صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

نقشه راه توسعه روابط ایران و بلاروس

در سفر لوکاشنکو به تهران سند همکاری های همه جانبه ایران و بلاروس امضا شد

مراسم امضای اسناد همکاری در حضور رؤسای جمهور ایران و بلاروس، نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور و 7 سند همکاری دیگر امضا شد

آیت‌الله رئیسی درحالی روز گذشته به طور رسمی از الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس استقبال کرد که به گفته همتای وی، در یک سال و نیم‌ گذشته گام‌‌های اساسی برای ارتقای سطح همکاری‌‌های دو کشور برداشته شده است. لوکاشنکو، در سومین سفر رسمی خود به ایران، یکشنبه شب و در رأس هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. دیروز پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، مذاکرات دوجانبه میان رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد و پس از آن، هیأت‌های عالی رتبه دو کشور، در حضور سران، درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، زمینه‌های همکاری و مسائل بین‌المللی با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. حاصل این رایزنی‌ها، امضای 8 سند بود که مهم‌ترین آنها، نقشه راه همکاری‌‌های همه‌جانبه ایران و بلاروس است که به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسید، سندی که به تأکید آیت‌الله رئیسی، حتماً آینده‌ متفاوتی را برای دو کشور رقم خواهد زد. گذشته از رایزنی‌ها برای همکاری‌های اقتصادی، بویژه در دو حوزه کشاورزی و صنعتی، رؤسای جمهور دو کشور بر نفی یکجانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل و ضرورت تقویت همکاری و توسعه مناسبات کشور‌های مستقل تأکید کردند.
پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال و معرفی هیأت‌‌های عالیرتبه به یکدیگر، رؤسای جمهور ایران و بلاروس مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.
 
رضایت رئیسی از روند رو به رشد روابط
در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و بلاروس که به اتفاق آیت‌الله رئیسی و الکساندر لوکاشنکو برگزار شد، رئیس جمهور کشورمان با ابراز رضایت از روند رو به رشد روابط دو کشور گفت: امضای یادداشت تفاهم‌‌ها در حوزه‌‌های مختلف نشانگر عزم و اراده دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط است.
رئیسی در ادامه تعاملات ایران و بلاروس طی ۳۰ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور را خوب و سازنده توصیف و بر استفاده از ظرفیت‌‌های موجود برای تسریع در تقویت روابط فیمابین تأکید کرد.
رئیس جمهور کشورمان همچنین استفاده از ظرفیت پیمان‌‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری‌‌ شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در افزایش مبادلات و مراودات اقتصادی میان دو کشور و دیگر کشور‌های مستقل مؤثر دانست.
آیت‌الله رئیسی بر پیگیری اجرایی شدن توافقات میان ایران و بلاروس تا حصول نتیجه و ملموس شدن منافع اقتصادی آن برای ملت‌‌های دو کشور تأکید کرد.
 
لوکاشنکو: شاهد عزم ملت ایران برای مقابله با تحریم‌ها هستم
رئیس جمهور بلاروس نیز در این نشست جمهوری اسلامی ایران را یکی از کشور‌های پیشرفته در حوزه تمدنی و اقتصادی توصیف کرد و گفت: این سومین بار است که به ایران سفر می‌کنم و هربار شاهد عزم و اراده بیشتر ملت ایران برای مقابله با فشار‌ها و تحریم‌‌ها و همچنین حرکت در مسیر پیشرفت هستم.
وی مواضع مشترک دو کشور در زمینه مقابله با یکجانبه‌گرایی را مورد اشاره قرار داد و خواستار تبادل بیشتر ظرفیت‌‌های دو کشور در حوزه‌‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و فناوری شد.
رئیس جمهور بلاروس همچنین با اشاره به کندی گسترش همکاری‌‌های اقتصادی میان ایران و بلاروس در سال‌‌های گذشته، از تسریع در توسعه روابط میان دو کشور در دولت آیت‌الله رئیسی قدردانی کرد.
 
 امضای نقشه راه همکاری‌‌های همه‌جانبه
در پایان نشست هیأت‌های عالی رتبه دو کشور، آیت‌الله رئیسی و لوکاشنکو طی مراسمی نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند. همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور آیت‌الله رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند. این اسناد از سوی وزرای خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد.
 
 رئیسی: نقشه راه، آینده متفاوتی را رقم خواهد زد
آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور بلاروس که در پایان مراسم امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور برگزار شد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها، توانسته گام‌‌های بلندی در جهت پیشرفت بردارد و از تحریم‌‌ها برای خود فرصت‌ ایجاد کند، افزود: ایران آمادگی دارد که تجربیات‌ خود در این دوران را با بلاروس به عنوان کشور دوست به اشتراک بگذارد.
رئیس جمهور با اشاره به توافقات ارزشمند‌ دو کشور در حوزه‌‌های مختلف بویژه در بخش صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و راه، ابراز امیدواری کرد پایبندی و اجرای این توافقات‌، تقویت روابط‌ فیمابین و تأمین منافع دو ملت را به ارمغان آورد.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه بر روابط دوجانبه، ارتباط‌ خود با بلاروس را در چهارچوب سازمان‌‌های منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای ارتقا دهد که در این زمینه هم مذاکرات ثمربخشی بین دو طرف صورت گرفته است.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات اساسی دولت سیزدهم برای توسعه روابط تهران - مینسک، گفت: در یک سال و نیم‌ گذشته گام‌‌های اساسی برای ارتقای سطح همکاری‌‌های ایران و بلاروس برداشته شده و شرایط تجاری و اقتصادی امروز ما با قبل قابل قیاس نیست. وی اظهارکرد: هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالف هستیم و معتقدیم ارتباط مؤثر و سازنده کشور‌های مستقل راهی است که هم تحریم‌‌ها را خنثی می‌کند و هم با توجه به ظرفیت‌‌های خوب این کشورها، زمینه‌ساز پیشرفت ملت‌‌ها می‌شود.
 
ایران مستقل به راه خود ادامه می‌دهد
رئیس جمهور بلاروس نیز با مقایسه وضعیت کشورمان در فاصله بین دو سفرش گفت: باید اذعان کنم که هیچ تحریم و فشاری نتوانسته ملت ایران را از پیشرفت بازدارد و این یک واقعیت است که امروز ایران مستقل و قوی به مسیر خود ادامه می‌دهد.
الکساندر لوکاشنکو با اشاره به بررسی راهکار‌ها و زمینه‌‌های توسعه روابط دوجانبه مینسک - تهران در گفت‌و‌گویش با آیت‌الله رئیسی گفت: متأسفانه در یک دور‌ه‌ای توقفی در توسعه روابط دو کشور ایجاد شد، اما خوشبختانه با موفقیت از این دوره عبور کردیم و امروز اسناد بسیاری برای همکاری‌‌های دو کشور در حوزه‌‌های مختلف امضا شد.
وی تصریح کرد: اگر همه این اسناد و توافقنامه‌‌ها اجرایی شوند، می‌توان به هدف در نظر گرفته شده برای افزایش حجم تبادلات تجاری دوجانبه به ۱۰۰ میلیون دلار دست یافت.
رئیس جمهور بلاروس با بیان اینکه او هم با آیت‌الله رئیسی هم نظر است که تحریم دوره و زمانی برای فرصت‌سازی است، تأکید کرد: نباید فرصتی را که اکنون در سایه مقابله با تحریم‌‌ها برای دو کشور ایجاد شده، از دست داد.
لوکاشنکو مواضع ایران و بلاروس درباره موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای را یکسان و مشابه توصیف و تصریح کرد: ایران و بلاروس هر دو خواهان ساخت جهان عادل و چندقطبی هستند.
وی با بیان اینکه ایران و بلاروس به یکدیگر اعتماد کامل دارند و مردم دو کشور هم از توسعه روابط حمایت می‌کنند، اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده، اما این رقم متناسب با ظرفیت‌‌های دوطرف نبوده و قابل قبول نیست.
رئیس جمهور بلاروس گفت: یکی از مشکلات گذشته این بود که توافقات و اسناد امضا شده بین دو کشور معمولاً پیگیری و اجرایی نمی‌شدند، اما امروز فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌‌ها پیش آمده است. وی در پایان از رئیس جمهور کشورمان برای سفر رسمی به مینسک دعوت به عمل آورد. رؤسای جمهور ایران و بلاروس در حاشیه دیدار‌ها و رایزنی‌‌های خود، از نمایشگاه توانمندی‌‌ها و دستاورد‌های دانش‌بنیان تعدادی از شرکت‌‌های ایرانی بازدید کردند.  رئیس جمهور بلاروس  روز گذشته با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد .

جستجو
آرشیو تاریخی