صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

ابلاغ آیین‌نامه اصلاحی شرایط تصدی سمت شهردار
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر اساس این اصلاحیه و با تصویب هیأت وزیران داشتن حداقل سن ۳۰ سال تمام از شرایط احراز تصدی سمت شهردار حذف شده است. محمد مخبر اصلاح ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرده است که بر اساس آن، هیأت وزیران به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بند (ب) ماده (۳) که ، حذف کرد. همچنین واژه «اعلام» از ابتدای بند (ت) حذف شده و این بند به صورت «اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی» اصلاح شده و شرایط جدیدی چون دارا بودن حسن شهرت، عدم عضویت در گروه‌های غیرقانونی یا هواداری از آنها، متأهل بودن و تأیید گزینش به این آیین‌نامه اضافه شده است. تبصره (۶) بند (د) این مصوبه نیز بدین شرح اصلاح شده است که «کسانی که در سمت شهردار انجام وظیفه کرده‌اند، با رعایت سایر شرایط، صرفاً از رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی مرتبط  مندرج در این آیین‌نامه، معاف می‌باشند».

 

پیکر پاک نخستین شهید مدافع حرم در سال جدید در قرچک تشییع شد

مراسم تشییع پیکر نخستین شهید مدافع حرم سال ۱۴۰۲، شهید «میلاد حیدری» که روز جمعه ۱۱ فرودین‌ماه در حمله تروریستی رژیم اشغالگر قدس به دمشق به شهادت رسید، دیروز از یادمان شهدای ۱۵ خرداد باقرآباد قرچک تا میدان امام خمینی(ره) و با حضور جمع زیادی از مردم و مسئولان برگزار شد.
به گزارش مهر، مردم روزه دار قرچک، ورامین، پیشوا، پاکدشت، ری و تهران در حالی برای آخرین‌بار با شهید حیدری وداع می‌کردند، که عصر یکشنبه ۱۳ فروردین، پیکر این شهید والامقام وارد کشور شده است. پیکر این شهید مدافع حرم همچنین پیش از ورود به کشور با حضور جمعی از زائران در حرم حضرت رقیه (س) تشییع شده بود. این پاسدار اسلام در هنگام شهادت ۳۲ سال داشت و از وی دو فرزند به یادگار مانده است.
بر اساس اعلام روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آیین تشییع در تهران نیز امروز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح از میدان آیینی امام حسین (ع) تهران با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.‌ مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید حیدری نیز صبح چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ در قروه استان کردستان برگزار می‌شود.

 

 السودانی: فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در عراق غیرقانونی است

نخست وزیر عراق در مصاحبه تفصیلی با شبکه الجزیره ضمن غیرقانونی دانستن فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک کشورش تأکید کردعراق اجازه نمی‌دهد که از خاکش برای تهدید همسایگان استفاده شود.
وی در خصوص حضور گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک عراق، هرچند که از عبارت «احزاب اپوزیسیون ایرانی» در توصیف آنها استفاده کرد، اما گفت که این طرف‌ها سال‌هاست که به عنوان پناهنده در عراق حضور دارند اما حضور آنها به عنوان افراد مسلح دارای اردوگاه نظامی و تحت آموزش نظامی یا ورودشان به خاک ایران و انجام اقدامات مسلحانه، طبق نص قانون اساسی عراق کاملاً مردود است.
نخست‌وزیر دولت عراق در ادامه تأکید کرد؛ اینکه این گروه‌ها برای انجام عملیات مسلحانه وارد خاک ایران شوند، سپس به خاک عراق بازگردند، مشکل‌ساز است زیرا اولاً، قانون اساسی عراق اجازه انجام اقدامات خصمانه علیه کشور‌های همسایه از خاک عراق را نمی‌دهد و دوماً، ما باید امنیت مرز‌های خود را تأمین کنیم و معقول نیست مرز‌های عراق برای انجام عملیات علیه کشور‌های همسایه باز باشد. این مسأله موجب می‌شود ایران در مقام پاسخ، علیه اردوگاه‌های نظامی در داخل خاک عراق عملیات انجام دهد.
السودانی تأکید کرد: حمله به هر کشوری غیرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهیم، این امر منطبق بر قانون اساسی و یک تکلیف اخلاقی است و برای ما این امر کاملاً جا افتاده است.

جستجو
آرشیو تاریخی