صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

یار دیرین «شی»، نفر دوم حزب کمونیست شد

مرد موفق شانگهای در کاخ نخست‌وزیری چین

شقایق بردبار
خبرنگار


پارلمان چین، لی چیانگ، از معتمدان و نزدیکان به شی جین پینگ را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور و نفر دوم حزب کمونیست معرفی کرد.
به گزارش رویترز، وظیفه اصلی لی چیانگ که یکی از بی‌سر و صداترین سیاستمداران چینی است و 63 سال دارد، نظارت بر اقتصاد خواهد بود. او که پیشتر رئیس حزب کمونیست در شانگهای بوده، چند ماه پیش از سمت خود بازنشسته شد. اما اکنون تبدیل به نفر دوم سپهر سیاسی کشورش شده است. او بعد از دریافت این سمت قسم یاد کرد، تمام تلاش خود را برای حل مسائل اقتصادی این کشور به کار خواهد گرفت.
بنا بر این گزارش، لی چیانگ که یک بوروکرات حرفه‌ای است، در سه سال اخیر به‌عنوان یکی از سیاستمداران موفق در مبارزه با کرونا شناخته می‌شد. هرچند بسیاری از مردم شانگهای نسبت به سیاست‌های سختگیرانه او برای مبارزه با کرونا انتقادهای بسیاری دارند، اما دولت چین تأکید دارد، همین سختگیری‌های قرنطینه‌ای بود که باعث شد، شهر پرجمعیت شانگهای بتواند از هیولای کرونا رهایی یابد.
با وجود نارضایتی مردم شانگهای از سیاست‌های کرونایی لی چیانگ، شرکت‌هایی که در این منطقه اقتصادی فعال هستند، وی را فردی توصیف می‌کنند که ذهنی باز دارد و خواهان شنیدن سخنان دیگران است. یکی از این افراد می‌گوید: «او رویکردی لیبرال دارد و دسترسی‌های زیادی برای شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌کند. البته در مواردی که احساس کند، این شرکت‌ها در حال نقض قانون هستند، حاضر به چشم پوشی از چیزی نخواهد بود. شرکت‌های خارجی که در شانگهای فعالیت دارند نیز نگاه خوبی نسبت به وی دارند و می‌گویند، او از جذب سرمایه‌های خارجی استقبال می‌کرد و در پرتو همین نگاه بود که خودروسازی امریکایی تسلا در سال 2019 توانست کارخانه خود را در شانگهای راه‌اندازی کند. با این حال کسانی مانند نیل توماس، تحلیلگر اقتصادی رویترز که نسبت به وی بدبین هستند، معتقدند، تجربه موفق لی در شانگهای نمی‌تواند به معنای این باشد که در کل کشور نیز موفق عمل کند، زیرا او همواره به اقتصاد از دریچه دولت نگاه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی