صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و دو - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و دو - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

برای نخستین بار از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مسکو میزبان رئیس جمهور چین خواهد بود

دیدار استراتژیک شی وپوتین

گروه جهان/ شی‌جین پینگ، در سفری دو روزه برای دیدار با همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین در روزهای آتی راهی مسکو خواهد شد؛ اقدامی که گرچه در اوج تنش‌های شرق و غرب، از سوی امریکا و هم‌پیمانانش حمایت از روسیه تلقی شده است اما ناظران آن را حرکتی برای پایان دادن به بحرانی می‌دانند که حامیان اوکراین با کمک‌های بی‌وقفه نظامی خود به کی‌یف، حاضر به پایان آن نیستند.
به نوشته ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کرملین با اعلام زمان ورود رئیس جمهور چین و هیأت همراهش در روز 29 اسفند به مسکو، اولویت این سفر را مذاکره درباره توسعه مشارکت جامع و تعاملات استراتژیک میان روسیه و چین عنوان کرده است. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که رهبران دو کشور قرار است درباره تعمیق همکاری‌های روسی- چینی در صحنه بین‌المللی تبادل‌نظر داشته باشند و اسنادی مهم و دوجانبه میان آنها به امضا برسد.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در این رابطه گفت: «سفر آتی رئیس جمهور به روسیه سفری دوستانه است که اعتماد متقابل را تقویت خواهد کرد. این سفر انگیزه جدیدی به توسعه روابط روسیه و چین خواهد داد و رهبران دو کشور در مورد روابط دوجانبه و همچنین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر خواهند کرد.»
وی خاطرنشان کرد: «چین به موضع عینی خود در مورد اوکراین پایبند بوده و نقش سازنده‌ای در پیشبرد مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف خواهد داشت.»
امتناع غرب از صلح اوکراین
این نخستین باری است که شی جین پینگ
 از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به روسیه سفر خواهد کرد، اما انتخاب این برهه برای این دیدار آن هم چندی پس از اعلام سند 12 بندی پکن برای صلح در اوکراین، غربی‌ها را به شدت نگران کرده است.آنها حتی سعی دارند برای دور کردن چین از این هدف، بر آتش جنگ نیز بیفزایند. به نوشته المیادین، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز به‌تازگی بر این امر اعتراف کرده و گفته است: «دولت امریکا ارسال سلاح بیشتر به اوکراین را به تقویت زمینه مذاکرات دیپلماتیک میان روسیه و اوکراین ترجیح می‌دهد. چرا که اگر قرار است صلحی باشد باید در چهارچوب قوانین سازمان ملل باشد وگرنه اگر روسیه با این صلح، مناطق الحاق شده را حفظ کند، این شرایط معنایی ندارد. بنابراین سریع‌ترین راه برای پایان این بحران، تقویت اوکراین در میدان جنگ است.»این در شرایطی است که به نوشته آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با همتای اوکراینی‌اش، دیمیترو کوئلبا نسبت به تداوم این جنگ یک ساله ابراز نگرانی کرد و مذاکرات با مسکو برای یافتن راهکار سیاسی در راستای حل این بحران را ضروری خواند.اما پس از این تماس، کوئلبا که دیداری نیز با آنتونی بلینکن داشت، در توئیتی نوشت: «من و وزیر خارجه چین درباره حق حاکمیت سرزمینی بحث‌هایی داشتیم و من، اهمیت صلح برای اوکراین آن هم با فرمول ولودیمیر زلنسکی را برای او تعریف کردم.»
جستجو
آرشیو تاریخی