نقدی بر افزایش کرایهها از ۲۵ تا ۴۵ درصد در بهار ۱۴۰۲
کرایهها افزایش یافت، خدمات چطور؟
حمیده امینیفرد
خبرنگار
شورایشهریها در این هفته افزایش نرخ حملونقل عمومی برای پایتخت را کلید زدند. براساس مصوبه پارلماننشینها، بلیت مترو 25 درصد، اتوبوس تا 40 درصد و تاکسی تا 45 درصد افزایش یافت. بعد از تأیید فرمانداری تهران، این مصوبه برای اردیبهشتماه سال آینده اجرایی میشود. نرخهای مصوب شورایشهریها البته نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری تهران تا حدی تعدیل شده است. نرخی که متروسواران باید در سال آینده برای هر سفر درونشهری بپردازند، 3 هزار و 125 تومان معین شده است که البته با توجه به مسافت و طول سفر تغییر خواهد کرد. درباره تاکسی و اتوبوس نیز اگرچه میانگین 40 و 45 درصد تعیین شده است، اما نگرانیها از افزایش خودسرانه کرایهها بویژه در حوزه تاکسیرانی وجود دارد. بهرغم اینکه بنا به گفته برخی از اعضای شورای شهر، این افزایش نرخ با توجه به شرایط تورمی و عدم کمکهای شهرداری تهران به هزینه سفر تاکسیها مصوب شده است، اما شهروندان نسبت به این نرخها ابراز نارضایتی کرده و معتقدند در سال آینده هزینه حملونقل در سبد آنها افزایش چشمگیری خواهد یافت. این در حالی است که سالهای گذشته افزایش 25 درصدی برای حملونقل عمومی در نظر گرفته میشد، اما امسال این نرخها به حدود 50 درصد رسیده است که نسبت به نرخ تورم منطقی به نظر میرسد. البته جعفر تشکریهاشمی، عضو شورای شهر تهران گفته است در حدود 500 خط تاکسی شاید کمتر از 10 درصد افزایش نرخ بالای 45 درصد داشته باشند و برخی خطوط حتی کمتر از این مقدار افزایش کرایه خواهند داشت، اما مسافران علاوه بر تاکسیهای گردشی و اینترنتی، نگران خطوطی هم هستند که ممکن است به این مصوبه تن ندهند! درمقابل رانندگان تاکسی هم قرار دارند که معتقدند افزایش کرایهها برای سال آینده دردی از دردهایشان دوا نخواهد کرد و در مشکلات بر همان پاشنهای میچرخد که امسال چرخیده است! آنها با گلایه نسبت به تعیین ورودیه تاکسی به مبلغ 5 هزار تومان برای سال آینده، میگویند:«این مبلغ امسال هم دریافت میشود و منطقی نیست که برای سال آینده نیز همین باشد.» در آن طرف البته این مسافرانند که چندان به ثابت ماندن این نرخها خوشبین نیستند و میگویند مبلغ ورودیه حتماً افزایش خواهد یافت. در یکی از تبصرهها آمده است در ساعت اوج ترافیک، برای تشویق رانندگان تاکسی کرایهها تا سقف ۵۰ درصد افزایش یابد، اما این تبصره مشخص نکرده که برای مسافرانی که ساعتها باید در صف طویل تاکسی منتظر یک تاکسی خطی بمانند چه مشوقهایی پیشبینی شده است. سؤال اصلی اینجا است که در راستای افزایش نرخ کرایهها که امسال بالاتر نیز در نظر گرفته شده، قرار است چه تسهیلات و خدماتی برای راحتی مسافران و ترغیب آنها به استفاده از حملونقل عمومی پیشبینی شود؟ از طرفی آیا امکانات نظارتی موجود برای اجرای نرخهای مصوب شورای شهر کافی است؟ اینکه شوراییها برای روزهای یخبندان و بارندگی شدید، حداکثر نرخ را تا 40 درصد در نظر گرفتهاند، در شرایطی خوشبینانه است که تاکسی برای حمل مسافر پیدا شود، در این صورت دربستیهایی که در روزهای بارانی و برفی جولان میدهند، به این اعداد و ارقام وفادار نخواهند ماند. اگرچه شورای شهر تهران با اختصاص رقم بودجه بالاتر از هرسال برای حملونقل عمومی در سال 1402 نوید یک سال بهتر در این حوزه را داده است، اما باید دید سال جدید که با افزایش نرخهای حملونقل مواجه شده تا چه اندازه در بخش توسعه و گسترش خدمات حملونقل عمومی موفق خواهد بود. به طور حتم افزایش میانگین ۴۰ درصد برای نرخ بلیت اتوبوس انتظار دریافت خدمات را هم بالا میبرد. شهروندان از مدیریت شهری انتظار دارند به وضعیت اتوبوسهای فرسوده، خطوط بینظم و کمبود اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی رسیدگی کنند وگرنه افزایش نرخ کرایهها در صورت دریافت پایینترین خدمات، در حق شهروندان بیانصافی است! حتی در شرایطی که بخواهند به آن طرف ماجرا یعنی رانندگان هم حق بدهند، اما بار مالی افزایش کرایهها برای افرادی که روزانه چندینبار از خطوط عمومی استفاده میکنند، قابل جبران نیست!