امضای ۲۰ سند توافق و همکاری میان ایران و کشورهای غرب آفریقا

مخبر: دولت سیزدهم برای کمک به رشد و توسعه روابط با آفریقا آماده است

در نخستین روز اجلاس علمی و اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا که روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، ۲۰ سند توافق و قرارداد همکاری چندجانبه و دو جانبه بین ایران و کشورهای غرب آفریقا امضا و بر گسترش و تعمیق همکاری‌های جامع اقتصادی تأکید شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور در سخنان خود در این اجلاس، برگزاری چنین همایش‌هایی را بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه‌های حضور، مشارکت و نقش آفرینی هر چه بیشتر بخش خصوصی در مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای آفریقایی دانست. محمد مخبر بر آمادگی دولت سیزدهم برای کمک به رشد و توسعه روابط فیمابین تأکید کرد و گفت: ایران با درک واقع بینانه و به روز از آفریقا، عزم و اراده جدی خود را برای ارتقای مناسبات در همه زمینه‌ها به خصوص همکاری‌های اقتصادی و تجاری اعلام می‌دارد.
وی افزود: این روابط متکی بر ارتباطات تاریخی، اصول دوستی و همکاری و منافع مشترک اقتصادی بوده و از بنیان محکمی برخوردار است. مخبر با اشاره به اینکه ۴۰ درصد تجارت ایران با قاره آفریقا مربوط به کشورهای منطقه غرب آفریقا است، تأکید کرد: از ۱۲۵۷ میلیون دلار کل تجارت ایران با آفریقا، ۵۰۶ میلیون دلار مربوط به کشورهای غرب آفریقا است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در جمهوری اسلامی و نیازها و امکانات غرب آفریقا چنین سطحی از مناسبات قابل قبول نبوده و باید تا سطح مناسب ارتقا یابد.
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه علم و فناوری و استفاده از ظرفیت‌های ایران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان موجب تعمیق روابط بین ایران و کشورهای آفریقایی می‌شود، اظهارکرد: در حوزه زیربنایی و زیرساخت‌های راهبردی از جمله جاده‌ها، بنادر و فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و متخصصان ایرانی از سال‌ها تخصص و تجربه ارزنده برخوردار هستند که با مشارکت و سرمایه‌گذاری کشورهای غرب آفریقا زمینه رشد و توسعه بیشتر این قاره فراهم خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی