صدور دستورالعمل مواجهه با مسمومیت برای مدارس

وزیر آموزش و پرورش: تصمیمی درباره غیرحضوری شدن مدارس نگرفتیم

گروه اجتماعی
 @iran_ejtemaei

این روزها از وزارت کشور تا آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و... درباره پیگیری مسمومیت‌هایی که در مدارس مشاهده شده، توضیح می‌دهند. با این همه در فضای مجازی نیز بر تعطیلی آموزش دمیده می‌شود، موضوعی که آموزش و پرورش مصمم جلوی آن ایستاده است و مانند بحث آلودگی هوا این تصمیم‌ها را مغایر با حقوق کودکان و وارد شدن آسیب آموزشی و روحی بیشتر می‌داند. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در حاشیه دهمین همایش و نمایشگاه ملی و سومین همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در پاسخ به پرسشی درخصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده پیرامون فعالیت مدارس اظهار کرد: تقریباً می‌شود گفت که تاکنون جلسات بسیاری در سطوح مختلف برگزار شده است، دستگاه‌های مختلف روی این موضوع اخیر بحث داشتند اما واقعیت این است که نظرات بسیار متفاوت هستند.
وی افزود: برای قطعیت موضوع، دوستان ما با جدیت کامل دارند کار می‌کنند که نتیجه را به ما اعلام کنند و ما هم درخواست کردیم زودتر به ما اعلام کنند که تداوم فعالیت را داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از ابتدا هم از رسانه‌ها درخواست داشتم با توجه به اینکه اولیا نگران هستند و حاصل عمرشان و و ثمره زندگی‌شان بچه‌ها هستند، این جو غیرعادی را که ایجاد شده آرام کنیم. به علاوه از همکارانم خواستم که اطلاعات لازم را برابر دستورالعمل صادر شده به اولیا بدهند.
نوری در پاسخ به اینکه پس بحث آموزش مجازی اکنون مطرح نیست، اظهار کرد: هنوز خیر، در جلسه روز گذشته با سران به این تصمیم نرسیدیم. وی همچنین درباره غیبت‌های دانش‌آموزان در مدارس در روزهای اخیر گفت: همکارانم دانش‌آموزان را مراعات می‌کنند به دلیل اینکه اولیا خیلی نگران بودند. البته نمونه تدریس‌ها را داریم و همکارانم معلمان را راهنمایی می‌کنند و ان‌شاءالله این دانش‌آموزان هم به آموزش حضوری برگردند.
وی همچنین درباره دستورالعمل صادر شده به مدارس پیرامون مسمومیت‌های اخیر توضیح داد و گفت: یک دستورالعمل کلی است و شامل اینکه اگر مدیران مدارس با چنین پدیده‌ای مواجه شدند مکان را با تعجیل ترک کنند یا مکانی را مشخص کنند. یا اگر دانش‌آموزی درگیر شد با رعایت پروتکل‌ها او را به مراکز درمانی ارجاع دهند. تعداد زیادی از دانش‌آموزان بلافاصله ترخیص شدند و شب گذشته هم از مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران سؤال کردم و گفت دو سه دانش‌آموز که دارای بیماری زمینه‌ای بودند شب ترخیص می‌شوند.
نوری افزود: دانش‌آموزان هم مراقب باشند در راه وسیله‌ای را در کیف اینها قرار ندهند. همچنین گفتیم قبلش کلاس‌ها را بازدید کنند و حصول اطمینان کنند شیئی یا چیزی در کلاس‌ها نباشد. متخصصان در حال بررسی هستند زمانی که نتیجه را به ما بگویند، اعلام می‌کنیم.
همچنین وزیر آموزش و پرورش از بابت ایجاد نگرانی برای خانواده‌ها عذرخواهی کرد و در حاشیه جلسه دیگری اظهار داشت: من دغدغه اولیا را درک می‌کنم. به هر حال این فرزندان حاصل عمر آنها هستند و ما هم واقعاً از این اتفاقات ناراحت هستیم. رسانه‌های بیرونی خیلی به این موضوع شتاب دادند و آن را برجسته کردند. امروز بیشتر وقت خود را در حضور سران سه قوه به این موضوع پرداختیم و اکنون با محوریت وزارت کشور موضوع به جد پیگیری می‌شود تا معلم‌های عزیز، دانش‌آموزان و بویژه اولیا از این نگرانی دربیایند.
 سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور نیز تأکید کرد: جریان معاند بتدریج سوار بر این غائله شد و تلاش کرد با دامن زدن به هراس اجتماعی از طریق فضای رسانه‌ای و همچنین مشابه‌سازی مسمومیت‌ها در سایر شهرها از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. همه با هر علاقه و گرایشی باید نسبت به تأمین امنیت مدارس، احساس مسئولیت کنیم، اگر مشارکت مردم و همراهی آنها در مقابله با جریان نفاق در دهه ۶۰ نبود قطعاً نمی‌شد با آن حجم از شرارت و توطئه برخورد کرد. امروز هم همه باید آگاه و هوشیار باشیم. مردم می‌توانند هرگونه موارد مشکوک را به نهادهای اطلاعاتی اطلاع دهند. در این شرایط خانواده‌ها باید بیشتر از گذشته با فرزندان بویژه نوجوانان خود گفت‌و‌گو داشته باشند. فراموش نکنیم سرکردگان جریان نفاق تمرکز برنامه‌های رسانه‌ای و عملیات روانی را روی نسل جوان و نوجوان ما گذاشته‌اند.
همچنین جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور به مهر در خصوص علائم مسمومیت‌هایی که دانش آموزان عنوان می‌کنند، گفت: موقعی که نیروهای اورژانس بر بالین دانش آموزان حاضر می‌شوند، یک مقدار زمان گذشته و آثاری از اظهارات آنها را نمی‌بینیم. در عین حال، با علائمی همچون تنگی نفس، مواجه می‌شویم. رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون موارد حاد از مسمومیت‌ها را داشته‌ایم یا خیر، افزود: مورد خاصی نداشته‌ایم.
لازم به ذکر است که زهرا شیخی سخنگوی کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان از تشکیل اولین جلسه این کارگروه و تعیین هیأت رئیسه آن خبر داد. این کارگروه متشکل از چهار کمیسیون بهداشت و درمان، امنیت ملی و سیاست خارجی، آموزش و تحقیقات و شوراها است که به بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان می‌پردازد.

جستجو
آرشیو تاریخی