صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و دو - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و دو - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است

 

هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است، آنچه گفته می‌شود مربوط به دوره قبل بوده که باید سازندگان آن درخواست بررسی دوباره دهند. محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه افتتاح پردیس سینمایی مهر کوهسنگی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس حوزه هنری، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و جمعی از سینماگران شناخته شده کشور از جمله بهروز افخمی به بهره برداری رسید،  ضمن بیان این نکته، در پاسخ به سؤالی در خصوص توقیف اکران فیلم‌هایی مانند «برادران لیلا» در این دولت افزود: هیچ فیلمی توقیف نشده است، همه فیلم‌هایی که از دوره قبل مانده بودند با همکاری عواملشان به مرحله نمایش رسیده‌اند. این در حالی است که برخی از فیلم‌ها قبل از اینکه در شورای نمایش مطرح و بررسی شوند، در جشنواره‌ها به نمایش درآمدند اما این مربوط به دوره قبل است، در دوره جدید هیچ فیلمی در جشنواره به نمایش درنخواهد آمد مگر اینکه شورای نمایش از قبل مجوز آن را صادر کرده باشد، لذا براین اساس هیچ فیلمی توقیف نشده است. به گفته اسماعیلی، برخی فیلم‌ها نیز به سبب مشکلاتی که از قبل داشتند وارد چرخه بررسی برای دریافت مجوز نشده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال بیش از ۱۱۷ مجوز برای تولید فیلم در کشور صادر شده است، در جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار در حوزه داوری مجبور شدیم به جای ۲۲ فیلم، ۲۴ فیلم را به منظور ارتقای کیفی به بخش داوری برسانیم، ۱۱ فیلم اولی نیز در این جشنواره به نمایش درآمد. اسماعیلی ادامه داد: فیلم‌های خوبی هم برای نوروز امسال در نظر گرفته شده است، بخشی از این فیلم‌ها از رسانه ملی پخش می‌شود که در این راستا شاهد شکوفایی و رونق جدی در حوزه فرهنگ و هنر برای سال آینده خواهیم بود.اسماعیلی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص ممنوع الخروج شدن بازیگران بدون اطلاع خود آنها بیان کرد: این موضوع بحث قضایی دارد که روندهای آن طی شده و ما هم اعلام آمادگی کرده‌ایم، کما اینکه مشکل برخی از هنرمندان در این زمینه با پیگیری‌ها حل و سوء‌تفاهم‌ها برطرف شد.

اضافه شدن بیش از هزار صندلی به سینماهای کشور
پردیس مهر کوهسنگی چهارمین مجموعه سینمای حوزه هنری در خراسان رضوی پس از پردیس هویزه، سینما آفریقا و سینما بهمن سبزوار است که ساخت آن از سه سال قبل آغاز شده و تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.مجموعه فرهنگی «مهر کوهسنگی» مشهد با بهره‌مندی از ۹ سالن سرپوشیده، ۳ سالن روباز، فروشگاه بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی، زمین بازی و سالن نمایش کودک، اتاق مادر و نوزاد، پلاتو، گالری، کافه رستوران، سالن VIP، امکانات فنی روز طی سه سال توسط مؤسسه بهمن‌سبز در دل منطقه گردشگری کوهسنگی مشهد و متناسب با مخاطب بین‌الملل و گردشگر منطقه طراحی و ساخته شده است. این پردیس سینمایی دارای یک هزار و ۱۸۰ صندلی است که مجموع ظرفیت ناوگان سینمایی حوزه هنری در شهر مشهد را به بیش از ۳ هزار صندلی افزایش می‌دهد. طرح توسعه سینماهای حوزه هنری که از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به همت مؤسسه بهمن سبز و با هدف احیای سینماهای ماندگار و توسعه عادلانه زیرساخت فرهنگی در سراسر کشور آغاز شد، با عبور از ۲۶ شهر از ۱۵ استان کشور و احداث بیش از ۱۰۰ سالن جدید توسط حوزه هنری، به پایان فاز دوم خود رسیده است. احداث مجموعه‌های فرهنگی خانواده‌محور (culture complex)، برنامه جدید سازمان سینمایی سوره در این مسیر بوده و پردیس مهر کوهسنگی نخستین قدم از این طرح است.

 

احمد دامود دار فانی را وداع گفت

احمد دامود نویسنده، پژوهشگر، مدرس، مترجم و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در ۸۴ سالگی درگذشت. این استاد و مدرس دانشگاه پس از گذراندن اولین دوره آموزشی هنرهای دراماتیک به سرپرستی مهدی فروغ؛ کارشناسی روانشناسی خود را از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۴۸ دریافت کرد. این هنرمند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیزسابقه فعالیت اجرایی داشت و پس از انقلاب برای ادامه تحصیل به امریکا رفت و موفق به دریافت کارشناسی ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه کلمبیا امریکا و کارشناسی ارشد آموزش تئاتر از دانشگاه لویولا امریکا شد. مرحوم دامود اوایل دهه ۷۰ به ایران بازگشت و در کنار تدریس مشغول کار بازیگری شد. همچنین در تعدادی نمایش تلویزیونی و سینمایی به ایفای نقش پرداخت. درباره کارگردانی، بازیگری و پرفورمنس آرت، بازیگری حرفه‌ای، اصول کارگردانی در تئاتر، بازیگری متد، تکنیک بازیگری، تنها بخشی از کتاب‌هایی هستند که توسط این استاد تئاتر به نگارش درآمدند.

جستجو
آرشیو تاریخی