صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

25 هزار میلیارد تومان هزینه ساخت 27 هزار مسکن مهر باقیمانده

ساخت برخی مسکن‌های مهر از 12 سال قبل شروع شده اما در این مدت تکمیل نشد

مسکن مهر شامل 2.2 میلیون واحد مسکونی بود که ساخت نیمی از آن بر عهده دولت و نیمی دیگر بر عهده مالکان و بخش خصوصی بود. با اینکه بیش از 12 سال از شروع برنامه مسکن مهر گذشته است اما در دهه گذشته اجرای برنامه به کندی پیش رفت، مهمترین پیامد زمان طولانی تکمیل مسکن مهر، افزایش هزینه ساخت است که در تعهد دولت است، یعنی متقاضیان بابت افزایش هزینه‌ ساخت مسکن بیشتر از تعهدشان اقدام نمی‌کنند و بار هزینه اضافه بر دوش دولت خواهد بود. با توجه به شروع برنامه دیگر در بخش مسکن، اکنون تداخل این دو برنامه بار مالی زیادی را در بخش ساخت و ساز ایجاد کرده است. علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران»، هزینه تکمیل زیربنا و روبنای حدود 27 هزار مسکن مهر باقیمانده در شهرهای جدید را 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تلاش ما این است تا سال 1402 مسکن مهر به پایان برسد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح 2 هزار و 200 واحد مسکن مهر هشتگرد، گفت: مسکن مهر سال آینده به اتمام می‌رسد. بافعالیت‌هایی که انجام می‌شود برای افزایش کیفیت واحد‌های مسکونی تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا سال ۱۴۰۲ واحد‌های مسکن مهر را تکمیل و بدون نقص تحویل دهیم.
وی گفت: مردم به دولت اعتماد کردند و این انباشت پروژه‌ها فقط برای متقاضیان مشکل ایجاد نکرد بلکه سایر بخش‌ها را معطل کرده‌است. الان مجبوریم که پروژه‌های معطل مانده را تکمیل کنیم و تأکید و خواسته رئیس‌جمهور از ما هم انجام پروژه‌های نیمه تمام است.
وی با بیان اینکه سیاست ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی است که از سال‌های گذشته باقیمانده است، گفت: برخی توصیه می‌کنند وزارت راه و شهرسازی به جای تکمیل پروژه‌های باقیمانده پروژه‌های خود را آغاز کند و تکمیل این پروژه به نام افراد دیگر تمام می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه موضوع مهم، تکمیل پروژه‌ است و اینکه به هر نامی که تمام شود برای وزارت راه و شهرسازی مهم نیست، افزود: در هشتگرد بعضاً 13 سال است که متقاضیان مسکن مهر منتظر تحویل واحدهای خود هستند، این متقاضیان آورده خود را سال‌هاست پرداخت کرده‌اند اما هنوز واحد را تحویل نگرفته‌اند.
از واحدهای باقیمانده مسکن مهر، به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تا آخر اسفند، 10 هزار واحد در شهر پردیس و 7 هزار واحد در شهر پرند به مردم واگذار می‌شود. به این ترتیب از 60 هزار مسکن مهر باقیمانده درتعهد شهرهای جدید، حدود 27 هزار واحد به سال آینده موکول می‌شود.
علاوه بر افتتاح مسکن مهر در هشتگرد، برخی نیازهای روبنایی نیز در این شهر افتتاح شد که بخشی از آن در راستای اشتغالزایی و تأسیس مراکز کارآفرینی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مشکلات مسکن مهر را با سرعت رفع می‌کنیم، از دستور وزیر راه و شهرسازی برای تأمین مالی تکمیل مسکن‌های مهر خبر داد. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته بسیاری از مشکلات و نواقص مسکن مهر سال آینده رفع می‌شود.
بر اساس این گزارش ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور ناتمام مانده است که در قالب نهضت ملی مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هم مابقی مسکن مهر تا تابستان سال آینده تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود.

ساخت 15 شهرک در شهرهای جدید
علاوه بر تکمیل مسکن مهر، برنامه نهضت ملی مسکن و ساخت 4 میلیون مسکن نیز همزمان پیش می‌رود. معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه نهضت ملی مسکن گفت: ساخت 600 هزار مسکن نهضت ملی در شهرهای جدید تدارک دیده شده است که 200 هزار واحد آن در دست اقدام است که در بخش آماده‌سازی زمین 60 درصد پیشرفت و در بخش مسکن 15 درصد پیشرفت فیزیکی داریم.
مهمترین ویژگی نهضت ملی در شهرهای جدید، ساخت مسکن یک طبقه و ویلایی است. در این باره رئیس شرکت عمران شهرهای جدید گفت: 50 هزار واحد به‌صورت قطعی در 12 شهر جدید به‌صورت ویلایی ساخته خواهد شد.
وی افزود: در 6 شهر جدید متقاضی نهضت ملی زیاد است و برای پاسخ به این تقاضا الحاقات به شهرها و ساخت 15 شهرک به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسیده است. برای تأمین واحدهای نهضت ملی تعداد شهرک‌ها تا 45 شهرک افزایش می‌یابد.

تأمین مالی نهضت ملی
معاون وزیر راه وشهرسازی، اجرای برنامه نهضت ملی مسکن را وابسته به آورده متقاضیان و قیمت ساخت در بازار عنوان کرد و گفت: بخاطر جنگ ترکیبی دشمن در حوزه اقتصاد شاهد افزایش تورم هستیم که بر قیمت مصالح و دیگر نیازهای ساخت مسکن اثر گذاشته است اما برنامه دولت ساخت نهضت ملی با کمترین قیمت برای دهک یک تا چهار و کاهش هزینه‌ها برای سایر متقاضیان است.
به گفته جعفری،با استفاده ازظرفیت بخش خصوصی و انبوه‌سازان، استفاده از منابع ناشی از مولدسازی و مدل‌های منابع جدید شرکت‌های تأمین سرمایه، هزینه نهایی نهضت ملی مسکن افزایش بی‌رویه نخواهد داشت.
درباره هزینه ساخت نهضت ملی مسکن، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم بهره‌برداری از مسکن مهر هشتگرد تأکید کرد: با روش‌های دیگری در حال حل مشکل افزایش قیمت تمام شده واحد‌های نهضت ملی مسکن هستیم تا آورده مردم کاهش پیدا کند. نرخ سود تسهیلات ٢٣ درصد بود که با تأکید رئیس‌جمهور درحال کاهش سود تسهیلات هستیم و رئیس جمهور هم این سود را بالا می‌داند، در شورای پول و اعتبار روشی برای کاهش نرخ سود تسهیلات مطرح کردیم و قرار شد کمیته مربوطه نظر خود را اعلام کند. وی ادامه داد: عدد نرخ تسهیلات باید کاهش پیدا کند و تصمیم قطعی دولت این است که قبل از سال به نتیجه برسد و در حال قطعی کردن روش آن هستیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در قیمت تمام شده برای متقاضیان در آورده اولیه سختی‌هایی ایجاد شده و برای متقاضیانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند روش‌هایی برای کاهش قیمت تمام شده در نظر گرفته‌ایم.

تسهیل صدور پروانه ساخت
وزیر راه و شهرسازی همچنین از امضای توافقنامه با وزارت کشور و ابلاغ آن به استانداری‌ها و شهرداری‌ها خبر داد که براساس آن شرایط صدور پروانه ساخت، تسهیل می‌شود.
بذرپاش گفت: این توافق برای تسهیل صدور پروانه ساخت است که هم هزینه وهم مقررات دست و پاگیر باید تصحیح شود.
وی افزود: در بخش نظارت نیز با سازمان نظام مهندسی توافق شد تا در فرایند نهضت ملی همه مقررات یکی شود و کار‌ها سریع‌تر انجام شود.
وی گفت: قرار است کمیته مشترکی بین وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی استان‌ها تشکیل شود تا موضوعاتی را که به شورای شهر و شهرداری‌ها برمی گردد در معاونت شهرسازی و شورای عالی شهرسازی بررسی کنیم.
وزیرراه و شهرسازی از شورای عالی استان‌ها خواست کمک کنند طرح‌های تفصیلی همه شهر‌ها به اتمام برسد.
بذرپاش ادامه داد: در مورد زمین‌هایی که مالکیت آن در اختیار شهرداری‌هاست و در محدوده شهر قرار دارد و پروانه آن را شهرداری‌ها باید صادر کنند، از شهرداری‌ها و اعضای شورای عالی استان‌ها می‌خواهیم یا باتوافق دولت این زمین‌ها به مدار نهضت ملی مسکن برگردد یا اگر در قالب نهضت ملی نیست این زمین‌ها برای ساخت مسکن اختصاص یابد. بذرپاش گفت: تحریم کمترین اثر را روی مسکن دارد، چون زمین و نیرو‌های ماهر داریم و بیشتر مصالح، در کشور در حال تولید است.

 

 

بــــرش

تکلیف شهرداری‌ها در نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در مورد زمین‌هایی که مالکیت آن در اختیار شهرداری‌هاست و در محدوده شهر قرار دارد و پروانه آن را شهرداری‌ها باید صادر کنند، از شهرداری‌ها و اعضای شورای عالی استان‌ها می‌خواهیم یا باتوافق دولت این زمین‌ها به مدار نهضت ملی مسکن برگردد یا اگر در قالب نهضت ملی نیست این زمین‌ها برای ساخت مسکن اختصاص یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی