حال خوش گردشگری در استان جنوبی

استقبال خوزستانی ها از 5 میلیون مهمان نوروزی

هوشنگ فرجی
خبرنگار

استان خوزستان به لحاظ تنوع آب و هوایی و جاذبه‌های گردشگری فراوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های جذب گردشگران نوروزی را در بهار امسال به خود اختصاص داد. این استان صنعتی و فرهنگی با رنگین‌کمانی از اقوام ایران زمین چون لرها، اعراب، ترک‌ها، دزفولی‌ها، شوشتری‌ها و... میزبان جمعیت زیادی از هموطنان‌مان از دیگر استان‌های ایران بود. شهرهای شمالی این استان به لحاظ خنک بودن هوا، سرسبزی دشت‌ها و نواحی کوهستانی و بارش برف در شمال شرقی خوزستان، مورد استقبال بسیاری از میهمانان نوروزی قرار گرفت.
به گفته مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان از 16 اسفندماه 1401 تا تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ حدود 5 میلیون و 753 هزار و 729 نفر مسافر شب‌خواب در این استان حضور داشته‌اند.
محمدحسین ارسطوزاده به «ایران» می‌گوید: در همین بازه زمانی، با توجه به تعداد اقامت‌کننده‌ها، مجموعاً یک میلیون و 795 هزار و 741 نفر در اقامتگاه‌های رسمی، سه میلیون و 757 هزار و 706 نفر در اقامتگاه‌های غیررسمی و 200 هزار و 282 نفر در اقامتگاه‌های اضطراری اسکان داده شده‌اند. طبق این آمار 65.31 درصد از اقامتگاه‌های غیررسمی و 31.21 درصد از اقامتگاه‌های رسمی اشغال بوده است.
به گفته او، در حوزه حمل و نقل جاده‌ای تعداد ۵۰۸ هزار و ۸۹۲ نفر، در حوزه هوایی با توجه به ۶۲۲ پرواز داخلی و ۱۴پرواز بین‌المللی، در مجموع ۶۹ هزار و ۵۴۷ نفر و همچنین با توجه به ۲۰۵ سفر ریلی انجام گرفته، ۲۱۲ هزار و ۷۰۴ نفر ورود و خروج به استان داشته‌اند.
دبیر ستاد اجرایی ستاد خدمات سفر استان در ادامه می‌افزاید: در حوزه پلیس‌راه با توجه به گزارش‌های مقایسه‌ای نیمه اسفند تا ۱۳ فروردین سال قبل، ۱۹ میلیون و ۶۷ هزار و ۳۳۵ تردد صورت گرفته که می‌توان گفت؛ با افزایش ۲۲ درصدی مواجه بوده‌ایم. طی همین بازه زمانی متأسفانه ۲۸ متوفی اعلام شده که خوشبختانه با توجه به هشدارهای متعدد و پیام‌های منعکس شده در بروشورهای گردشگری، بنرها و پیامک‌های ارسالی نسبت به سال گذشته، با کاهش ۲۰ درصدی مواجه بوده‌ایم.
دبیر ستاد خدمات سفر استان در پایان می‌گوید: براساس آمارهای دریافتی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و توریستی استان تعداد 19 میلیون و 436 هزار و 8 نفر بازدیدکننده داشته‌ایم. شهرهای شمالی استان خوزستان نیز که از بهمن ماه سال گذشته به استقبال رویش گل‌های بهاری و سرسبزی جنگل‌های کوهستانی در شهرهای مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل رفته بودند، پذیرای میهمانانی از سراسر کشور بودند که با تمهیداتی که در اختیار آنان گذاشته شده بود شرایط شادی این هموطنان مهیا شد.
حسن عالیپور، دادستان شهرستان لالی نیز با اعلام این مطلب که با کمک دستگاه‌های انتظامی و بسیج سپاه پاسداران، هلال احمر، امور عشایر، بهداشت و درمان، امنیت میهمانان نوروزی فراهم شده بود، گفت: ستاد استقبال از میهمانان نوروزی با در اختیار گذاشتن بیش از ۱۵ فضای آموزشی، سیاه‌چادرهای عشایری و صنایع دستی زنان عشایری مانند قالی، گبه، گلیم، خرسک، البسه محلی بختیاری و سرو انواع غذاهای محلی روزهای خوشی را در دفتر خاطرات میهمانان نوروزی به ثبت رساندند.
پیمان مولایی، فرماندار مسجد سلیمان نیز در گفت‌وگو با «ایران» با اعلام این مطلب که با همکاری شهرداری، شرکت نفت و تمام دستگاه‌های اجرایی شرایط را به گونه‌ای طراحی کردیم که میهمانان نوروزی در طول روزهای اقامت خود در شهر اولین‌های ایران بتوانند از پارک موزه نفت، نخستین چاه شماره یک خاورمیانه در مسجد سلیمان، نخستین کارخانه تولید برق در ایران بازدید و قایق سواری روی دریاچه‌های زیبای سد گتوند، سد مسجد سلیمان و سد شهید عباسپور اندیکا را تجربه کنند.
مولایی در پایان می‌افزاید:‌ علاوه بر فضاهای آموزشی برای اسکان میهمانان نوروزی، مردم خونگرم و میهمان‌نواز مسجد سلیمان بدون هیچ چشمداشتی با در اختیار گذاشتن خانه‌های خود تلاش کردند که میهمانان نوروزی خاطرات خوشی را به ارمغان ببرند.
هر چند استان خوزستان در مقایسه با سایر استان‌های دیگر کمترین آمار اتفاقات و تصادفات ناخوشایند را داشت اما در کنار این همه شادی و نشاط، تلخ‌ترین حادثه عید امسال در مسجدسلیمان رقم خورد. حادثه به مرگ پدر و دخترش ختم شد. پدر شب هنگام، برای گرم کردن چادر مسافرتی‌شان اقدام به روشن کردن زغال می‌کند. در پایان این قصه تلخ، به دلیل استنشاق ناشی از گاز زغال، پدر و دختر در آغوش هم جان می‌سپارند!

جستجو
آرشیو تاریخی