صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

وام ازدواج 220 میلیون تومان شد

دربودجه 1402 وام فرزندآوری، خرید جهیزیه و ودیعه مسکن تصویب شد

 روزگذشته بهارستانی‌ها در ادامه بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه 1402، بندهای مربوط به تسهیلات خرد را به تصویب رساندند. بر این اساس علاوه بر افزایش سقف وام ازدواج به 220 میلیون تومان به ازای هر نفر، تسهیلات فرزندآوری، ودیعه مسکن و خرید جهیزیه نیز به تصویب رسید.
بر اساس تصویب نمایندگان مجلس، تسهیلات قرض‌ الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال برای هر کدام مبلغ 220 میلیون تومان شد. بدین ترتیب بانک مرکزی مکلف است در چهارچوب برنامه کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل معادل 200 هزارمیلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه اختصاص دهد.
تسهیلات قرض ‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول فروردین 1398 بوده است مبلغ 160 میلیون تومان و با دوره‌ بازپرداخت 10 ساله و برای زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ 220 میلیون تومان است.
 
وام ۳۰ میلیونی به ازای فرزند اول
همچنین دراین روز تسهیلات و مشوق‌های فرزندآوری برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد متولد می‌شوند به تصویب رسید که براساس آن به ازای فرزند پنجم ۱۵۰ میلیون تومان به خانوار تسهیلات پرداخت می‌شود.
طبق این مصوبه برای فرزندانی که از سال 1400 به بعد به دنیا آمده‌اند به ازای فرزند اول 30 میلیون تومان، به ازای فرزند دوم 60 میلیون تومان، ‌به ازای فرزند سوم 90 میلیون تومان، ‌به ازای فرزند چهارم 120 میلیون تومان و ‌به ازای فرزند پنجم و به بعد 150 میلیون تومان تسهیلات قرض‌ الحسنه فرزندآوری پرداخت می‌شود.
ازسوی دیگر برپایه تبصره 16 ماده واحده بودجه سال آینده به خانواده‌‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند به میزان ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن پرداخت می‌شود.
 
ارائه تسهیلات به زوجین به منظور تأمین جهیزیه کالای ایرانی
برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی به زوجین تسهیلات ارائه می‌شود. براین اساس، مبلغ 5 هزار میلیارد تومان با معرفی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و بسیج سازندگی جهت تأمین جهیزیه کالای ایرانی و لوازم خانگی زوج‌هایی که از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج یا فرزندآوری استفاده نکرده‌اند به نهادهای مزبور اختصاص می‌یابد.
 
۳ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن مددجویان
نمایندگان مقرر کردند تا ۳ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کل کشور (به نسبت ۷۰ درصد کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۳۰ ‌‎درصد سازمان بهزیستی کل کشور) اختصاص یابد.

تسهیل پرداخت وام‌های خُرد
مجلس به منظور تسهیل در ارائه وام‌های خرد، سازکار ارائه تسهیلات در شبکه بانکی را مشخص کرد.براساس بند الحاقی (5) تبصره 16 ماده واحده این لایحه؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی موظف است در راستای توسعه دامنه وثائق بانکی و تسهیل دریافت تسهیلات خُرد در شبکه بانکی، زیرساخت‌های لازم برای توثیق برخط(آنلاین) اوراق بهادار نظیر سهام، اوراق مالی اسلامی، واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، گواهی سپرده‌های کالایی و طلا نزد شبکه بانکی را فراهم کرده و تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تمام بانک‌های دولتی و خصوصی شده را به سامانه مزبور متصل کند.
 
حساب یارانه یا سهام عدالت
ضمانت وام ازدواج و فرزندآوری
متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری می‌توانند از حساب یارانه یا سهام عدالت خود به عنوان تضمین پرداخت این تسهیلات استفاده کنند.
 
شفافیت تسهیلات کلان و اموال مازاد
نمایندگان بانک مرکزی را موظف به انجام اقدامات لازم در راستای ایجاد شفافیت پرداخت تسهیلات کلان و شناسایی اموال مازاد کردند. بانک مرکزی موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و اطلاعات دریافتی از بانک‌ها تسهیلات و تعهدات بالای 500 میلیارد ریال هر ذینفع واحد را منتشر کند. همچنین اطلاعات مربوط به اموال غیرمنقول به تفکیک هر یک از آنها شامل سال و نحوه تملک، ارزش دفتری و برآورد ارزش روز، کاربری، وضعیت بهره‌برداری فعلی (شعبه، ستاد، منازل سازمانی، استیجاری و...) و اقدامات انجام شده برای واگذاری یا مولدسازی و اطلاعات مربوط به مالکیت بیش از 20 درصد (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم) سهام شرکت یا سایر اشخاص حقوقی به تفکیک هر یک از آنها در سامانه کدال منتشر می‌شود.
علاوه براین، بانک مرکزی مکلف شد تا گزارش تسهیلات پرداختی بانک‌ها در بخش مسکن را از بخش ساختمان تفکیک کرده و به صورت ماهانه و به تفکیک بانک‌ها به صورت عمومی منتشر کند.
 
امهال جرایم دیرکرد تسهیلات پرداختی کشاورزان خسارت دیده
بانک‌های عامل مکلف شدند نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جرایم دیرکرد تسهیلات پرداختی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۲ کلیه بهره برداران بخش کشاورزی و خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه بویژه خشکسالی و سیل اقدام کنند. اصل تسهیلات تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال به مدت سه سال امهال خواهد شد.
 
تکلیف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن
مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای بانک‌هایی که به تکالیف قانونی خود در قانون جهش تولید مسکن عمل نکنند مجازات مالیاتی تعیین کرد.براساس این بند الحاقی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلفند نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن اقدام کنند. درصورت عدم پرداخت تسهیلات مسکن، نسبت به اخذ مالیات به میزان 20 درصد تعهد انجام نشده(تا سقف 30 هزار میلیارد ریال) اقدام می‌شود.
 
قبض آب، برق و گاز تحت پوششان نهادهای حمایتی رایگان شد
براساس مصوبه مجلس، تعرفه آب، برق و گاز مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی تا سقف الگوی مصرف به صورت رایگان محاسبه می‌شود.
براساس این بند در سال 1402 وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای و مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی(آی.بی.تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بُعد خانوار محاسبه می‌شود.میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم‌مصرف را جبران کند و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد. همچنین نمایندگان مجلس شرکت ملی گاز و توانیر را مکلف به نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکین کردند.در راستای کاهش ناترازی تولید و مصرف حامل‌های انرژی، الگوی مصرف بهینه گاز و برق برای اقلیم‌های مختلف کشور، دو ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو، سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به‌تصویب‌‌ هیأت وزیران می‌رسد.
نمایندگان درمصوبه‌ای دیگر، مقرر کردند تا برق دریافتی نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر در مقابل برق دریافتی این واحدها از سایر ‌نیروگاه‌ها در هر نقطه‌ای از کشور، مشمول هزینه انتقال نشود.به دولت اجازه داده ‌شد نسبت به اصلاح ساختار شرکت‌های برق اقدام کند.
همچنین وزارت نیرو مکلف به تخصیص ۵۰ درصد از درآمد حاصل از اصلاح قیمت برق واحدهای صنعتی به منظور نوسازی شبکه انتقال به شهرک‌های صنعتی شد.
 
مجوز ثبت نام افراد متقاضی جدید دریافت یارانه
مجلس سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به ثبت نام افراد جدید متقاضی دریافت یارانه کرد.وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن به‌روزرسانی داده‌ها وبرقراری حمایت‌های یارانه‌ای آنها و اعلام حذف گروههای پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام کند.

جستجو
آرشیو تاریخی