صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۱

اختصاص ۵۰ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین به نهضت ملی مسکن

۲۸ هزار هکتار از این رقم تاکنون در اختیار طرح قرار گرفته است

سرپرست ‌سازمان ملی زمین و مسکن گفت: مجموعاً ۵۰ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی وزارت راه و شهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یابد که ۲۸ هزار هکتار آن تاکنون در اختیار طرح قرار گرفته است.
ارسلان مالکی درباره میزان تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن گفت: تا امروز بالغ بر ۲۸ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در اختیار این طرح قرار گرفته است و ۲۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این وزارتخانه در مراحل الحاق قرار دارد. وی افزود: در کل ۵۰ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی وزارت راه و شهرسازی به این طرح اختصاص می‌یابد.
مالکی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها اخذ سند شده و ۳ هزار هکتار دیگر هم در مراحل اخذ سند هستند.
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: برای تأمین زمین در این طرح از سایر ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن هم استفاده می‌کنیم که یکی از آنها تغییر کاربری اراضی است و تاکنون ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی با کاربری آموزش عالی و ورزشی که مازاد بر سرانه‌ها هستند را در این بخش شناسایی کردیم.
مالکی یکی دیگر از ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن را ایجاد شهرک دانست و گفت: بالغ بر ۴۶ هزار هکتار اراضی برای ایجاد شهرک‌های جدید مکان‌یابی شده که ۱۰ هزار هکتار آن تصویب شده است.
وی افزود: علاوه بر این موضوع ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش تولید تأکید دارد آن دسته از اراضی که در اختیار دستگاهی قرار گرفته اما طرح مورد نظر را اجرا نکرده باید به طرح نهضت ملی مسکن واگذار شود که در این بخش ۲ هزار و ۱۹۳ هکتار از این اراضی را شناسایی کردیم.
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های این قانون، توافق با مالکان بخش خصوصی و توافق با نیروهای مسلح است که ۱۴ هزار و ۷۴۴ هکتار از این اراضی را شناسایی کردیم و پیگیر الحاق آن به زمین‌های شهری هستیم.
وی ادامه داد: در مجموع ۵۰ هزار هکتار از اراضی خود وزارت راه و شهرسازی و ۵۹ هزار و ۳۹۸ هکتار از اراضی سایر ظرفیت‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است.
مالکی با تأکید بر اینکه روند تأمین زمین نسبت به سایر طرح‌های گذشته بسیار سریع‌تر است، گفت: همه طرح نهضت ملی مسکن در اراضی دولتی اجرا نمی‌شود و بافت فرسوده و شهرهای جدید هم در این طرح است.
وی افزود: آنچه از این طرح بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد، ۴۰ هزار هکتار زمین است که ۲۸ هزار هکتار شناسایی و تأمین شده و مابقی هم انجام می‌شود. در جاهایی زمین مازاد هم داریم اما در برخی شهرها تأمین زمین هنوز اتفاق نیفتاده است که در مجموع جلوتر از برنامه هم هستیم.
مالکی درباره ویژگی‌های اراضی که به این طرح اختصاص می‌یابد، گفت: اراضی باید قابلیت الحاق به شهرها را داشته باشند. ما زمین را عرضه و مقدمات الحاق را هم فراهم می‌کنیم که یکی از مقدمات این است دارای سند ثبتی باشد و آن زمین معارض نداشته باشد.
وی توضیح داد: اراضی را آماده‌سازی می‌کنیم و زمانی که به مرحله ساخت برسد واگذار می‌شود که تاکنون آماده‌سازی بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی الحاق شده، انجام گرفته است.
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: ۱۲۰ هزار هکتار زمین بالقوه و بالفعل برای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد که تأمین ۲۸ هزار هکتار نهایی شده و برای بقیه منتظر الحاق هستیم.
مالکی گفت: در این ۲۸ هزار هکتار اراضی تأمین شده، ۶۰۰ هزار نفر را به پروژه وصل کردیم و خیلی از پروژه‌ها شروع شده‌اند. وی درباره وضعیت استان‌ها اظهار کرد: در ارزیابی استان‌ها تعداد متقاضیان نسبت به تأمین زمین سنجیده می‌شود. استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان وضع خوبی دارند و استان‌های همدان، کردستان و مازندران در تأمین زمین عقب هستند.
مالکی خاطرنشان کرد: ما از قبل هم زمین داشتیم اما حجم عملیات ساخت و ساز در این طرح زیاد است و ما با حجم ثبت‌نام و عقب‌ماندگی چندساله مواجه بودیم. در این طرح هم از اراضی مانده در شهرها و هم اراضی الحاقی استفاده می‌کنیم.
وی درباره اختصاص زمین به ساخت مسکن ویلایی توضیح داد: هر کجا که زمین تهیه شده باشد اولویت با ساخت مسکن ویلایی است. عمدتاً در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر که زمین تأمین شده دستور بر ویلایی‌سازی است. در مهریز یزد و طبس ویلایی‌سازی انجام شده است. سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان کرد: در برخی شهرها ساخت وساز را به خود مردم واگذار کردیم. ما زمین را واگذار می‌کنیم و مردم با تسهیلات و الگوهایی که در اختیار آنها می‌گذاریم، خانه می‌سازند.

جستجو
آرشیو تاریخی