همزمان با غرس نهال از سوی رئیس‌جمهور در روز درختکاری

طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور آغاز شد

رئیس جمهور روز گذشته، در آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، با کاشت یک اصله نهال گردو در باغ ملی گیاه‌شناسی این مناسبت را گرامی داشت و همزمان طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور نیز رسماً آغاز شد. آیت‌الله رئیسی همچنین از بانک ژن باغ ملی گیاه شناسی و محل نگهداری ۴۷ هزار نمونه بذری از ۴ هزار گونه گیاهی ذخایر ژنتیکی کشاورزی کشور بازدید کرد.
آیت‌الله رئیسی در حاشیه این مراسم، حفظ منابع طبیعی، غنی‌سازی جنگل‌ها و ایجاد پارک‌های جنگلی را سه اقدام مهم در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار در کشور خواند و گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال در سراسر کشور، از جمله اقدامات بسیار خوب و ارزنده در این زمینه است. بر اساس این طرح هر ایرانی باید سه درخت بکارد.
رئیس جمهور همچنین اقدامات انجام شده در باغ ملی گیاه‌شناسی و اصلاح و ذخیره ژنتیکی گونه‌های مختلف گیاهی را از جمله اقدامات ماندگار و تأثیرگذار در افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و دستیابی به خودکفایی کشور در زمینه بذر دانست و از پژوهشگران، محققان و متخصصین کشاورزی در این مرکز قدردانی کرد.

رونمایی از 115 گونه گیاهی جدید کشاورزی
گفتنی است همچنین با حضور رئیس جمهور در باغ گیاه شناسی، از ۱۱۵ گونه گیاهی جدید کشاورزی رونمایی شد. این ارقام گیاهی جدید که محصول تلاش‌های مؤسسات، اعضای هیأت علمی و محققین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، موجب افزایش بهره‌وری در تولید و همچنین اقتدار و ارتقای امنیت غذایی کشور و کاهش واردات محصولات کشاورزی خواهد شد.
این ارقام، در سال زراعی جدید مورد استفاده کشاورزان قرار خواهد گرفت.
تعداد ارقام گیاهی معرفی شده در یک قرن گذشته حدود هزار رقم بوده، اما طی یک سال و نیم اخیر و به همت محققان وزارت جهاد کشاورزی ۱۱۵ رقم گیاه جدید با هدف جهش تولید، اصلاح الگوی کشت و تقویت امنیت غذایی کشور معرفی شده است.

تشکیل کارگروه بررسی اتفاقات اخیر در برخی مدارس
همچنین روز گذشته، به دستور رئیس جمهور، کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان با حضور دستگاه‌های امنیتی، وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور تشکیل شد.
 آیت‌الله رئیسی دستور داد به منظور تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان کارگروهی با حضور دستگاه‌های اطلاعاتی، وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور تشکیل شود. در این کارگروه علاوه بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مأمور بررسی دقیق موضوع شده‌اند.
چهارشنبه گذشته، در جلسه هیأت دولت نیز رئیس جمهور، با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور مأموریت داده بود تا ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود. وی در این جلسه تأکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری کنند، اما هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.
در جلسه یکشنبه گذشته هیأت دولت نیز وزارت اطلاعات گزارشی از بررسی و پیگیری مسأله مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی شهرها به رئیس‌جمهور و هیأت وزیران ارائه داد.
آیت‌الله رئیسی پس از ارائه این گزارش، توطئه جدید دشمن برای ایجاد دلهره در دل دانش‌آموزان، فرزندان عزیز و والدین آنان را جنایت و اقدامی ضدبشری توصیف و تأکید کرد: این اقدام حلقه‌ای دیگر از زنجیره‌ توطئه‌های دشمن است که برای التهاب‌آفرینی در جامعه و تشویش اذهان عمومی و هراس‌افکنی در میان فرزندان این مرز و بوم انجام گرفته و باید ریشه‌یابی و با آن برخورد جدی شود.

 

بــــرش

گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و روسیه
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه بعد از ظهر دیروز با آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، تلفنی گفت‌و‌گو کرد. در تماس تلفنی رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دو طرف آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی فی مابین را بررسی و بر تقویت آنها بویژه در حوزه ترانزیت بین‌الملل تأکید کردند. در همین حال، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز روز گذشته به چشم انداز گسترده‌تری که از مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و روسیه متصور است اشاره کرد؛ مناسباتی که در تماس تلفنی روز گذشته رؤسای جمهور به آن اشاره شده بود. جمشیدی در توئیتر با اشاره به اینکه در تماس تلفنی آقای پوتین و آیت الله رئیسی، ابتکارهای توسعه ترانزیتی بررسی شد، اظهارکرد: همکاری‌های اوراسیایی مرحله دوم سیاست همسایگی رئیس جمهور است که از ابتکار کمربند-راه چین تا کریدور شمال-جنوب با روسیه را شامل می شود. هدف، افزایش رشد اقتصادی کشور و تقویت جایگاه ایران در ژئواکونومی جهانی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی