صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

گزارش «ایران» از اقدام جدید دولت برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

بیمه رایگان برای مادران غیر شاغل روستایی و عشایری

محدثه جعفری
خبرنگار


محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص «آیین نامه اجرایی حمایت بیمه‌ای از مادران غیر شاغل خانه دار دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری» را که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۲۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰ تصویب شده بود؛ جهت اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان ثبت احوال کشورو معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ابلاغ کرد.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر براساس اصل ۲۹ قانون اساسی در دهه ۸۰ تأسیس شد. هدف از ایجاد این صندوق، قطع زنجیره فقر بین نسلی، افزایش امید به زندگی و احساس تعلق خاطر روستاییان و عشایر به محل زندگی خود بود و به همین منظور خدماتی مانند پرداخت مستمری بازنشستگی، پرداخت مستمری از کارافتادگی و پرداخت مستمری به بازماندگان به جامعه هدف خود یعنی کشاورزان، روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت ارائه می‌دهد. این صندوق امروز بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه شده تحت پوشش خود دارد. جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی می‌توانند با پایین‌ترین میزان پرداختی، پس از ۶۵ سالگی بازنشسته و از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، ‌روستاییان‌ و عشایر از زمان فعالیت دولت سیزدهم، قرارگاه کرامت را با هدف جذب یک میلیون بیمه شده جدید تشکیل داد که براساس آخرین آمارهای موجود، زمینه جذب بیش از 360 هزار بیمه شده جدید فراهم شد. این میزان از بیمه شدگان جدید به میزان فعالیت ۴ سال گذشته این صندوق در دولت‌های گذشته است.
بیت الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در گفت‌و‌گو با «ایران» از ابلاغ بیمه اجتماعی رایگان مادران غیر شاغل ساکن در روستاها و مناطق عشایری خبر داد و گفت: ماده 21 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تکلیفی بر دوش دولت گذاشته بود که با تقویت صندوق بیمه روستاییان، عشایر و کشاورزان فرصتی فراهم شود تا مادران غیر شاغل (خانه دار) که دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایر هستند، بتوانند به صورت 100 درصد رایگان از طریق این صندوق بیمه شده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به اینکه حق بیمه این مادران غیر شاغل را دولت پرداخت خواهد کرد، گفت: موضوع جوانی جمعیت یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری است و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای پیروی از صحبت‌های رهبری نوشته و ابلاغ شد و جزو سیاست‌های اصلی و مهم دولت سیزدهم است و آیین‌نامه اجرایی بیمه اجتماعی مادران غیر شاغل ساکن مناطق روستایی و عشایر در 24 اسفند ماه 1401 در هیأت دولت تصویب و ابلاغ شد که ان‌شاءالله در آینده نزدیک با بررسی جامعه آماری و تخصیص بودجه مورد نیاز این بند از قانون مادران می‌توانند برای ثبت نام اقدام نمایند.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه شرایط احراز مادران برای بهره‌مندی از این بیمه اجتماعی همانند شرایط کلی صندوق است، گفت: سن مادران نباید از 50 سال بیشتر باشد، هر سه فرزند باید از یک مادر متولد شده باشند، فرزندان در قید حیات باشند، فرزندان در زمان عضویت مادر باید شرایط احراز را داشته باشند، یعنی ازدواج نکرده و شاغل نباشند، مادر تحت پوشش هیچ صندوق بیمه دیگری نباشد، ساکن مناطق روستایی و عشایری باشند.
برقراری ادامه داد: حق بیمه این افراد در سال‌جاری دو میلیون و 250 هزار تومان است که توسط دولت به صورت 100 درصد پرداخت خواهد شد و افراد مشمول این قانون هیچ هزینه‌های را بایت بیمه به صندوق پرداخت نخواهند کرد و عضویتشان به صورت رایگان خواهد بود. ناگفته نماند به ازای تولد فرزندان چهارم و پنجم دو سال به سابقه بیمه‌ای مادران اضافه خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به نحوه ثبت نام مادران غیر شاغل روستایی و عشایر عنوان کرد: افراد می‌توانند به هزارو 600 مؤسسه کارگزاری صندوق بیمه عشایر و روستایی که در سراسر کشور وجود دارد یا به 31 مدیریت استانی مراجعه کرده و ثبت نام کنند که زمان ثبت نام افراد قطعاً به صورت سراسری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی