صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

اخبار

مقام تحریم شده چین در رأس وزارت دفاع
ژنرال لی شانگفو، از فرماندهان باتجربه ارتش آزادی‌بخش خلق چین که چند سال پیش به خاطر خرید تسلیحات از روسیه تحت تحریم‌های امریکا قرار گرفته بود، به عنوان وزیر دفاع جدید پکن منصوب شد. به گزارش رویترز، کارشناسان معتقدند به‌رغم سمت تشریفاتی او، سابقه‌اش به عنوان یک تکنوکرات، او را در تحقق اهداف موقت شی جین پینگ، یاری خواهد کرد. لی مهندس هوافضا است و می تواند مهره‌ای کارآمد در برنامه ماهواره‌ای چین برای تشکیل ارتش جهانی پکن در 2024 باشد.

 

ادعای الکاظمی
 درباره جسد صدام
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق مدعی است داعش در سال 2012، با نبش قبر جسد صدام، آن را به منطقه‌ای نامعلوم منتقل کرده و کسی از آن اطلاع ندارد. به گزارش رسانه‌های عراقی، وی گفت: «جسد صدام را بعد از اعدام بین خانه من و نوری المالکی انداخته بودند. المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق، شبانه دستور تحویل جسد به عشیره صدام را داد و آنها جسد را در تکریت دفن کردند. اما بعد از 2012 که داعش بر منطقه مسلط شد جسد را به جایی نامعلوم برد.»

 

 

هشدار بولتون درباره روابط چین و روسیه
جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا هشدار داد نزدیک شدن روابط روسیه و چین برای واشنگتن خطرناک است. به گزارش هیل، وی گفت: «چینی‌ها یک استراتژی مشخص دارند و از آن پیروی می‌کنند اما ما در امریکا هر روز از این شاخه به آن شاخه می‌پریم. روسیه به چین نزدیک‌تر شده است و امریکا نگران ارسال تسلیحات از چین به اوکراین است. اما درواقع چین یکی از بزرگ‌ترین برندگان جنگ اوکراین است. چرا که پیروزی روسیه، قدرت متحد این کشور را تقویت می‌کند و پیروزی اوکراین، وابستگی مسکو به پکن را افزایش می‌دهد.»

 

 

آماده‌باش طالبان
برای جهاد برون مرزی
ملاهبت‌الله، رهبر گروه طالبان در نشست با رؤسای منابع انسانی نهادهای تحت کنترل طالبان، دستور داد برای پیشبرد جهاد در خارج از کشور آماده باشند. به گزارش روزنامه 8 صبح، هبت‌الله خاطر نشان کرد روزی اعضای طالبان را به دیگر نقاط جهان اعزام خواهد کرد. این در حالی است که براساس توافق طالبان با غرب به ویژه امریکا، این گروه نباید به هیچ گروهی اجازه دهد که امنیت سایر کشورها را تهدید کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی