صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

فرانسوی‌ها یک هفته مانده به اجرای قانون بازنشستگی، برای مقابله با مکرون به خیابان رفتند

آخرین نبرد

لاله مهرزاد
خبرنگار


بی توجهی مجلس سنای فرانسه به خواسته‌های مردم برای به تصویب نرساندن لایحه اصلاحات قانون بازنشستگی، خشم عمومی در این کشور را بیش از پیش شعله ور کرد و شب گذشته معترضان را که تصور می‌کنند، کمتراز یک هفته فرصت دارند تا مانع اجرای این قانون شوند، برای هفدهمین بار در دو ماه اخیر به خیابان‌ها کشاند.
به گزارش سایت شبکه خبری فرانس 24، دور جدید اعتراض‌ها در فرانسه شب گذشته دو شب بعد از اینکه اصلاحات قانون بازنشستگی و تغییر سن بازنشستگی از 62 سال به 64 سال در سنا به تصویب رسید، در حالی آغاز شد که در تظاهرات هفته قبل بیش از یک میلیون نفر شرکت کرده بودند و انتظار می‌رفت در تظاهرات شب گذشته نیز شمار معترضان به رقمی اگر نه بیشتر از هفته قبل، به اندازه آن برسد. این تظاهرات همچنین پس از نامه‌ای که روز جمعه امانوئل مکرون به 5 اتحادیه کارگری و 5 سازمان جوانان نوشت، انجام شد. او که بعد از سکوتی نسبتاً طولانی در قبال این اتحادیه‌ها و امتناع از دیدار با آنها، اقدام به نگارش نامه‌ای خطاب به آنان کرده بود، ضمن تأکید بر اینکه نخواسته راه حل‌هایی مثل کاهش حقوق بازنشستگی را دنبال کند، برای آنها لزوم افزایش سن بازنشستگی و دلایل خود برای چنین اقدامی را شرح داده و گفته بود، این اقدام باعث پایداری نظام مالی بازنشستگی در این کشور طی سال‌های آتی خواهد شد. با این حال سران اتحادیه‌ها که توجهی به دلایلی که مکرون در این نامه شرح داده و پیش از این بارها شنیده بودند، ندارند، همزمان با دریافت این نامه از اعضای خود خواستند با تمام توان در تظاهرات روز شنبه (دیروز) شرکت کنند تا مانع آن شوند که مجلس شورای ملی فرانسه نیز مهر تأیید خود را بر آنچه مجلس سنا تصویب کرده، بزند و این قانون را اجرایی کند. آنان امیدوار هستند بتوانند با اعمال فشار بر مجلس شورای ملی فرانسه، مانع از اجرایی شدن قانون شوند.
این در حالی است که قانونگذاران چپگرا که معتقدند برای حل این بحران شرکت‌ها و ثروتمندان باید وارد عمل شوند و تأمین مالی سیستم بازنشستگی را تقبل کنند، امیدوارند بتوانند به این طریق به اختلافی که بین دولت و ملت بروز کرده پایان دهند. بویژه که می‌دانند امانوئل مکرون که 5 سال است سودای افزایش سن بازنشستگی در کشورش را در سر دارد، بخواهد از قانونی که درخواست آن را به سنا و مجلس شورا داده و اکنون در آستانه نهایی شدن است، پا پس بکشد. از همین رو نیز ناظران مسائل فرانسه معتقدند، مکرون شاید آمال خود را برآورده سازد اما باعث می‌شود، حزبش در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی که سال 2027 برگزار می‌شود، شانس چندانی نداشته باشد. زیرا به طور قطع احزاب مخالف او، از فرصت طلایی که در اختیارشان است، بسادگی نخواهند گذشت. این فرصت طلایی نارضایتی‌ای است که اجرای این قانون بین کسانی که می‌خواهند در 62 سالگی بازنشسته شوند و همچنین جوانانی که راه شاغل شدن خود را بازنشستگی هر چه زودتر 60 ساله‌ها می‌دانند، ایجاد می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی