1700 واگن ترانزیتی روسیه در بندرعباس

بر اساس توافقنامه سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان، انتقال کالا از مسیر ایران تا 10 سال آینده به 15 میلیون تن می‌رسد

 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: کمتر از ۶ ماه، یکهزار و ۷۹۸ واگن محموله ترانزیتی ریلی کشور روسیه برای ترانزیت دریایی وارد بندر شهید رجایی شد.
حسین عباس‌نژاد افزود: از این تعداد واگن محموله ترانزیتی، ۹۸۶ واگن کود پتاس و ۸۱۲ واگن نیز نفتا بوده است.
وی ادامه داد: این میزان واگن در قالب ۹۱ هزار و ۴۵۰ تن محموله‌ ترانزیتی از روسیه وارد بندر شهید رجایی شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بیان کرد: از این میزان محموله ترانزیتی، همچنین ۵۲ هزار و ۲۷۶ تن کود پتاس بوده که از طریق ۹۸۶ واگن با استفاده از کریدور شمال - جنوب وارد این بندر شد.
عباس‌نژاد ادامه داد: در سال گذشته نیز ۲۴ هزار و ۸۵۵ تن نفتای ترانزیتی روسیه از طریق ۵۱۶ واگن وارد بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران شد.
وی در ادامه، میزان ترانزیت نفتای وارداتی از روسیه به بندرعباس در فروردین‌ماه امسال را نیز ۱۴ هزار و ۳۱۹ تن در قالب ۲۹۶ واگن اعلام کرد. در مجموع ۳۹ هزار و ۱۷۴ تن محموله نفتا از روسیه به بندر شهید رجایی ترانزیت شده است. در مجموع کار ترانزیت نفتا از روسیه به بندرعباس از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.
وی تصریح کرد: ظرفیت عملیاتی بندر شهید رجایی بیش از ۱۰۰ میلیون تن بوده که با تقویت کریدور شمال جنوب، توسعه مبادلات تجاری و ترانزیتی هند، آسیای جنوب شرقی از طریق بنادر ایران به ویژه شهید رجایی به روسیه نیز افزایش می‌یابد.
یکی از حوزه‌های بسیار مهم در بخش تجارت و ترانزیت کالا بنادر هستند و منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نیز با دارا بودن ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت، ۲۲۰ هکتار محوطه بارانداز و ۲۴ هکتار انبار مسقف، ۱۳ اسکله چندمنظوره، کالای عمومی و فله، ۹ اسکله چندمنظوره، کالای عمومی و نفتی، 8 اسکله کانتینری درحال تجهیز و 7 اسکله کانتینری یکی از بنادر مهم و راهبردی با کشورهای اوراسیا به شمار می‌رود.
قطارهای حامل محموله‌های ترانزیتی روسیه پس از حرکت از مبدأ با طی مسافت حدود 4 هزار کیلومتر وارد مرز سرخس در ایران شده و پس از آن نیز حدود یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر از سرخس تا بندرعباس را طی می‌کنند.

افزایش ۶٠ درصدی مبادلات ریلی کالا
 با کشور آذربایجان
روسیه و آذربایجان دو کشور مهم در مسیر ترانزیت کالا به ایران هستند. بر اساس توافقنامه سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان، انتقال کالا میان این کشورها از مسیر ایران تا 10 سال آینده به ظرفیت 15 میلیون تن می‌رسد. رشد تبادلات حمل و نقلی میان ایران و این کشورها برای دستیابی به این توافق است. در این خصوص غلامحسین ولدی، مدیرکل راه‌آهن شمال۲ از افزایش ۶٠ درصدی مبادلات ریلی کالا با کشور آذربایجان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
وی ضمن تشریح آمار و عملکرد سال گذشته پایانه مرزی آستارا در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت بار گفت: در سال ١۴٠١ مجموعاً ۵٧١ هزار و ١۴۶ تن کالا در پایانه ریلی آستارا با کشور همجوار آذربایجان مبادله شده است که نسبت به ٣۵۵ هزار و ٩٧۷ تن در سال ١۴٠٠، بیش از ۶٠ درصد رشد را نشان می‌دهد.
ولدی میزان صادرات ریلی کالا را در سال گذشته ١٩٩ هزار و ١۵١ تن عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به عدد ١٨٢ هزار و ۵۴ تن در سال ١۴٠٠ افزایشی ۱۰ درصدی داشته است.
وی خاطر نشان کرد: در سال ١۴٠١ حدود ١۵٢ هزار تن کالا در پایانه ریلی آستارا وارد شده و بیش از ٢٢٠ هزار تن کالا نیز ترانزیت شده است.
مدیرکل راه‌آهن شمال۲ ادامه داد: مرکبات، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی و مواد غذایی عمده کالاهای صادراتی هستند که از طریق این خط ریلی به کشور آذربایجان حمل شده‌اند و چوب، الوار، پنبه، کاغذ، غلات و ... نیز مهم‌ترین کالاهای ترانزیتی و وارداتی محسوب می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی