صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

ستاد حقوق‌بشر در گزارشی تفصیلی اعلام کرد

افزایش حضور زنان در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری

ستاد حقوق‌بشر در گزارشی مهم‌ترین اقدام‌ها و قوانین حمایتی از زنان و دستاورد‌های مرتبط با حوزه زنان در جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد. به گزارش میزان، در این گزارش با اشاره به تأکید بر حمایت و تأمین حقوق همه‌جانبه زنان در قوانین و برنامه‌های توسعه آمده است: سهم جمعیت شاغل زنان فارغ‌التحصیل آموزش عالی به 3/44 درصد رسیده و 7/4 میلیون نفر جمعیت زنان ۱۵ سال به بالا تا سال ۱۴۰۱ در حوزه‌های اقتصادی فعال بوده‌اند.
بر اساس این گزارش نرخ باسوادی زنان قبل از انقلاب اسلامی 3/35 درصد بوده که تا سال ۱۴۰۱ به ۹۵ درصد افزایش یافته و همچنین حضورشان در مسابقات علمی و کسب عنوان رشد چشمگیری داشته است.
این گزارش در ادامه علاوه بر اشاره به آمار حضور زنان در عرصه‌های مختلف و اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از این حضور، تأکید می‌کند: زنان در عرصه قدرت و تصمیم‌گیری نیز رشد فزاینده‌ای داشته‌اند، به عنوان مثال مدیریت زنان در مشاغل مدیریتی از 6/13 درصد در سال ۱۳۹۶ به ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده و در مجموع مدیران زن به عدد ۱۹.۵۹۷ در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. در حال حاضر، هزار و ۱۲۱ زن قاضی و ۴ سفیر، ۳ فرماندار، ۸ شهردار، ۶۲ معاون فرماندار، ۱۵ معاون استاندار، ۵۲ بخشدار و ۲ هزار و ۳۹۳ دهیار زن در کشورمان در حال فعالیت هستند.
گزارش ستاد حقوق‌بشر در ادامه به فهرستی از برخی خواسته‌های تحقق‌یافته زنان در جمهوری اسلامی ایران در ابعاد حقوقی - قضایی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی از جمله تأسیس دادگاه خانواده، حضور قضات زن در دادگاه‌ها، منع ازدواج زودهنگام دختران قبل از رسیدن به سن بلوغ، اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار از سوی آنان و امکان حضور در استادیوم به عنوان خواست مطرح شده از سوی زنان و دختران اشاره کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی