4 بانک بورسی در مدار زیان‌دهی

معاملات بانک آینده بازهم تعلیق شد

187 هزار میلیارد تومان مجموع زیان انباشته 4 بانک بورسی

هرچند که بررسی عملکرد بانک‌های بزرگ کشور نشان می‌دهد، طی یک سال گذشته وضعیت عمومی سیستم بانکی به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است و اصلاحات صورت گرفته در ترازنامه‌های بانکی در مسیر مناسبی در حال پیگیری است، اما با نگاهی به عملکرد برخی از بانک‌های کوچک خصوصی مشخص می‌شود، این بانک‌ها که در دوره‌های قبلی نیز عملکرد مناسبی نداشته‌اند، براساس آخرین اطلاعیه‌های منتشر شده، همچنان نتوانسته‌اند تغییر قابل توجهی در عملکرد خود صورت دهند و زیان انباشته آنها (به استثنای بانک شهر) همچنان در حال افزایش است؛ به‌طوری که مجموع زیان انباشته این چهار بانک از 187 هزار و 742 میلیارد تومان عبور کرده است. در این بین شاید بتوان بدترین عملکرد را به بانک آینده لقب داد که عدم شفافیت در صورت‌های مالی، تخلفات گسترده در تخصیص منابع سرمایه‌گذاری‌ها و عدم تفکیک دارایی‌ها در شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه باعث شد تا با وجود تلاش‌های چندساله بانک مرکزی، همچنان صورت‌های مالی این شرکت به صورت قطعی و مشخص در دسترس نباشد. این رویه در کنار عدم رعایت دستورالعمل سازمان بورس در خصوص شفاف‌سازی و حمایت از سهامداران و تخلفات گستره این بانک، در شهریورماه 1400 باعث شد تا معاملات سهام این بانک تعلیق شود و بخش عمده‌ای از سرمایه‌‌گذارانی که اقدام به خرید سهام این بانک کرده بودند، به دارایی‌های خود دسترسی نداشته باشند.
با وجود سهامداران انتظار داشتند با تدابیر اتخاذ شده از طرف مدیران بانکی، رویه‌های غلط موجود در بانک آینده بزودی اصلاح شود و با رفع موانع موجود، سهام این بانک نیز بار دیگر قابل معامله شود.
انتظاری که تا به امروز همچنان اتفاق نیفتاده و در پی 100 هزار میلیارد تومانی شدن زیان انباشته این بانک، اطلاعیه ادامه تعلیق نماد معاملاتی آن نیز به عنوان پرتکرار‌ترین افشای اطلاعات این روزهای «وآیند» در سایت کدال منتشر شد.

بیشترین درصد افزایش زیان انباشته 
در بانک دی
نگاهی به عملکرد مالی 4 بانک دی، شهر، سرمایه و آینده نشان می‌دهد هرچند که بانک آینده با ثبت زیان انباشته بیش از 100 هزار میلیارد تومانی بالاترین رقم را در بین بانک‌های مورد بررسی به خود اختصاص داده است، اما بیشترین رشد زیان در بانک دی با 28 درصد اتفاق افتاده است و این بانک با وجود بهبود قابل توجه عملکرد مالی در سال‌جاری، همچنان نتوانسته بر مشکل زیان انباشه خود فائق شود.
در این بین بانک شهر تنها بانکی است که کاهش زیان انباشته داشته و توانسته این عنوان را در حدود 13 درصد کاهش دهد.

سرمایه بانک‌ها در مقابل زیان انباشته 
آنها ناچیز است
روند روبه رشد افزایش زیان انباشته 4 بانک مورد بررسی در سال‌جاری، باعث شده تا نسبت زیان انباشته به سرمایه آنها به ارقام قابل توجهی افزایش یابد و مجموع زیان انباشته آنها به بیش از 50 برابر سرمایه ثبتی برسد.
با نگاهی به ارقام مندرج در این عنوان نیز مشخص می‌شود، بانک سرمایه در بین تمامی بانک‌ها بدترین عملکرد را به ثبت رسانده است و زیان انباشته آن به حدود 116 برابر سرمایه ثبتی آن رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی