صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۷

بازگشت آقای امتیاز به تیــم ملی؟

مهری رنجبر/ امیرغفور، امسال جور دیگری بود. او که چند فصلی در لیگ برتر والیبال ایران بازی نمی‌کرد، امسال بازی کرد، آن هم در سطح خیلی بالا. تا حدی که حتی امین اسماعیل‌نژاد هم که امسال با بازی‌های درخشانش چشم‌ها را خیره کرد به او نرسید. امیر غفور پشت خط زنی که حالا همه او را حرفه‌ای‌ترین والیبالیست ایران می‌دانند. شاید خیلی‌ها لقب امپراتور را هم برایش لقب بامسمایی می‌دانند. او که ارزشمندترین بازیکن لیگ برتر هم شد و این روزها زمزمه بازگشت دوباره‌اش به تیم ملی والیبال شنیده می‌شود و با تأکید محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون و مصطفی کارخانه برای دعوت غفور به تیم ملی حالا حضور آقای امتیاز در تیم ملی بیشتر از یک شایعه به نظر می رسد. به همین دلیل عملکرد او را بررسی کردیم.

 

اسماعیل‌نژاد؛
بهترین پشت خط زن لیگ
امین اسماعیل‌نژاد که هر وقت دست به توپ شد و کمتر دفاعی توانست مانع امتیازآوری اش شود با تیمش روی سکوی سوم رفت. او در سرویس، حمله، دفاع و توپ‌گیری عملکرد خوبی داشت. به همین دلیل بهترین پشت خط زن لیگ شناخته شد. پشت خط زن گرگانی‌ها در نیمه نهایی با 82 اقدام و کارایی 18 درصد، عملکرد معمولی داشت، در حمله از 226 اقدام با کارایی 35 درصد و هر بازی میانگین 45 پاس آمار متوسطی داشته است. اما عملکرد فوق‌العاده او در توپ‌های بلند است که 53 درصد امتیازات مستقیم داشته که از 91 اقدام 48 درصد تبدیل به امتیاز داشته است. ملی پوش والیبال در دفاع هم این فصل یکی از بهترین دفاع کنارهای ایران بود تا حدی که خیلی از تیم‌ها می‌ترسیدند از منطقه 4 استفاده کنند. او در 5 بازی پلی آف و نیمه نهایی 36 اقدام به دفاع داشت که کارایی 11 درصد مستقیم ثبت شده است که آماری فوق‌العاده است. او در توپگیری عملکرد متوسط داشته است.

 

امتیازآورترین و ارزشمند‌ترین بازیکن
امیر غفور امتیازآورترین بازیکن فینال، لیگ را درخشان تمام کرد. امپراتور والیبال ایران با قهرمانی با تیم شهداب یزد، ارزشمند‌ترین بازیکن لیگ برتر مردان هم لقب گرفت. او در بازی نهایی 19 امتیاز گرفت که 2 امتیاز از سرویس بود و 17 امتیاز از حمله.

 

سرویس‌های برق آسا
سوپراستاروالیبال ایران، بین دریافت کنندگان ایران، با سرویس‌های سرعتی‌اش، به دست سنگین معروف است. سرعت سرویس‌های او بین 122 تا 125-6 است و دریافت سرویس‌هایش کار راحتی نیست. سرعت سرویس 125 کیلومتری او درست مثل قدرت تخریب تریلی 18 چرخی است که به دیوار می‌کوبد.

 

اسپک‌های تماشایی
غفور در بازی فینال، برای اسپک 33 پاس گرفت که 2 اسپکش خطا شد و چهاربار هم دفاع. آماری که نشان می‌دهد، 52 درصد کارایی حمله بود که برای یک پشت خط زن آمار عالی است.

 

توپ‌های تیز فوق‌العاده
او از جمع 20 پاس توپ‌های سوپر یا تیزی که مهدوی برایش فرستاد، 14 امتیاز گرفت، یعنی 65 درصد کارایی داشته و 70 درصد موفقیت. آماری فوق‌العاده برای ستاره یزدی‌ها محسوب می‌شود. اما در 17 پاس توپ‌های اول، 47 درصد کارایی داشته که معنای موفقیت 70 درصدی را دارد.

 

توپ‌های برگشتی
پشت خط زن یزد، روی 16 پاس توپ‌های برگشتی که به دستش رسید 19 درصد کارایی داشت و 44 درصد موفقیت. اما آمار توپ‌گیری او برخلاف بقیه موارد از همه کمتر بود، یعنی 3 توپگیری داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی