صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و دو - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و دو - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

در اوج اعتراض‌های داخلی به اقدامات کابینه رژیم صهیونیستی، اروپا نیز اعتراض خود را نشان داد

نتانیاهو چوب دو سر نجس

حسین فاطمی
خبرنگار

 تور اروپایی نتانیاهو در حالی به مناقشه دیپلماتیک برای رژیم صهیونیستی بدل شده است که به رغم رفتارهای افراط‌گرایانه کابینه این رژیم علیه فلسطینی‌ها، اعتراضات داخلی نیز اوضاع را برای این رژیم بشدت خطرناک کرده است.
نخستین تکانه‌های این مناقشه دیپلماتیک در سفر نخست‌وزیر این رژیم به آلمان و تقابل لفظی او با اولاف شولتس، صدراعظم این کشور قابل رؤیت بود. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو پیشنهاد داد که نتانیاهو طرح سازشی را که هرتزوگ ارائه داده است، بررسی کند. صدراعظم آلمان گفت: «نتانیاهو با من درمورد اصلاحات قضایی جنجالی در اسرائیل صحبت کرد. ما به عنوان دوستان نزدیک به هم، دارای ارزش‌های دموکراتیک مشترکی هستیم. بنابراین ما این تغییر را دنبال می‌کنیم و من این حقیقت را مخفی نخواهم کرد که ما درمورد آن نگران هستیم.»وی سپس ابراز امیدواری کرد که تصمیم نهایی درخصوص پیشنهاد توافقی اخیر هرتزوگ گرفته نشده باشد. این در حالی بود که نتانیاهو در این کنفرانس اساساً اعتقادی به پیشنهادات مدنظر هرتزوگ نداشت و بر تداوم اصلاحت قضایی خود اصرار کرد. پس از اظهارات شولتس و نتانیاهو، رسانه‌های اسرائیلی به این کنفرانس خبری واکنش نشان داده و بر «تقابل نادر» که مقابل دوربین میان این دو مرد رخ داد، تمرکز کردند.مجری شبکه ۱۳ اسرائیل با پخش بخشی از سخنان نتانیاهو و صدراعظم آلمان گفت: «آنچه در برلین رخ داد، مسأله‌ای بود که ما به هیچ وجه همانند آن را ندیده بودیم، رویارویی مقابل دوربین، در پخش زنده.»این کنفرانس، سروصدایی را در اسرائیل به پا کرد و مطبوعات آکنده از تحلیل‌های مربوط به زبانی شد که شولتس در تردید نسبت به «نظام سیاسی رژیم صهیونیستی» از آن استفاده کرد. همچنین شهرک‌نشین‌ها اظهار کردند، اینکه شولتس نقطه نظرات و ملاحظاتی را به نتانیاهو درمورد نگرانی‌ها نسبت به وضعیت داخلی و سیاسی این رژیم مطرح کرده است، لکه ننگی برای خود خواندند.

چالش با بورل
تقابل لفظی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و صدراعظم آلمان، تنها یک سر مناقشه نتانیاهو و اروپایی‌هاست. گویا نتانیاهو با همه اروپایی‌هایی که انتقادی علیه او و دولت افراطی‌اش داشته باشند سر جنگ دارد. در همین خصوص یک دیپلمات رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد، در پی اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد تحولات اخیر فلسطین، سفر وی در حال حاضر به اراضی اشغالی دلیلی ندارد و در صورت انجام این سفر، یک پیام اشتباه را ارسال خواهد کرد.بورل در وبسایت مذکور نوشته بود: «خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری به شکل روزافزون زندگی فلسطینی‌ها و معیشت‌شان را تهدید می‌کند، اما آنها همیشه از مجازات مصون می‌مانند، عملیات نظامی اسرائیل در مناطق مختلف موجب شهادت غیرنظامیان فلسطینی می‌شود، اما مجازات چندانی برای عاملان در نظر گرفته نمی‌شود، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در اراضی اشغالی در حال گسترش است، وضعیت موجود در ارتباط با اماکن مقدس روبه نابودی است، اسرائیلی‌ها به دولت و ارتش قوی تکیه دارند، اما فلسطینی‌ها چنین امتیازاتی ندارند.»

ناامنی از درون
در حالی نتانیاهو گسل دیپلماتیک با اروپایی‌ها را تشدید کرده است که می‌تواند سیاست خارجی رژیم صهیونیستی را به خطر اندازد و در داخل هم وضعیت امنیتی رژیم بشدت بغرنج و شکننده شده است. کما اینکه پس از یورش ظهر روز پنجشنبه ارتش رژیم صهیونیستی به جنین و رقم زدن جنایت تازه‌ در این شهر، سطح امنیتی در اراضی اشغالی به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافت.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در درگیری مسلحانه مبارزان فلسطینی با اشغالگران صهیونیست در جنین، 4 فلسطینی به شهادت رسیده و دست‏کم ۲۰نفر دیگر زخمی شدند.
منابع فلسطینی اعلام کردند که یکی از شهدا از فرماندهان گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس و یکی هم از فرماندهان گروهان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، 2 فلسطینی در جریان تبادل آتش شهید شدند. جنبش فتح و دیگر گروه‌های ملی و اسلامی در جنین، اعتصاب سراسری اعلام کردند.گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس شامگاه پنجشنبه طی بیانیه‌ای، شهادت 4 مبارز فلسطینی را در درگیری مسلحانه با اشغالگران اسرائیلی در جنین تسلیت گفت. این در حالی است که سازمان پخش اسرائیل «کان»، پنجشنبه شب اعلام کرد، سیستم‌های امنیتی رژیم صهیونیستی سطح آماده‌باش امنیتی را بالا برده و خود را برای احتمال حملات موشکی از غزه آماده کرده‌اند.
رادیو ارتش اشغالگر نیز گزارش داد، عملیات تروری که روز پنجشنبه انجام شد به شهادت فرمانده گروهان‌ قدس یعنی «نضال خازم» منتهی شد که هدف نیروهای «یمام» در جریان عملیات نظامی جنین بود که از مدت‌ها پیش تحت تعقیب قرار داشت.
حال ناخوش رژیم صهیونیستی
در سایه تمام وقایع یاد شده، با هر عینکی که به تحولات این روزهای رژیم صهیونیستی نگاه شود حال این رژیم نه در داخل و نه در روابط دیپلماتیکش حتی با همپیمانان اروپایی‌اش خوب نیست. از این رو اسحاق هرتزوگ پر بیراه نگفته که فروپاشی از همیشه نزدیک‌تر است. در همین راستا نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان داد که بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها انتظار وقوع جنگ داخلی را در اراضی اشغالی دارند.
نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان داد که ۵۸ درصد از ساکنان اراضی اشغالی بر این باورند که جنگ داخلی یا درگیری‌های شدید در اسرائیل یک سناریوی احتمالی است. این نگرانی پس از آن مطرح شده که طی هفته‌های اخیر اراضی اشغالی صحنه تظاهرات و درگیری‌ها در واکنش به اصلاحات قضایی بوده است.
اسحاق هرتزوگ نیز پیش‌تر گفته بود که رژیم صهیونیستی و جامعه آن در مرحله دشوار و در یک بحران داخلی عمیق و خطرناک به‏سر می‌برد. یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون نیز اذعان داشت که بنیامین نتانیاهو، این رژیم را به سمت آشوب می‌برد.
 
 
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی