فاینورد با درخشش ستاره ایرانی‌اش، به یک برد پرگل رسید

جهان توقف‌ناپذیر!

استادیوم خانگی فاینورد در این فصل، برای علیرضا جهانبخش به معبدی تبدیل شده تا تماشاگران این تیم، خدای خود را بابت داشتن چنین ستاره‌ای شکر کنند؛ بازیکنی که به‌خصوص در نیم‌فصل دوم لیگ هلند و البته مسابقات لیگ اروپا، جزو سه بازیکن تاثیرگذار فاینورد بوده و با گلزنی یا ثبت پاس گل در مسابقات حیاتی، نقش ویژه‌ای در صدرنشینی این تیم در اردیویسه ایفا کرده است. او در این فصل‌ ۳۰ بار با پیراهن فاینورد به میدان رفته که حاصل آن هفت گل و شش پاس گل بوده است. فاینورد، پنجشنبه شب در حالی در بازی برگشت خود در لیگ اروپا مقابل شاختار دونتسک قرار گرفت که پس از کسب تساوی ۱-۱ در بازی رفت، پذیرای حریف سرشناس اوکراینی در بازی برگشت بود و توانست با درخشش ستاره ایرانی‌اش به یک برد پرگل دست یابد. اولین گل فاینورد خیلی زود و در دقیقه ۹ با درخشش جهانبخش از راه رسید. جایی که ستاره ایرانی این تیم پس از انجام یک حرکت فردی، توپ را به خیمنز سپرد و او پس از دریبل مدافع مقابلش با پای چپ دروازه را باز کرد تا این‌گونه پاس گل به نام شماره هفت فاینوردی‌ها ثبت شود. شاگردان آرنه اسلوت که عطش فراوانی برای رسیدن به برتری داشتند، دقیقه ۲۴ توسط اورکان کوکچو‌ به گل دوم‌ رسیدند و این بازیکن ۲۲ ساله ترکیه‌ای دقیقه 38 هم از روی نقطه پنالتی گل دوم خود و سوم فاینورد را وارد دروازه شاختار کرد تا این‌گونه در همان نیمه اول کار برای نماینده هلند تمام شود. با شروع نیمه دوم و در دقیقه ۴۹، اوسامه ادریسی گل چهارم فاینورد را به ثمر رساند و دقیقه 60 هم با ثبت گل پنجم تیمش، دبل خود را مقابل شاختار تکمیل کرد. با این حال، فاینوردی‌ها بی‌رحمانه در میدان جولان می‌دادند و‌ سرانجام نوبت به هافبک ایرانی رسید. جهانبخش دقیقه ۶۴ و پس از دریافت پاس از دیوید هنکو، با شوتی فنی، زیبا و استثنایی از پشت محوطه جریمه توپ را به تور دروازه چسباند و شکست حریف اوکراینی را تحقیر‌آمیزتر کرد. او مشابه این گل را چند هفته قبل وارد دروازه آیندهوون کرد تا حالا دوباره شاهد شلیک‌های تماشایی بازیکنی باشیم که اگر با لیگ هلند آداپته شود، کسی جلودار او نخواهد بود. سه دقیقه بعد از گل جهانبخش، دنیلو گل هفتم فاینورد را وارد دروازه توربین، گلر شاختار دونتسک کرد تا تک گل کلوین کلسی تنها بار شکست را کمتر کند و نماینده هلند با پیروزی ۷-۱ و در مجموع 8-2 راهی هشت تیم برتر لیگ اروپا شود. بدون شک، تماشای نمایش چنین فرمی از سوی جهانبخش بهترین خبر برای امیر قلعه‌نویی است که به‌تازگی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته و سرمربی ایران می تواند از این بازیکن آماده در ترکیب تیم ملی بهره ببرد.
جهانبخش در تیم منتخب هفته لیگ اروپا
نمایش درخشان جهانبخش در پیروزی فاینورد ، باعث شد او در ترکیب تیم منتخب هفته لیگ اروپا قرار بگیرد. وبگاه آماری «هو اسکورد» ترکیب ۱۱ نفره تیم منتخب این هفته لیگ اروپا را اعلام کرد که جهانبخش پس از ثبت یک گل و یک پاس گل مقابل نماینده اوکراین و کسب امتیاز ۹.۴، در این تیم قرار گرفت.

واکنش یوفا به درخشش ستاره ایرانی
همچنین بعد از برد فاینورد در سیصدمین بازی‌اش در رقابت‌های اروپایی، یوفا نیز به درخشش ستاره ایرانی این تیم و صعود فاینورد به جمع تیم‌های برتر لیگ اروپا واکنش نشان داد. حساب کاربری لیگ اروپا در توئیتر با انتشار تصویری از شادی گل جهانبخش و خط و نشان فاینورد برای رقبا نوشت:« فاینورد به بهترین شکل صعود کرد! آیا آنها تیمی هستند که دیگران نمی‌خواهند در قرعه‌کشی مرحله بعدی به آنها بخورند؟

جهانبخش به دژاگه رسید
بازی با شاختار، برای جهانبخش فرصت یک رکوردشکنی بزرگ هم بود. او در این بازی، پانزدهمین بازی خود در لیگ اروپا را انجام داد و بین بازیکنان ایرانی، رکورددار شد. پیش از این، فقط اشکان دژاگه 15 بازی در لیگ اروپا انجام داده بود و با توجه به صعود فاینورد به دور
یک‏چهارم نهایی، جهانبخش می‌تواند در بازی‌های آینده این تیم از دژاگه هم عبور کند و به تنهایی، صاحب این رکورد شود. جهانبخش سال 2015، اولین بازی خود در لیگ اروپا را مقابل اتلتیک بیلبائو انجام داد و در دو فصل، هشت بار برای آلکمار در این تورنمنت به میدان رفت. جهانبخش در این فصل هم در هفت بازی از هشت بازی فاینورد، برای این تیم بازی کرده و با سه گل و یک پاس گل، نقشی مؤثر در رسیدن تیمش به مراحل پایانی داشته است.

جهانبخش: اتحاد در تیم ما، بهتر از گذشته است
فاینورد در شرایطی در لیگ اروپا به جمع هشت تیم پایانی راه یافته که در این فصل از لیگ هلند هم با سه امتیاز اختلاف به نسبت آژاکس در صدر جدول قرار دارد. جهانبخش درباره مسیر سخت موفقیت فاینورد به روزنامه هلندی تلگراف گفت:
« شما می‌بینید که بسیاری از بازیکنان در تابستان تیم را ترک کرده‌اند و تنها گروه کوچکی از بازیکنان باقی مانده‌اند. اینجا بازیکنان جدید و جوان بسیاری حضور دارند که تقریباً همه آنها تجربه کمی دارند و از خارج از هلند آمده‌اند. اما من به جرأت می‌توانم بگویم که حال و هوای تیم با این اتحادی که در تیم وجود دارد، حتی بهتر از گذشته است.»
این ملی‌پوش ۲۹ ساله ایرانی که سابقه بازی در تیم‌های NEC و آلکمار هلند را هم در کارنامه دارد، درباره حضور خود در فوتبال هلند، یادآور شد:« من هم این مسیر را طی کردم. من ۱۹ ساله بودم که از ایران به هلند آمدم. اگر به کشوری می‌آیید که زبان آنجا را بلد نیستید، طبیعتاً اوقات سختی را خواهید داشت. حالا من هر روز سعی می‌کنم به بازیکنان کمک کنم و مربی هم  می‌داند این چقدر مهم است که ما می‌توانیم به همدیگر کمک کنیم.»بازیکن سابق برایتون ادامه داد:«این کمک نه‌تنها در داخل زمین، بلکه در خارج از زمین هم وجود دارد. در نتیجه، ما نه‌تنها حال و هوای خوبی داریم بلکه چنین نگرش (پیروزی) در تیم ما سابقه نداشته است.»

 

بــــرش

جهانبخش و آزمون، حریفان‏شان را شناختند

پرونده مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ اروپا با برگزاری دور برگشت بسته شد. به غیر از فاینورد، سویا، یوونتوس، منچستر یونایتد، اسپورتینگ لیسبون راهی مرحله بعد شدند. همچنین، بایرلورکوزن در دیداری که مهاجم ایرانی‌اش سردار آزمون را از ابتدا تا دقیقه 71 در ترکیب داشت، میزبان خود فرنتس‌واروش مجارستان را 2-0 شکست داد و در مجموع با برتری 4-0 در دو دیدار رفت و برگشت صعود کرد. رم و یونیون سن‌ژیلوای بلژیک هم دیگر تیم راه‌یافته به مرحله بعدی لیگ اروپا بودند.گفتنی است فاینورد طبق قرعه کشی که دیروز انجام شد، به مصاف رم خواهد رفت تا یاران جهانبخش با ژوزه مورینیو رودررو شوند. بایر لورکوزن هم با آزمون به مصاف سن‌ژیلواز بلژیک خواهد رفت و در صورت صعود لورکوزن و فاینورد، شاهد تقابل دو ستاره ایرانی در مرحله نیمه‌نهایی خواهیم بود. یوونتوس – اسپورتینگ و منچستریونایتد – سویا هم باید با هم دیدار کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی