صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی به کارزار مخالفت با طرح اصلاحات‌قضایی دولت نتانیاهو تبدیل شده است

صهیونیست‌ها به‌جان هم افتادند

خروش ناتمام بیش از 120 هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی برای سیزدهمین هفته علیه اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو به خیابان آمدند

حسین فاطمی
خبرنگار


رژیم صهیونیستی در دو هفته اخیر تحولات بی‌سابقه‌ای را از سر گذرانده است که گویا همچنان ادامه دارد. شدت تحولات به قدری گسترده و عمیق بود که این رژیم به سوژه داغ رسانه‌های منطقه و جهان بدل شد. با وجود آنکه طرح اصلاح ساختار قضایی به دلیل اوج‌گیری اعتراضات توسط نتانیاهو موقتاً متوقف گردید، اما اعتراضات هر هفته جریان اپوزیسیون موسوم به اعتراضات شنبه این هفته نیز برگزار شد که نشان می‌دهد انتقادات تنها به طرح جنجالی باز نمی‌گردد، بلکه منتقدان با موجودیت دولت افراطی و ادامه کار آن مشکل دارند تا جایی که این شنبه نیز ده‌ها هزار شهرک نشین تظاهرات گسترده‌ای علیه بنیامین نتانیاهو به راه انداختند.
آنگونه که المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد جمعیتی بیش از 120 هزار نفر به خیابان‌های تل آویو آمدند تا مخالفت خود را علیه دولت بنیامین نتانیاهو و اصلاحات قضایی‌اش مطرح کنند. همچنین چند جوان صهیونیست فرمان‌های سربازی را آتش زده تا اعتراض سیاسی علیه دولت داشته باشند. البته رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که تعداد دقیق‌تر معترضان در خیابان‌های تل‌آویو بیش از 127 هزار نفر بوده است.
 با وجود اینکه نمایندگان ائتلاف دولتی و اپوزیسیون این هفته برای مذاکرات در مقر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نشست برگزار کردند، اما تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد تا زمان روی کار بودن نتانیاهو و دولت افراطی‌اش پایان یابد. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، تظاهرات‌ شنبه این هفته در خیابان کابلان در مرکز تل آویو برگزار شده و همچنین تظاهرات‌هایی در حیفا و قدس اشغالی و در مکان‌های مرکزی دیگر در اقصی نقاط اراضی اشغالی صورت گرفت.
همچنین اعتراضاتی مقابل منزل یاریو لیوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی که پیشنهاد اصلاحات قضایی را داده بود، برگزار شد. در این بین پلیس رژیم صهیونیستی نیز سه تظاهرکننده را در تل آویو و یک نفر دیگر را در حیفا بازداشت کرد. در همین حال، یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در تظاهرات تل آویو گفت: ما هنوز خطر را پشت سر نگذاشته‌ایم، ما کاملاً آماده هستیم.

شکنندگی فضای امنیتی
به موازات تداوم و تشدید اعتراضات علیه نتانیاهو فضای امنیتی در سراسر سرزمین‌های اشغالی هم بشدت شکننده شده است. این شکنندگی عملاً فضای لازم برای عملیات‌های استشهادی گروه‌های مقاومت را فراهم کرده است. البته برخی از ناظران اعتقاد دارند که علت اصلی اوج‌گیری واکنش‌های جریان مقاومت فلسطین به تشدید جنایات و تجاوزات کابینه افراطی نتانیاهو باز می‌گردد. 
علت هر چه که باشد در تازه‌ترین مورد رسانه‌های رژیم صهیونیستی از زخمی شدن سه شهرک نشین در عملیات شهادت طلبانه در جنوب کرانه باختری خبر دادند. به گزارش المیادین، رسانه‌های این رژیم اعلام کردند که در عملیات شهادت طلبانه در شهر الخلیل در کرانه باختری سه شهرک نشین زخمی شدند که حال دو تن از آنها وخیم است.به گفته این رسانه‌ها نیروهای رژیم صهیونیستی به سمت عامل عملیات تیراندازی کردند.
از سوی دیگر، مرکز امور مدنی وزارت بهداشت فلسطین از شهادت محمد رائد نایف برادعیه، افسر ۲۳ ساله دستگاه امنیت ملی فلسطین به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی در شمال الخلیل خبر داد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که عامل این عملیات یکی از افسران دستگاه‌های امنیت تشکیلات خودگردان فلسطین بود. پدرش نیز در این دستگاه‌ها فعالیت می‌کرد. همچنین کمیته پیگیری در اراضی اشغالی ۴۸، دیروز (یکشنبه) در محکومیت شهادت محمد العصیبی، جوان فلسطینی که روز جمعه در شهرک حوره در نقب به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی کشته شد، اعتصاب سراسری برگزار کردند.
پیش از این نیز رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی از پاسخ تاکتیکی یا استراتژیک برای مقابله با موج عملیات‌های فلسطینی‌ها عاجز است. تسفیکا یحزکلیی، تحلیلگر امور عربی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی احتمال داد که موج قریب الوقوع عملیات فلسطین در ماه رمضان افزایش یابد.

بحران پیش رو
در سایه آنچه که برای رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها، تحلیلگران و ناظران آینده بحرانی را برای این رژیم متصورند. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی با چند چالش خطرناک مواجه است که نخستین چالش، بحران دو دستگی عمیق در جامعه و ارتش است. دومین چالش، مواجهه با انتفاضه جدید فلسطینی‌ها و مقاومت متفاوت نسل جدید فلسطینی است. سومین چالش هم بحران در روابط با امریکا و دولت جو بایدن است که از «کودتای قضایی» انتقاد کرد و حاضر نشد نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت کند.
در عین حال باید عنوان داشت که مقابله با این چالش‌ها برای دولت نتانیاهو دشوار است. دو دستگی در جامعه و ارتش، تفاوت زیادی با اختلاف سیاسی بین احزاب دارد که معمولاً هنگام مواجه شدن با خطر خارجی با هم متحد می‌شوند. همچنین امکان نابود کردن مقاومت جدید فلسطینی با خشونت و سرکوب وجود ندارد. مهم‌تر از همه اینکه نتانیاهو نمی‌تواند بدون حمایت امریکا با هیچ یک از این چالش‌ها مقابله کند و عملاً جایگزینی برای امریکا ندارد. این در حالی است که جلب حمایت امریکا هم در سایه «کودتای قضایی» دشوار است. پررنگ‌تر شدن بحران فروپاشی و به صدا درآمدن طبل جنگ داخلی، آغازی بر پایان عمر این دولت افراطی است. از این رو مجبور شدن نتانیاهو زیر فشار اعتراضات به تعلیق «کودتای نظامی» صرفاً آتش بس موقتی است که تا جلسات بعدی کنست دوام خواهد آورد.

جستجو
آرشیو تاریخی