صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

خیز افغانستان برای تجارت 10 میلیارد دلاری با ایران

حجم تجارت ایران و افغانستان صعودی خواهد بود

طی چند وقت اخیر، همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای همسایه بسیار بهبود پیدا کرده و خیلی از کشورها به صورت رسمی اعلام کردند که خواهان افزایش تجارت با کشورمان هستند؛ بدین جهت بعد از کشورهای عربستان، عراق، هند و... روز گذشته سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان هم خواستار افزایش همکاری اقتصادی تجار ایران و افغان شد. طی 10 ماهه سال‌جاری، حجم تجارت میان ایران و افغانستان در حدود یک میلیارد و 650 میلیون دلار بوده که این عدد با توجه به پیش‌بینی‌ها یعنی تحقق حداقل 2 میلیارد دلار بسیار کمتر بوده است؛ هم‌اکنون ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است و از آنجا که مشترکات فراوانی بین ایران و افغانستان وجود دارد دو کشور می‌توانند حجم مبادلات اقتصادی را با سرعت بیشتری افزایش دهند.
بر این اساس در نیمه دوم سال‌جاری مسئولان اقتصادی ایران و افغانستان به دنبال افزایش همکاری‌های تجاری بودند. در راستای افزایش همکاری‌ها از طرف ایران دو موضوع با جدیت دنبال شد که اولین آن ایجاد مراکز تجاری ایران در افغانستان بود، 14 اسفندماه سال‌جاری مرکز تجاری و نمایشگاه دائمی ایران برای گسترش روابط تجاری بین ایران و افغانستان در کابل افتتاح شد. دومین موضوعی که پیگیری شد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران در افغانستان بود. افغانستان اعلام کرده است که از سرمایه‌گذاران و بخصوص صنعتگران ایرانی دعوت می‌کنیم از فرصت افغانستان استفاده و نسبت به تکمیل زیرساخت‌های افغانستان اقدام کنند. در حال حاضر عمده کالاهای صادراتی از ایران به افغانستان موادغذایی، فرش ماشینی، سوخت، مصالح ساختمانی، فولاد، ورق و تیرآهن است و در این میان باید عنوان کرد که حجم کلی صادرات افغانستان به ایران 20 میلیون دلار است و بیشترین کالایی که از این کشور همسایه وارد خاک ایران می‌شود، چلغوز است.

توسعه سرمایه‌گذاری مشترک
روز گذشته سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: ظرفیت‌ها و زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان زیاد است و لذا مراودات تجاری باید افزایش پیدا کند.
نورالدین عزیزی در نشست با تجار و فعالان اقتصادی اظهارداشت: بدنبال توسعه و افزایش مبادلات تجاری با ایران هستیم و تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی مشترک داشته باشیم.
او بیان کرد: ما از حیث همسایه نزدیک و هم مرز، همزبان، هم فرهنگ، هم دین و برادر هستیم و اشتراکات بسیار زیادی با یکدیگر داریم. سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: ما از ایران قدردانی می‌کنیم که در ۲ دوره اشغال افغانستان مردانه‌وار و برادرانه مهاجران ما را پذیرش کردند و حق همسایگی و برادری خودشان را در حق ما به جای آوردند. او افزود: هم‌اینک افغانستان در اشغال دشمنان نیست و یک کشور آزاد، دارای استقلال و سیاست مستقل است. ما در سال‌های گذشته تجارت و ترانزیت بسیار خوبی با ایران از طریق بندرعباس و چابهار داشتیم و هم‌اینک درخواست سهولت در این زمینه را داریم. سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: تجارت ۲ میلیارد دلاری با ایران داریم که خواهان افزایش این حجم از تجارت به ۱۰ میلیارد دلار در سال هستیم و این ظرفیت در هر ۲ کشور وجود دارد. او تأکید کرد: مسئولان افغانستان در قبال کشورهای همسایه دیدگاه مشخص و امیدوارکننده‌ای دارند و ما می‌خواهیم که ایران در افغانستان سرمایه‌گذاری داشته باشد؛ همچنین تجار افغانستان نیز در ایران سرمایه‌گذاری کنند. عزیزی تصریح کرد: متخصصان ۲ کشور ایران و افغانستان باید در تمام زمینه‌های علمی و تکنولوژی با همدیگر همکاری داشته باشند. تأکید می‌کنم ما بدنبال افزایش تجارت با ایران اسلامی بوده و در این زمینه مصمم هستیم.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: امیدواریم تجارت و برنامه‌های اقتصادی خوبی بین دو کشور رقم بخورد.

 

بــــرش

 مسئولان افغانستان در قبال کشورهای همسایه دیدگاه مشخص و امیدوارکننده‌ای دارند و ما می‌خواهیم که ایران در افغانستان سرمایه‌گذاری داشته باشد
 در حال حاضر عمده کالاهای صادراتی از ایران به افغانستان موادغذایی، فرش ماشینی، سوخت، مصالح ساختمانی، فولاد، ورق و تیرآهن است

جستجو
آرشیو تاریخی