صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

اخبار

 جهش رشد شاخص تولید صنایع
 مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد چشمگیر شاخص تولید صنایع بورسی در بهمن‌ماه امسال و ثبت رکورد جدید شاخص تولید صنعت خودرو خبر داد.
بر اساس این گزارش طی بهمن‌ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۹/۲۱ درصدی و نسبت به ماه گذشته با افزایش ۳/۸ درصدی مواجه شد. رشد ۱۱ماهه شاخص تولید صنایع بورسی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد بود.
در بهمن‌ماه هم  نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۱۳ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و تنها ۲ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «تجهیزات برقی» و «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را درافزایش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین طی بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «تجهیزات برقی» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید داشته‌اند.
بر اساس این گزارش، در بهمن‌ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۸۰،۴ و ۸۶ درصدی داشت. رشد ۱۱ ماهه شاخص تولید صنایع خودرو و قطعات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸،۶ درصد بود.

 

ارتقای معیشت کشاورزان با جهش تولید در دیمزارها
نشست خبری ستاد ملی جهش تولید در دیمزارها با حضور سیدمصطفی سیدهاشمی، معاونت هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی برای تشریح درباره آخرین وضعیت ارتقای کشت دیم در کشور برگزار شد.
سیدهاشمی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را مربوط به ۳ سال قبل عنوان کرد و افزود: این طرح با حمایت مقام معظم رهبری همراه شده است و برآورد می‌شود با اجرای جهش تولید ۶ میلیون هکتار اراضی کشور در مدت ۵ سال زیر کشت دیم برود، اما تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت دیم قرار گرفته است.
وی اجرای این طرح را در راستای حمایت از کشاورزان عنوان کرد و افزود: در طرح جهش تولید در دیمزارها ۳۷۸ هزار و ۹۰۲ کشاورز مشارکت دارند و به ازای هر هکتار باید یک تن محصول برداشت شود، اما پیش‌بینی شده است امسال این عدد به 2/1 هزار تن برسد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز اجرای این طرح ملی را باعث ارتقای معیشت کشاورزان عنوان کرد و افزود: خشکسالی از تهدیدات کشاورزان مناطق با کاشت دیم است ولی ما با تخصیص بیمه برای کشاورزان دغدغه آنها را کاهش داده‌ایم. مهاجر بیان کرد: شخم زدن مکرر زمین یکی از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود اما اکنون با کارنده‌های کشاورزی جلوی رفت و آمد بی‌رویه تراکتورها گرفته می‌شود که این مسأله از دستاوردهای قابل قبول در اجرای این طرح ملی است.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح 500 میلیارد تومان تسهیلات با بهره 4 درصد هم در اختیار کشاورزان قرار داده شده است تا صرف خرید ادوات کشاورزی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی