروش رفتند.
 
ادامه صعود شاخص کل با فرمان خودرویی‌ها؟
روز سه‌شنبه 15 فروردین، سخنگوی شورای رقابت به ارائه توضیحاتی حول قیمت‌گذاری جدید خودرو و زمان ابلاغ قیمت‌ها پرداخت.
اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در یک برنامه تلویزیونی در مورد قیمت‌گذاری خودرو بیان داشت: برای بررسی قیمت خودرو، شورای رقابت قیمت‌گذاری را به سازمان حمایت واگذار کرد. بنابراین سازمان حمایت نیز بررسی‌های لازم و تخصصی را انجام داده است.
وی عنوان کرد: بر این اساس که سازمان حمایت هر خودرو را با سه خودروی مشابه خارجی مقایسه کرده است و به یک عدد مناسب رسیده که آن را به شورا پیشنهاد داده است و این پیشنهادات امروز در شورای رقابت بررسی می‌شود.
وی با بیان اینکه در سیستم خودروسازی قیمت خودرو به خودروساز تحمیل شده و قیمت خودرو به طور غیر عادی پایین نگاه داشته شده است، افزود: قیمت‌های جدید خودرو قطعاً با افزایش مواجه خواهند شد و تأکید داشت قیمت‌های جدید روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد.
با توجه به صحبت‌های مطروحه‌ توسط سخنگوی شورای رقابت، به نظر می‌رسد در پی اعلام قیمت‌های جدید و با افزایش نرخ خودرو، درآمد ریالی خودروسازان افزایش داشته باشد. از این رو انتظار می‌رود این گروه با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده و در پی آن با افزایش تقاضا و افزایش قیمت سهام همراه شود. بر این اساس، گروه خودرویی به عنوان یکی از شاخص‌سازهای مهم بازار سرمایه می‌تواند در روزهای آتی مهم‌ترین بازیگر در جریان روند شاخص کل باشد.
 
چگونه علی‌رغم عقب ماندگی برخی نمادها، شاخص کل به سقف رسید؟
اردوان منتخب کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا در خصوص عدم تطابق عملکرد پرتفوی برخی سهامداران با رشد شاخص کل، اظهار کرد: شاخص کل بورس تهران، میانگین تغییرات قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را نشان می‌دهد و بیان‌کننده سطح عمومی قیمت‌ها و سود نقدی سهام پذیرفته شده در بورس تهران است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که سبد دارایی عموم سهامداران متناسب و هم‌اندازه با صعود شاخص، رشد کند چراکه تعداد زیادی از نمادها در بازار فرابورس و بازار پایه فعال بوده که رشد و نزول آنها در شاخص کل بورس، منعکس نمی‌شود لذا با بررسی «سهام پذیرفته شده در بورس تهران» مشخص می‌شود که تعداد زیادی از آنها از سقف مرداد ماه ۱۳۹۹، رشد بیشتری داشته یا همتراز با آن برهه زمانی است.
کارشناس بازار سرمایه افزود: سهامی که فاصله معناداری با سقف تاریخی خود دارد، به‌طور عموم نمادهای کوچک مقیاسی بوده که با توجه به ماهیت شاخص کل بورس، تأثیرگذاری محسوسی بر این شاخص ندارد.
منتخب بیان کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در فرمول محاسبه شاخص کل بازار سرمایه، شرکت‌های بزرگ وزن بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک دارند و به همین واسطه تغییرات در سهام کلیدی بازار، شاخص کل را دستخوش تغییر خواهد کرد.
وی مطرح کرد: شاخص دیگری تحت عنوان «شاخص قیمت هم‌وزن» وجود دارد که در فرمول محاسبات این شاخص سودهای تقسیمی دخیل نبوده و وزن تمام شرکت‌ها برابر در نظر گرفته شده است؛ به عبارت دیگر تأثیر نوسانات قیمت بزرگ‌ترین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران با کوچک‌ترین شرکت‌های بازار مذکور برابر بوده و به راحتی امکان شاخص‌سازی وجود ندارد. این شاخص از سقف مرداد ماه ۱۳۹۹ تاکنون، بیش از ۵ درصد رشد داشته که حاکی از عدم دخالت و شاخص‌سازی است.
طی معاملات روز سه‌شنبه، حقیقی‌ها بیشترین خرید از حقوقی‌ها را در نماد‌های فارس، اخابر، همراه، انرژی 3، شفن، وپارس، بورس و زاگرس داشتند و در مقابل حقوقی‌ها بیشترین خرید خود از حقیقی‌ها را در نمادهای شپنا، وبملت، شستا، فملی، وکغدیر، فولاد، وبصادر، پتایر، خبنیان و توسن انجام دادند. 
در بازار بورس صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با هشت هزار و ۳۳۲ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با ۲ هزار و ۳۳۱ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و ۸۵۳ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۲۹۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۲۹۶ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۱۲۳ واحد و مخابرات ایران (اخابر) با ۸۲۶ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۳۲۸ واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۹۷ واحد، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با ۹۵ واحد و کالسمین (فاسمین) با ۸۴ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.
بر پایه این گزارش، در این روز نماد ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

 

بــــرش

پیشنهاد کارشناسان برای در نظر گرفتن شاخص‌های متنوع بازار در تصمیم‌گیری‌ها
اگر سهامداران خواهان رفتار پرتفوی خود مشابه با شاخص کل هستند، باید از کلیه نمادهای موجود در بازار با وزن برابر خرید کنند؛ در غیر این صورت هیچ‌گاه عملکرد سبد دارایی‌ها با شاخص کل همگام نخواهد شد.  به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود که در تحلیل و بررسی بازار، شاخص های مختلف را رصد کنند و تنها بر یک شاخص و فاکتور تکیه نکنند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی