صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

مددجویانی که کارفرما شدند

تاکنون 2 هزار نفر از مددجویان در حوزه های مختلف، راهبر شده‌اند

مهدی تورانلو، کارشناس اشتغالزایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفت وگو با «ایران» در زمینه طرح‌های اشتغالزایی گفت: طرح‌های بسیاری ذیل اشتغال‌زایی برای مددجویان، درحال اجراست. یکی از آن طرح‌ها تربیت و حمایت راهبران است. راهبران، مددجویانی هستند که کاری به وسیله آنها ایجاد و با هدایت و راهبری آنها چندین مددجوی دیگر شاغل می‌شوند. یعنی از صفر تا صد یک کار را وقتی یک شخص انجام بدهد به او راهبر می‌گویند. تاکنون دو هزار نفر از مددجویان در حوزه‌های مختلف، راهبر شده‌اند. مثلاً در حوزه دام، صنایع دستی، کشاورزی و... زنجیره‌هایی ایجاد شده که دارای راهبر هستند.
وی ادامه داد: برای نمونه یکی از راهبران که  قبلاً مددجو بوده است، وام اشتغالزایی گرفته وحرفه اقتصادی راه‌اندازی کرده است. او با استعداد و توانمند بود و تاکنون 50 زن بی سرپرست را تحت پوشش قرار داده است و با آنها کار می‌کند. راهبر کسی است که از تأمین مواد اولیه، آموزش، وسیله مورد نیاز، مشاوره تا فروش بازاری و به پول رسیدن را خودش بتواند پوشش دهد. برای نمونه یک زنجیره، همین گلیم و فرش است که از تأمین نخ، تهیه دار قالی‌، تهیه نقشه‌ای که می‌خواهد تا نوع بافت، بازاریابی فروش و... آن بر عهده یک نفر است. الآن حدود 50 هزار نفر از افراد کمیته هستند که در حال همکاری در این زنجیره‌اند. طبق آمارها 60 تا 70 درصد این فرش‌ها هم صادر می‌شود، یعنی آنقدر با کیفیت هستند که قابلیت صادرات به کشورهای مختلف را دارد.
وی ادامه داد: اقدام دیگری که برای مددجویان شروع شده است، اشتغالزایی در بحث‌های دانش بنیان است که  آن هم درحال اجراست. در بخش آموزش‌های الکترونیکی، مثلاً پهپاد کشاورزی را اختراع و تولید می‌کنند. کارایی این پهپاد بسیار زیاد بوده و درصد مواد سمی که استفاده می‌کند هم بسیارکم است. یا مثلاً موضوع پنل‌های خورشیدی که امسال 40 هزارتا پنل ایجاد شده است. البته شاید نگهداری پنل به خودی خود شغل نباشد، نهایت درآمد دو میلیون تومانی دارد که بیشتر به درد اقساط برای افراد مریض و معلول مددجو می‌خورد. اما یکی از اهداف پنل‌ها این است که می‌گوییم یک منابع ملی‌ای در اختیار داریم. این منابع یکی از وظایف اصلی‌اش ایجاد اشتغال است. باید سعی کنیم هدف دومی را هم تحت پوشش قرار دهیم یعنی مثلاً همین پنل خورشیدی در بحث تولید انرژی کشور هم کمک می‌کند.   به گفته وی جدیداً تفاهمنامه‌ای با موضوع حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که الآن شاید حدود 10 هزار شرکت باشند امضا شده است. تفاهمنامه سه جانبه‌ای بین کمیته امداد، مرکز شرکت‌های دانش بنیان بعثت نهاد ریاست جمهوری و صندوق صنعت ماشین سازی. در این طرح کمیته امداد و صندوق صنعت ماشین سازی هرکدام مبلغی را آوردند و با شرکت‌های دانش بنیان تفاهمی نوشتند که به یک ایده‌ای برسند. مثل همین پهپاد، که بتواند از طریق علوم روز و به کارگیری مددجویان، خدمات علمی خلاقانه ای را عرصه کند. البته رویکرد اصلی در این طرح، جوانان و فرزندان مددجویان هستند. چراکه اگر بتوانیم فرزندان مددجویان را به اشتغالی وارد کنیم، عملاً زنجیره فقر قطع شده و فرزند می‌تواند در آینده وضع خانواده را بهبود ببخشد.
جستجو
آرشیو تاریخی