صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبار

برگزاری دومین جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی لایحه برنامه هفتم

دومین جلسه فوق‌العاده هیأت دولت برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، روز گذشته به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه، هیأت وزیران پیش‌نویس احکام موضوعات کلیدی برنامه هفتم شامل کلیات و احکام انتظام بخشی مالی عمومی دولت و همچنین اصلاحات ساختار بودجه کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد. با دستور رئیس جمهور، هیأت دولت، روزانه در سه نوبت به صورت فوق‌العاده برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تشکیل جلسه می‌دهد.
همچنین در جلسه یکشنبه گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی نیز که به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد، اصلاحات آیین‌نامه اجرایی لایحه مولدسازی دارایی‌‌های دولت مطرح و پس از تبادل نظر به تصویب رسید. موضوعاتی درباره نظارت و ضمانت‌‌های اجرایی، رقابت و شفافیت، نظامات مربوط به ترغیب دستگاه‌‌ها به مشارکت در امر مولدسازی و انطباق هر چه بیشتر احکام آیین‌نامه با ضوابط قانونی از محور‌های اصلاح شده آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌‌های دولت بود. براساس آیین‌نامه اصلاحی طرح مولدسازی، همه درآمد‌های حاصل از اجرای طرح درباره اموال وزارتخانه‌‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفاً در همان وزارتخانه و در جهت طرح‌‌های توسعه‌ای آنها هزینه خواهد شد.

 

عفو 82 هزار نفر؛ از جمله
22 هزار نفر از اغتشاشگران

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز مسئولان عالی قوه قضائیه آخرین آمار از تعداد عفوشدگان اخیر را اعلام کرد. او گفت: تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد. از این میزان، ۲۲ هزار نفر عفوشدگان اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند و یا قبل از محکومیت، عفو شدند. وی افزود: از سایر محکومان، به غیر از اغتشاشات نیز، بالغ بر ۶۰ هزار نفر، مورد عفو قرار گرفتند که از این میزان، ۲۵ هزار نفر یا از زندان آزاد شده‌اند و یا حکم حبس قطعی‌ شده آنها مورد عفو قرار گرفت. همچنین احکام ۳۴ هزار نفر  نیز در نتیجه عفو اخیر، تقلیل یافت. وی تأکید کرد: محکومان و متهمان جرم‌های خشن و همچنین سرقت شامل عفو نشدند. محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به ماجرا‌هایی که اخیراً برای برخی مدارس پیش آمد، گفت: قضات ذیصلاح و مسئول رسیدگی به پرونده عناصر دستگیرشده ماجرای فوق‌الذکر، با جدیت، سرعت، دقت و عادلانه به پرونده آنها به میزان عمل و دخالت‌شان در این ماجرا رسیدگی کنند و اجازه ندهند رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی شود. همچنین بر مبنای اجازه‌ای که قانون می‌دهد، نوع کار و انگیزه عاملان این ماجرا باید برای مردم تبیین شود.

 

دیدار وزیر اقتصاد با نخست‌وزیر عراق

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای برگزاری پنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و عراق به بغداد سفر کرده است، روز گذشته با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. براساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، دو طرف درباره پرونده‌ها و مسائل اقتصادی و همکاری بین دو کشور و راه‌های تقویت آن رایزنی کردند. خاندوزی همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر تجارت عراق گفت: افزایش ۲۰ درصدی تجارت ایران و عراق در 11 ماه گذشته و رفت و آمد بیش از ۷ میلیون نفر به عنوان مسافر و زائر، نشانه‌هایی از توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور است.

 

منع دستگاه‌‌های اجرایی از خرید محصولات مشابه غیر داخلی

سخنگوی دولت با تشریح جزئیاتی از تصویب دو آیین‌نامه دانش‌بنیان دیگر توسط دولت سیزدهم که عدد آیین‌نامه‌‌ها در سال‌جاری را به 12 رساند، اعلام کرد: کلیه دستگاه‌‌های اجرایی از خرید هرگونه محصول و خدمات مشابه غیر داخلی در حوزه فناوری اطلاعات منع شده‌اند. به گزارش ایرنا، علی بهادری‌جهرمی با بیان اینکه هیأت وزیران در راستای تحقق فرمان سال مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور» را تصویب کرد، گفت: به موجب این آیین‌نامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است تا پایان سال ۱۴۰۳ پردیس‌‌های علم و فناوری استانی را راه‌اندازی کند. وی همچنین از تصویب آیین‌نامه «حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه حمل‌ونقل، مسکن، ساختمان و شهرسازی» به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در دولت  خبرداد.

جستجو
آرشیو تاریخی