صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

جولان ویروس کرونا در تعطیلات نوروزی

پیش بینی ها برای افزایش شمار مبتلایان به کرونا به وقوع پیوست و مرگ و میرهای کرونایی تا مرز 30 نفر در روز رسید

فریبا خان احمدی
خبرنگار


با وجود کاهش بروز کرونا، به دنبال گسترش واکسیناسیون پس از پشت سر گذاشتن هشت موج متوالی، بار دیگر کرونا به مدار افزایشی بازگشت. این روزها جولان زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور در حالی ادامه دارد که پیش‌بینی‌ها درست از آب در آمده است. پیش‌بینی می‌شد که از اواخر بهمن و اوایل اسفند موارد بیماری مجدداً افزایشی شود و همین طور هم شد. به طوری که تقریباً از نیمه اسفند ماه تاکنون افزایش موارد مراجعات کرونایی و متأسفانه مرگ و میر ناشی از آن را شاهد هستیم. اینها در حالی است که به دنبال افول موج هفتم بیماری از نیمه شهریور 1401 بستری‌ها دو رقمی و فوتی‌ها تک رقمی شدند و حتی در شمار قابل توجهی از روزهای سال پیش، تعداد روزهای صفر کرونایی رقم خورد؛ با این همه و به رغم هشدار متخصصان نسبت به رعایت بهداشت فردی در دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی و همچنین بی‌توجهی به کاهش ایمنی واکسن‌ها و توصیه به تزریق دوز چهارم بوِیژه برای گروه‌های پر خطر و سالمندان، در نهایت ویروس کووید 19 مجدداً فرصت جولان پیدا کرد. در پی افزایش همزمان سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی از قبیل انواع ویروس‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا و...با زیرسویه‌های جدید کرونا نظیر BQ۱، XBB بازهم موارد بیماری افزایشی شد به شکلی که همزمان با آغاز سال نو تعداد مبتلایان روزانه بعد از مدت‌ها سه رقمی شده و شهرهای نسبتاً قرمز و نارنجی کرونایی، افزایش یافته است؛ هرچند که زیرسویه‌های جدید اُمیکرون از نظر بیماری‌زایی و مرگ و میر تفاوتی با زیرسویه‌های قبلی ندارند اما از نظر سرایت‌پذیری سرعت بیشتری دارند.
افزایش شاخص‌های کرونا قابل پیش‌بینی بود. به این آمار توجه کنیم؛ به روایت نمودار مربوط به شاخص‌های کووید19؛ در هفته دوم دی ماه از مجموع 52374 تست، 1.2 درصد تست‌های در این هفته مثبت شد این روند با وجود افزایش جزئی تعداد تست‌های انجام شده با همین رقم 1.2 درصد تست مثبت در هفته تا 21 بهمن ماه ادامه داشت تا اینکه با آغاز افزایش تدریجی «درصد تست‌های مثبت در هفته» از اواخر بهمن ماه، هم موارد هفتگی مرگ، هم موارد هفتگی ابتلا و بستری و نیز درصد تست مثبت در هفته شیب صعودی پیدا کرد و عدد 1.2 درصد تست مثبت در هفته در کمتر از یک ماه یعنی 26 اسفند سال قبل به 3.9 درصد تست مثبت در هفته رسید. در روز 26 اسفند ماه 152433 تست تشخیص کرونا در کشور ثبت شد؛ عددی که نشان می‌دهد با افزایش بیماران دارای علائم سرماخوردگی تعداد مراجعین برای انجام تست پی سی آر به حدود سه برابر رسید. اینها در حالی است که طبق گفته متخصصان اپیدمیولوژی عدد فوتی‌ها و بیماران شناسایی شده واقعی نیست چرا که افراد بسیاری تست نمی‌دهند و بسیاری از مواردی هم که تست می‌دهند به طور کاذب منفی می‌شود.
بدین ترتیب و با در نظر گرفتن نمودارها در نهایت جهش فزاینده قربانیان کرونا و مبتلایان قطعی و بستری‌های بدحال از روز سوم فروردین ماه آغاز شد، 22 فوتی کرونا با تست مثبت پی سی آر، 726 مبتلای قطعی و 569 بستری بدحال با وجود 406 بستری جدید با تست مثبت در یک روز آن هم در شرایطی که بیشتر مبتلایان تست نمی‌دهند و حساسیت تست‌های کووید19 کم است، کمی نگران کننده به نظر می‌رسید. 7 فروردین ماه تعداد موارد مرگ و میرهای کووید19 به عدد 30 نزدیک شد در این روز 29 نفر از بیماران کرونایی راهی آرامستان‌ها شدند و دیگر شاخص‌های کرونا نیز در هفتمین روز از آغاز سال نو شکل صعودی به خود گرفت و تعداد بیماران شناسایی شده جدید نیز به 1036 مورد افزایش یافت گرچه تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز با جهشی فزاینده همراه بود و آمار این بیماران با افزایشی حدود دو تا سه برابر نسبت به دوماه ابتدای اسفند سال قبل به 627 مورد رسید. همچنین روز 10 فروردین نیز آمار فوتی‌ها مجدداً در مرز عدد 30 قرار گرفت و 29 نفر دیگر نیز جانشان را از دست دادند و 692 بیمار نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند؛ شاخصی که نشان می‌دهد کماکان تا آخر فروردین در بر همان پاشنه می‌چرخد و تعداد قربانیان کووید 19 با تک رقمی شدن فاصله زیادی دارد.
تخمین زده می‌شود سیر صعودی شاخص‌های کرونا پس از پایان تعطیلات نوروزی تداوم خواهد داشت و چه بسا با زیاد شدن تعداد بیماران بدحال بستری مرگ و میرهای کرونایی نیز روی موج فزاینده قرار بگیرد. با وجود این معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به احتمال تداوم روند افزایشی کرونا همزمان با پایان سفرهای نوروزی، گفته است یکی از موارد بسیار مؤثر و کمک کننده که می‌تواند تا حدی از روند فزاینده بیماری پیشگیری کند استفاده از ماسک است.
دکتر حسین فرشیدی، با اشاره به آمار افزایشی بروز کرونا در کشور، گفت: همزمان با بازگشت مردم از دور دوم سفرهای نوروزی شاید این آمار افزایشی بیشتر هم شود بنابراین تأکید می‌کنیم مردم از ماسک استفاده کنند.
وی افزود: سفرهای هوایی این روزها بیشتر شده است و متأسفانه در این سفرها شاهد هستیم که میزان استفاده از ماسک بسیار کاهش یافته است و حتی میهمانداران و کادر پرواز هم از ماسک استفاده نمی‌کنند.
در همین حال با آغاز سفرهای نوروزی و تجمعات پیش از سال نو و دید و بازدید‌ها تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در روزهای نخست سال از 4 به 10 و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 23 به 33 شهر افزایش یافت همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 186 به 198 و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از 235 به 207 شهر رسید. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و آخرین به روزرسانی‌ها در جدیدترین رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور در حال حاضر ۱۹ شهر در وضعیت قرمز، ۴۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۳ شهر در وضعیت زرد و ۱۵۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارد. آماری که نشان می‌دهد تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۳ به ۱۹ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۴۸ به ۴۵ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۹۴ به ۲۳۳ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۹۳ به ۱۵۱ شهر رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی